غلامحسین جمیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورتی که دولت چنین رویکردی را در سال 96 دنبال کند، به حتم تمام سخنان رهبر معظم انقلاب محقق می شود.
وی یادآورشد: در صورتی که طی سال های گذشته برای اجرای برنامه های مختلف اقتصادی به بخش خصوصی توجه جدی می شد، به حتم تاکنون دستاوردهای بهتری نصیب کشور شده بود.
جمیلی اظهار کرد: واگذاری امور در حوزه مختلف آموزشی، بهداشتی و درمانی که طی سال های گذشته به بخش خصوصی، دستاوردهای خوبی برای کشور و مردم داشت و به تبع آن هم کسانی که خدمات دریافت کردند و هم گروه هایی که خدمات ارائه دادند، منتفع شدند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: اینکه سیاست گذاری امور از جانب دولت جاری شود، حرف درستی است، اما نمی توان انتظار داشت، به خاطر محدود ساختن رقابت پذیری دیگر بخش ها با دولت، توان مسئولان بر محدود کردن فعالیت بخش خصوصی متمرکز شود.
وی خاطرنشان کرد: در وهله نخست موضوعی که برای رفع موانع پیش روی فعالیت بخش خصوصی باید مد نظر قرار گیرد، ایجاد ثبات در تمام بخش ها، برنامه ها و فعالیتهاست.
جمیلی تاکید کرد: این ثبات در قوانین، نگرش ها، رویه ها، مراودات داخلی و خارجی، روابط بین المللی و سیاست های داخلی و خارجی است که موجب تشکیل و توسعه فعالیت ها در تمام بخش ها و رشد کشور می شود.
رئیس کمیسون جوانان، کارآفرینی و صنایع دانش بنیان اتاق ایران گفت: کشورهایی که امروز به عنوان حکومت های طراز اول در حوزه اقتصادی مطرح هستند، همه از ثبات در سیاست، اجتماع، امنیت و سیاست های کلان اقتصادی برخوردارند.
وی تصریح کرد: چگونه می توان انتظار داشت که تناقضی در رفتار و برخورد دستگاه های اجرایی و قضایی وجود داشته باشد و در سال های مختلف شکل بگیرد، اما یک فرد یا یک بخش خصوصی علاقه مند به سرمایه گذاری و ریسک پذیری شود؟
جمیلی اضافه کرد: بحث دومی که برای حمایت دولت از بخش خصوصی باید مد نظر قرار گیرد، توجیه پذیر کردن فعالیت اقتصادی این حوزه است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: در شرایط برابر میان سود و سپرده، باز هم همه ترجیح می دهند که امنیت و انتفاع مالی حداقلی را ببرند اما وارد فعالیت اقتصادی خطر پذیر نشوند.
وی ابراز کرد: دولت باید اقدامی انجام دهد که در مقایسه با سایر فعالیت اقتصادی غیر مولد، تولید به صرفه تر باشد.
جمیلی به تاکید رهبر معظم انقلاب برای مقابله با کالای قاچاق اشاره کرد و افزود: در صورتی که امسال فقط به منویات رهبر فرزانه انقلاب عمل شود، می توان توجیه و عملکرد خوبی در مبارزه با کالای قاچاق را شاهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: ایران کشوری با جمعیت 80 میلیون نفر است و معادل همان بازار مصرف دارد، در چنین شرایطی در ابتدا باید به فکر تامین نیاز چنین جمعیتی بود و سپس اندیشه بازاریابی در یک کشور پنج میلیون نفری را پروراند.
وی یادآورشد: درست است که صادرات از شروط اصلی توسعه اقتصادی در سطح بین المللی محسوب می شود، اما برای قدم های نخست نمی توان منکر فرصت های اقتصادی داخلی بود.
جمیلی اظهار کرد: در صورتی که برای کالای ایرانی یک تقاضای مستمر و موثر پیدا شود، آن زمان می تواند شاهد رونق اقتصادی، شکل گیری مسیر درست گردشگر مالی و تغییر جریان های اقتصادی در جهت مثبت بود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: از سوی دیگر در بسیاری از مواقع زمانی که صحبت از حمایت می شود، بسیاری می اندیشند که منظور از سرمایه، فقط پول و ثروت است، در حالی که ایران سرمایه های کلانی دارد که کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
وی مهمترین سرمایه کشور را نیروی جوان تحصیل کرده برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه مسئولان و سردمداران سیاست گذاری در کشور ، هنور به این باور نرسیده اند که این جوانان هستند که می توانند آینده کشور را در همین مقطع زمانی بر عهده بگیرند و بسیاری از جریان های راهبردی را بسازند.
جمیلی ادامه داد: تا زمانی که به این سرمایه ها توجه نشود، هر چه هم بتوان سرمایه های مالی و پولی را تقویت کرد، باز یک جایی چرخ آن خواهد لنگید و نخواهیم توانست که شاید افزایش بهره وری باشیم.
رئیس کمیسون جوانان، کارآفرینی و صنایع دانش بنیان اتاق ایران گفت: لازم است که تمام سرمایه های کشور در یک مسیر برای رشد و توسعه بسیج شوند و به حتم یکی از موثرترین این سرمایه هم همان بهره گیری از نیروی جوان تحصیل کرده است.
رهبر معظم انقلاب برای سال جاری نام ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' و برای سال گذشته عنوان ' اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل' را انتخاب کرده اند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.