علیرضا اسداللهی روز پنجشنبه در گفت و گو خبرنگار ایرنا افزود: گندم از جمله محصولات مهم و راهبردی این شهرستان به شمار می رود که از مراحل کشت تا برداشت و از همه مهم تر مبارزه علیه آفت سن این محصول با نظارت و دقت بیشتری انجام می شود.
وی بیان کرد: امسال سطح زیر کشت گندم این شهرستان 2 هزار و 120 هکتار است که از این میزان یکهزار و 500 هکتار آن دیم و 620 هکتار آن به آبی اختصاص دارد.
اسداللهی افزود: با توجه به وضعیت طغیانی آفت سن گندم در این استان و شهرستان مبارزه و مهار جدی آن از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: تا کنون در یکهزار و 880 هکتار از زمین های زیر کشت گندم در این شهرستان مبارزه علیه آفت سن گندم انجام شده است و کارشناسان جهاد کشاورزی در این خصوص فعالیت می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمدره ادامه داد: در صورت وجود مشاهده آفت سن گندم و تایید تراکم بیش از حد آن در محصول از سوی کارشناسان مربوطه می توان نسبت به سمپاشی آنها مبادرت کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به پیش بینی های انجام گرفته برداشت محصول گندم شهرستان خرمدره اوایل تیر امسال آغاز می شود و تمهیدات لازم نیز برای ذخیره سازی آن اندیشیده شده است.
اسداللهی افزود: امسال نیز کشاورزان همانند سال گذشته پس از ثبت نام در سامانه گندم و ارائه معرفی نامه می توانند نسبت به تحویل محصول خود به سیلوها مبادرت کنند.
وی یادآوری کرد: گندم کاران این شهرستان می توانند محموله های خود را به مراکز تعیین شده خرید در سطح استان تحویل دهند و در این میان سیلوهای ابهر و سلطانیه به محل برداشت محصول بسیار نزدیک هستند.
مدیر جهاد کشاورزی خرمدره گفت: امسال مانند سال گذشته انبارهایی توسط تعاونی روستایی برای خرید محصول گندم کشاورزان این شهرستان نیز در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، در صورت نبود بادهای گرم طی هفته های آینده تولید گندم این شهرستان در مقایسه با سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.
به گزارش ایرنا، در مجموع زمین های زیرکشت شهرستان خرمدره 14 هزار و 500 هکتار است که از این میزان هفت هزار و 500هکتار آبی و هفت هزار هکتار دیگر نیز به صورت دیم است.
سن غلات یکی از مهمترین آفت های مزارع گندم و جو است و پوره سن که در حقیقت نوزادان این حشره است به مراتب می تواند مشکلات و خسارات بیشتری در مزارع به بار آورد.
سن غلات طالب آب و هوای کوهستانی معتدل خشک است و در اغلب سال ها حالت طغیانی دارد بطوری که سه ماه در مزارع گندم و جو فعالیت داشته و 9 ماه را در اماکن زمستانه به حالت استراحت به سر می برد.
شهرستان خرمدره با جمعیت 67 هزار نفری معادل 4.6 درصد از جمعیت کل استان زنجان در فاصله 75 کیلومتری جنوب مرکز استان زنجان واقع شده است.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.