رباب شبخیز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات کانون یابی ملخ مراکشی از ابتدای سال جاری شروع شده است.
وی یادآورشد: به علت شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری، خلاف هر ساله که کانون یابی از نیمه دوم اسفند شروع می شد، کانون یابی با تاخیر آغاز شد.
شبخیز اظهار کرد: از 14 فروردین عملیات کانون کوبی شروع و تاکنون در 2 هزار هکتار با ملخ مراکشی در شهرستان طارم و بخش هایی از شهرستان زنجان برای ملخ بی بال و شکم بادمجانی مبارزه شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در تلاش هستیم تا پیش از بالدار شدن ملخ مراکشی مبارزه با آنها به نتیجه برسد و به همین منظور کانون به کانون کانون کوبی این آفت ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: با کانون یابی و کانون کوبی به موقعی که سال گذشته رخ داد، این آفت خسارتی به محصولات کشاورزی زنجان وارد نکرد.
مبارزه با ملخ مراکشی، هر ساله در این استان از نیمه دوم اسفند آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت سال آتی ادامه دارد.
آفت ملخ مراکشی آفتی وارداتی است و هیچ ریشه ای در ایران ندارد و در صورتی که در سنین پایین سم پاشی و کانون کوبی انجام نگیرد، این آفت به سن بلوغ رسیده و بالدار می شود و در این صورت تمام محصولات باغی و زراعی موجود در مسیر خود را نابود خواهد کرد.
ملخ یکی از جانورانی است که دگردیسی ناقص دارد و زمانی که از تخم در می آید، شبیه جانور بالغ است با این تفاوت که تولید مثل نمی کند، بال ندارد و کوچکتر است.
شهرستان طارم در شمال شرقی استان زنجان واقع شده و هر ساله با آفت ملخ مراکشی مواجه است و مبارزه به موقع کارشناسان کشاورزی مانع از بروز خسارت آن می شود.
3001/
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.