محسن جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صادرات فرش با مبدا تولید در زنجان طی اسفند سال گذشته، یک میلیون و 200 هزار دلار بود.
وی یادآورشد: میزان صادرات فرش پیش بینی شده برای سال گذشته، در ابتدای سال 12 میلیون دلار بود که این رقم محقق نشد.
جعفری اظهار کرد: میزان صادرات فرش زنجان طی سال 94، 10 میلیون 838 هزار دلار بود.
مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طی سال های گذشته، میزان صادرات فرش این استان از 30میلیون دلار در سال، روند نزولی پیدا کرده و به 11 میلیون و 885 میلیون دلار در سال 95 رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: علل مختلفی از جمله جایگزین شدن سایر کفپوش ها، مسائل سیاسی، تحریم ها و در نهایت از دست رفتن بازارهای هدف در کاهش میزان صادرات موثر بوده است.
جعفری ادامه داد: از مسائل داخلی موثر بر کاهش صادرات هم می توان به بی توجه به کیفیت مواد اولیه، رواج رنگرزی با مواد شیمیایی، افزایش سالانه میزان دستمزدها و تورم موجود در کشور اشاره کرد که در چنین شرایطی قیمت فرش زنجان برای مصرف کننده خارجی گران تمام می شود.
مدیر اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با این وضعیت، خریدار و مصرف کننده خارجی رغبتی برای خرید فرش زنجان نخواهد داشت و در نهایت در رقم نهایی صادرات فرش تاثیر می گذارد.
عمده فرش هایی که در زنجان بافته می شوند، در جنس پشمی طرح های ماهی افشار، بیدگینه، قولتوق و بومی روستایی و در جنس ابریشمی شامل طرح های شاه عباسی، اسلیمی، لچک ترنج، محرمات، خشتی و گنبدی است.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.