به گزارش ایرنا، استیل کیش لاروش روز چهارشنبه در جلسه بهبود ظرفیت زنان روستایی در مدیریت پایدار منابع طبیعی استان زنجان افزود: تجربه جهانی ما نشان می دهد که تنها آموزش جوابگوی پیشرفت جوامع محلی نیست، بنابراین باید بگونه ای مدیریت شود که معیشت کار و روش زندگی را جایگزین روش های کنونی کنیم.
وی تصریح کرد: کمبود آب شیرین بزرگترین چالشی است که در سراسر دنیا انسان با آن روبرو بوده و اگر اقدام موثری انجام ندهیم تا سال 2050 از هر چهار نفر یک نفر در کشورهای دنیا گرفتار بحران کمبود آب خواهد شد.
به گفته این مسئول ، نقش زنان به عنوان استنفاده کنندگان اصلی آب در جوامع مهم بشمار می رود و چگونگی حفاظت از آن را باید آموزش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: زنان به عنوان مدیران اصلی و تربیت کنندگان نسل های آینده نقش مهمی ایفا می کنند تا بتوانند به جوامع محلی و خانواده خود درباره حفظ منابع طبیعی آموزش دهند.
وی ادامه داد: دسترسی به فناوری اطلاعات و آموزش های لازم در رابطه با مدیریت منابع طبیعی در زمان فعلی بیشتر در اختیار آقایان قرار می گیرد و سعی می شود در آموزش برای خانم ها و آقایان برابری ایجاد کنیم.
لاروش افزود: تجربه نشان داده فقط آموزش کوتاه مدت طی 6 تا یک سال جوابگوی حفظ منابع طبیعی است و با نداشتن درآمد این مساله فراموش می شود.
لاروش اضافه کرد: در یونسکو ایده های ذخیره گاه زیست کره داریم که 12مورد آن در ایران و بیش از 800 هزار ذخیرگاه در دنیا وجود دارد که این ایده متفاوت از پارک ملی است ، زیرا این ذخیرگاه ها مناطقی هستند که مردم و جوامع محلی هنوز در آن زندگی می کنند.
وی یادآورشد:در این ذخیرگاه های زیست محیطی روی 2 مقوله آموزش علمی حفظ منابع طبیعی و جایگزینی معیشت در آن منطقه تاکید شده است.
نماینده منطقه ای یونسکو اعلام کرد: ما به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کمک می کنیم تا گردشگری پایداری را در ایران ترویج دهند.
لاروش ادامه داد: فعالیت هایی که در بخش آموزشی انجام می دهیم، آموزش اهداف توسعه پایدار در ایران، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی است تا نسل به نسل ادامه پیدا کند.
نماینده منطقه ای یونسکو، طرح جدید در این بخش را ایجاد اپلیکیشن موبایلی آموزشی برای دانش آموزان و کودکان درباره حفاظت از منابع طبیعی بیان کرد.
لاروش تاکید کرد: در بخش علوم طبیعی دفتر منطقه یونسکو در تهران ما بیشترین فعالیت در زمینه مدیریت منابع آب و حفاظت تنوع زیستی است.
وی از فعالیت چهار مرکز در ایران در زمینه علوم طبیعی خبرداد و افزود: این مراکز در باره مدیریت آب شهری، قنات ها، آبخیزداری و اقیانوس ها فعالیت می کنند.
نماینده منطقه ای یونسکو گفت: تاکنون 11 کرسی یونسکو در زمینه های مختلف آموزشی و فرهنگی برگزار شده است و حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی جزو اهداف دفتر فرهنگی یونسکو بشمار می رود.
لاروش با تاکید بر اینکه هدف اصلی ما به عنوان شهروندان جهانی چگونگی حفاظت از منابع طبیعی و انتقال آن به نسل های آینده است، ادامه داد: کره زمین با چالش های جهانی متعددی از جمله زیاد شدن اختلاف طبقاتی، نابرابری، رشد جمعیت، تغییرات اقلیمی، افزایش حوادث ناشی از بلایای طبیعی، تخریب زیست محیطی رشد بی رویه بیابان، آلودگی، کاهش تنوع زیست محیطی و استفاده ناپایدار منابع آب شیرین مواجه شده است.
لاروش با بیان اینکه باید در زمینه فرهنگی و صنایع دستی برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم پتانسیل بازارهای مختلف را کشف و مرتبط کنیم، ادامه داد: برنامه ای با سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد و سازمان میراث فرهنگی داریم تا کارشناسانی تربیت کنیم که بتوانند بازارهای موجود را شناسایی و جوامع محلی را با این بازارها آشنا کنند.
نماینده منطقه ای یونسکو گفت: فعالیت دیگر در دفتر فرهنگی یونسکو، گردشگری و توریسم پایدار است که به لحاظ اکو توریسم و فرهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت داریم.
لاروش خاطرنشان کرد: ایده ای که در حال حاضر اجرا می شود کریدور توریستی به شکل ایستگاه های توریستی است به این معنی که توریست هایی که از منطقه تاریخی استانی بازدید می کنند تا از قابلیت های دیگر آن نیز دیدن کنند.
وی تاکید کرد: در ایجاد گردشگری پایدار و صورت بلند مدت، دخیل کردن جوامع محلی امری مهم محسوب می شود تا بتوانند از طریق صنایع دستی و ایجاد مهمانپذیرهایی در گردشگری منطقه فعال شوند.
لاروش اظهارکرد: می توان با دانشگاه زنجان یک سری فعالیت انجام شود تا کرسی یونسکو در این دانشگاه راه اندازی کنیم.
به گزارش ایرنا، رئیس دفتر منطقه یونسکو در ایران به همراه هیات همراه و نیز فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه جمعی از مسئولان استان زنجان و معاونان و کارشناسان منابع طبیعی این استان از حوضه آبخیز پایلوت منطقه آرپاچای( قزل تپه) زنجان بازدید کردن.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشاردهنده: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.