به گزارش ایرنا، اسدالله درویش امیری روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان بر لزوم ارائه و پی گیری برنامه های عملیاتی و اجرایی در خصوص مدیریت منابع آبی در استان اشاره کرد و افزود: برای مواجهه و مدیریت پدیده چاه های غیرمجاز کشاورزی باید تدابیر مناسبی اتخاذ شود.
وی با بیان اینکه مسدود کردن چاه های غیرمجاز باید به عنوان آخرین راه حل در دستور کار قرار گیرد، ادامه: آنچه در وهله نخست باید مورد توجه جدی قرار گیرد این است که بهره برداران مجاز و غیر مجاز منابع آب باید با شیوه های استفاده صحیح بهره برداری از این منابع آشنا شوند.
درویش امیری به ضرورت کنترل میزان و نحوه مصرف آب در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: چاه های کشاورزی باید به سرعت هوشمند سازی شود.
وی به لزوم مشارکت همه دستگاه های اجرایی در جهت مدیریت بهینه منابع آب اشاره کرد و گفت: همه باید متوجه این امر باشیم که ادامه روند افت سالانه 77 سانتی متری سطح آب های زیر زمینی در استان ، چه تبعاتی بحرانی ممکن است در سال های آینده در پی داشته باشد.
استاندار زنجان بر سامان دهی چاه های غیر مجاز موجود در سطح استان اشاره کرد و گفت: در دراز مدت باید برای این نوع چاه های آب در استان برنامه ای تدارک ببینیم که دست کم در آن حداقل حق و حقوق دولت را بگیریم.
وی به لزوم تعریف مکانسیم و چارچوب مشخص برای ساماندهی چاه های غیرمجاز کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: در وهله نخست لازم است تا اطلاعات کاملی از دارندگان چاه های غیرمجاز در استان و نیز نوع و میزان سطح زیر کشت آنان تهیه شود.
درویش امیری به بهره گیری از ظرفیت های تشکل های مردمی در سطح جامعه کشاورزان برای مشارکت در کنترل مصرف آب تاکید کرد و گفت: عضویت کشاورزان در نظام صنفی کشاورزان باید اختیاری باشد.
استاندار زنجان گفت: در کنار فعالیت های مرتبط با مدیریت بهینه مصرف منابع آب در استان، برنامه های مشخصی نیز برای اجرای پروژه های تغذیه سفره های زمینی در استان باید تعریف و تدوین شود.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.