مرتضی بیگ محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، علل عمده بحرانی بودن منابع آب زیر زمینی این شهرستان را ضعف نفوذ پذیری خاک، عمق زیاد چاه ها و اثر گذاری آن در دراز مدت و برداشت های بی رویه آب ذکر کرد.
وی، یادآوری کرد: هم اکنون تعداد کل چاه های کشاورزی، صنعتی و شرب در حوزه خرمدره 287 حلقه است که میزان تخلیه از منابع زیر زمینی مجاز آن، 99.75 میلیون مترمکعب می باشد.
بیگ محمدی افزود: بر اساس هیدروگرافی دشت ابهر و خرمدره سالانه 1.5 متر از سطح آب زیر زمینی این منطقه افت پیدا می کند و این روند به نوبه خود نگرانی هایی را به دنبال دارد.
وی بیان کرد: با توجه به وقوع بارش های به نسبت مطلوب در برخی سال ها در استان و برای مقابله با وضعیت نامطلوب منابع زیر زمینی اجرای طرح های تغذیه ای و مصنوعی، مهار سیلاب و هدایت آن به سمت منابع آب زیر زمینی ضروری به نظر می رسد.
رئیس اداره منابع آب شهرستان خرمدره ادامه داد: توسعه و گسترش سیستم نوین آبیاری تحت فشار، نیز می تواند مدیریت پرت هدر رفت آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
وی ابراز کرد: اصلاح الگوی کشت و ترویج کشت های مقرون صرفه نیز از دیگر راه کارهای مقابله با کاهش منابع آبی در این بخش است و مسئولان و متولان امر در این شهرستان و استان به این مسائل تاکید دارند.
بیگ محمدی افزود: استفاده از ادوات و تجهیزات اندازه گیری و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها به ویژه بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد و میزان مصارف آب را مشخص می کند.
رئیس اداره منابع آب شهرستان خرمدره ادامه داد: مدیریت مصرف آب امری مهم به شمار می رود که بر اساس برنامه مندرج در پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی است که در صورت رعایت، مصرف و حجم آب کاهش می یابد.
وی اظهار کرد: متاسفانه الگوی مصرف نامتعارف و برداشت مازاد از این منابع خدادادی معضلات فراوانی را ایجاد کرده است و در این میان مشارکت و اطلاع رسانی رسانه های گروهی و نهادینه کردن مدیریت مصرف بهینه نقش تعیین کننده ای دارد.
به گزارش ایرنا، شهرستان خرمدره با 407 کیلومتر مربع مساحت معادل 1.8 درصد از وسعت کل استان و 65 هزارو 166 نفر معادل 6.4 درصد از جمعیت کل استان را تشکیل می دهد.
6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.