کارخانه کبریب سازی سابق زنجان همزمان با سراسر جهان از ساعت 20:30 تا 21:30 شامگاه شنبه تاریکی را بر درخشش شبانه ترجیح داد و خاموش شد.
کارخانه کبریت سازی سه ستاره زنجان، نخستین واحد صنعتی این شهر بعد از کارخانه برق محسوب می شود که در 12 بهمن سال 81 به شماره ثبتی 7412 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.
این بنا که هم اکنون موزه صنعتی و محل فعالیت سازمان فرهنگی شهرداری زنجان محسوب می شود، در دوره پهلوی احداث شد و سردری زیبا دارد و پیش از جنگ جهانی دوم با سرمایه محمود شالچی احداث شد.
این ساختمان به دلیل قرار گرفتن در بافت قدیم زنجان و دودکش آجری منحصر به فرد آن و دستگاه های قدیمی موجود تبدیل به موزه صنعت استان زنجان شده است.
ساعت زمین همچنین در ساختمان شهرداری، میدان بلوار آزادی، مجموعه گردشگری و پذیرایی باغ عروس، المان میدان بسیج و المان شهری میدان شورای زنجان اجرا شد.
ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت است و در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می شود.
امسال شماری از مردم ایران نیز همزمان با تمام جهانیان یک ساعت سیستم روشنایی خود را خاموش کردند تا به مصرف انرژی در جهان کمک کنند.
مردم جهان در این شب با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت برای آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان، کمک می کنند.
شامگاه گذشته برج میلاد، سی و سه پل و برج آزادی نیز در این کمپین جهانی شرکت داشتند.
این رویداد برای نخستین بار در سیدنی استرالیا برگزار شد و دو میلیون و 200 نفر در آن شرکت کردند، به دنبال این حرکت شهرهای دیگر دنیا به این رویداد پیوستند و در روز 23 مارس سال 2008 این رویداد به ثبت جهانی رسید.
پیش از این در زنجان میراث جهانی سلطانیه و بقعه پیر احمد زهر نوش از استان زنجان به ساعت زمین پیوسته بودند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.