حسن جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منابع آبی محدود و جلوگیری از هدر رفت منابع موجود، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی برای اصلاح رویه مصرف فعلی است.
وی یادآورشد: این موضوع در دولت یازدهم بیش از گذشته مد نظر قرار گرفته و برای اجرای آن، برنامه های مختلفی از جمله توسعه سامانه آبیاری نوین، اصللاح الگوی کشت، کاهش کشت محصولات با نیاز آبی بالا و مدیریت سیلاب را در دستور کار قرار داده است.
جعفری به اجرای سامانه های نوین آبیاری در کشاورزی این استان اشاره و اظهار کرد: تجهیز بیش از 12 هزار هکتار از زمین های استان به سامانه های نوین آبیاری، در دست اجرا بودن عملیات اجرایی این سیستم در هفت هزار و 200 هکتار و انجام مقدمات تجهیز 10 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی از جمله اقدامات دولت در این زمینه است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مجموع کل طرح های اجرا شده و به بهره برداری رسیده تا پایان سال 95، در حوزه اجرای سیستم های نوین آبیاری در این استان به 43 هزار هکتار می رسد.
وی خاطر نشان کرد: اجرای حدود 2 هزار 200 هکتار شبکه آبیاری فرعی در پایاب سد کینه ورس، توده بین، بویین، سفید کمر، پایاب ایستگاه های پمپاژ الزین و دستجرده از دیگر اقدامات انجام شده برای مدیریت بهینه مصرف آب در کشاورزی این استان است.
جعفری ادامه داد: برای مدیریت بهینه مصرف آب، 290 کیلومتر کانال های عمومی آبیاری احداث و به بهره برداری این بخش تحویل داده شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: 570 کیلومتر لوله گذاری و طرح های انتقال آب با لوله در سطح استان اجرا شده و 250 رشته قنات از قنوات این استان احیا و مرمت شده است.
وی اضافه کرد: افزایش بهره وری مصرف آب با توسعه کشت نشایی، توسعه کشت ارقام گندم و لوبیا با نیاز آبی پایین و رعایت ترکیب کشت محصولات زراعی از جمله اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب است.
جعفری ابراز کرد: در همین رابطه طرح الگوی کشت با هدف بهره وری در منابع آب و جایگزینی محصولات استراتژیک برای 2 دشت رجئین و دشت خدابنده تهیه شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: برای مدیریت منابع آبی، سطح زیر کشت محصولات با مصرف آبی بالا در استان همچون هندوانه و سیب زمینی کاهش یافت.
وی افزود: از سوی دیگر، برای مدیریت منابع آبی که بر اثر سیل از دست می رفت، توسعه برنامه تغذیه سفره های آب زیر زمینی با تزریق بیش از 18 میلیون متر مکعب در سال با اجرای عملیات آبخوانداری و پروژه های پخش سیلاب در دستور کار قرار گرفت و با موفقیت اجرا شد.
زنجان از استان های واقع در منطقه بحرانی از نظر کمبود منابع آبی است و سالانه نزدیک 90 درصد از منابع آبی این استان در بخش کشاورزی صرف می شود.
زنجان 880 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که نزدیک به 120 هزار هکتار آن زمین ابی محسوب می شود.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.