محمد رشید کرمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان زنجان 2 کشتارگاه دام دارد که یک دامپزشک و یک کاردان دامپزشک از بخش خصوصی، یک ناظر شرعی و یک دامپزشک از بخش دولتی بر دام ها، قبل از کشتار، حین کشتار و بعد از کشتار نظارت ویژه ای دارند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشتار دام در این استان طی در روز و طیور نیز هر شب انجام می شود این نیروهای کنترل و نظارت بهداشتی در زمان های بیان شده نسبت به کشتار نظارت جدی دارند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی سال گذشته از 65 هزار و 397 راس دام کشتار شده، 23 هزار و 72 راس دام گاو و گوساله، 35 هزار و 798 راس گوسفند و 6 هزار و 527 راس دیگر نیز بز بود.
کرمی تاکید کرد: از این تعداد دام کشتار شده 40 هزار و 861 کیلوگرم لاشه و 33 هزار و 718 کیلوگرم نیز اندام های لاشه های کشتار شده ضبط و به دلیل موارد غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج شد.
وی، وزن لاشه های سالم 65 هزار و 397 دام سبک و سنگین کشتار شده در کشتارگاه های استان زنجان را پنج میلیون و 830 هزار و 39 کیلوگرم بیان کرد و افزود: بیشترین وزن سالم به ترتیب مربوط به گاو و گوساله با چهار میلیون و 702 هزار و 935 کیلوگرم، 831 هزار و 595 کیلوگرم برای گوسفند و 148 هزار و 509 کیلوگرم نیز برای بز بود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از انجام پنج هزار و 340 بازدید از خودروهای حمل فرآورده های خام دامی طی سال گذشته در این استان خبرداد و گفت: در این مدت یکهزار و 179 مورد از این فرآورده ها نمونه برداری، 34 هزار و 39 کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط و 27 هزار و 231 کیلوگرم دیگر نیز معدوم و از چرخه مصرف خارج شد.
کرمی یادآورشد: این بازدیدها و ضبط و معدوم فرآورده های خام دامی از مراکز تولید، مراکز نگهداری و بسته بندی، کشتارگاه ها مراکز عرضه مواد خام دامی استان زنجان بوده است.
وی متذکرشد: مصرف کنندگان هنگام خرید فرآورده های خام دامی به تاریخ آن توجه جدی داشته باشند، چرا که این فرآورده بایدها به حتم با تاریخ همان روز تهیه شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: شهروندان باید نسبت به پاک شدن تاریخ مصرف بر روی بسته های فرآورده های خام دامی دقت لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده با چنین مواردی مورد را به شبکه های دامپزشکی جهت رسیدگی به موضوع اطلاع دهند.
کرمی خاطرنشان کرد: لاشه ای که فاقد برچسب یا مهر دامپزشکی باشد، بیانگر غیر مجاز بودن لاشه در قصابی است.
وی اظهارکرد: همشهریان در صورت مشاهده هرگونه تخلف، در سطح استان زنجان مورد را با شماره 1512 در سراسر این استان در میان گذاشته و مورد را وی جهت بررسی گزارش دهند.
به گزارش ایرنا، استان زنجان دارای 2 کشتارگاه دام در شهرهای ابهر و زنجان و چهار کشتارگاه طیور است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.