به گزارش ایرنا، بازار شهر زنجان که در بافت تاریخی و در مرکز شهر واقع شده از جمله مکان های پر رفت و آمدی است که اغلب شهروندان برای خریدهای روزانه و نوروزی به این مکان رهسپار می شوند.
بازار زنجان که در گذشته ضرباهنگ رشد اقتصادی این شهر بود، با تجربه فراز و فرودهایی که متاثر از وضعیت اقتصادی کشور است، امروز همچنان سرپا ایستاده و با وجود کاسته شدن از پویایی و رونق و تکاپوی آن نسبت به سال های دور، پاسخگوی مشتریانی است که به طور معمول مایحتاج خود را از این بازار تهیه می کنند.
یکی از کسبه بازار زنجان با اشاره به ضرورت خرید کالای تولید داخلی از سوی مصرف کنندگان و حمایت از تولیدکنندگان داخلی می گوید: حمایت از تولید داخلی علاوه بر رونق اقتصادی به دلگرمی تولید کنندگان برای ادامه فعالیت در این عرصه منجر می شود.
اکبر رحیمی، که واحد صنفی پوشاک دارد، اظهار می کند: هم اکنون انواع پوشاک تولیدی ایرانی را به فروش می رسانم و این در حالی است که برخی فروشندگان به دنبال جنس خارجی هستند و این نوع کالاها را مورد اقبال بیشتر مردم می دانند.
این کسبه خاطرنشان می کند: ترویج و گسترش خرید کالای تولید داخلی بیش از گذشته نیازمند حمایت مسئولان و همکاری صنوف و عموم مردم است.
یک متصدی فروشگاه که در یکی از شهرکهای اقماری شهر زنجان فعالیت می کند، در ارتباط با خرید کالای ایرانی ادامه می دهد: هم اکنون 80 درصد اقلام و مایحتاج مردم در این فروشگاه ساخت تولید داخلی است و البته قیمت مناسب آن نیز موجب شده عموم مردم به خرید این نوع کالاها گرایش داشته باشند.
علی کاظمی بیان می کند: البته 20 درصد کالاهای این فروشگاه خارجی است و در مقایسه با کالای داخلی قیمت بالاتری دارند و خرید این نوع کالاها نیز به توان مالی افراد بستگی دارد.
این فروشنده خاطرنشان می کند: مسئولان برای رونق کالای ایرانی از ورود کالای قاچاق جلوگیری کنند.
یک شهروند نیز که در یکی از مراکز شلوغ شهر زنجان به خریدهای نوروزی مشغول است، در ارتباط با خرید کالای تولید داخل می گوید: به خرید کالای داخلی علاقه مند هستم چرا که با این کار سهمی در رشد اقتصادی کشور و از همه مهم اشتغال جوانان خواهم داشت.
هانیه عباسی بیان می کند: خرید کالای داخلی می تواند به ارتقای کیفیت این محصولات منجر شود و در بلند مدت در رقابت با کالای خارجی نیز گوی سبقت را برباید.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ترویج فرهنگ خرید کالای ایرانی بسیار کمرنگ بوده است در حالی که با اقدامات ترویجی و آگاه کردن مردم می توان به اهداف این بخش در زمان کمتری دست یافت.

*** خرید محصول داخلی افزایش کیفیت را به همراه دارد
یک عضو هیات علمی دانشگاه زنجان نیز در ارتباط با کمپین 'عید ایرانی با کالای ایرانی'، خبرگزاری جمهوری اسلامی، می گوید: حمایت از کالای داخلی از ابعاد مختلف نتایج مثبتی به دنبال دارد و از آن جمله آن علاوه بر ایجاد درآمد، به استفاده و به کار گیری از تکنولوژی های جدید و سرمایه گذاری منجر می شود.
علی منصوری می افزاید: بدیهی است با افزایش خرید محصولات ایرانی توان تولید کنندگان کشورمان برای افزایش کیفیت از این رهگذر افزایش خواهد یافت.
وی، ابراز می کند: این در حالی است که کارآفرینان نیز خواستار ارتقای کالاهای کیفی محصولات خود هستند و با حمایت های همه جانبه از آنها می تواند چشم انداز بهتری را در این بخش ترسیم کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ادامه می دهد: حمایت از کالای داخلی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور را به دنبال دارد.
این کارشناس ادامه می دهد: اقبال بیشتر مردم به خرید کالای برند خارجی بیش از داخلی است که این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.
منصوری می افزاید: نحوه اطلاع رسانی و تبلیغات رسانه های داخلی را در ترویج خرید کالای داخلی بسیار موثر عنوان می کند که این اقدام با توجه به در پیش بودن سال نو و خرید نوروزی اثر گذاری بسیار مطلوبی را به دنبال دارد.
منصوری می افزاید: براساس آخرین سرشماری در کشور ایران بیش از 2 میلیون خانوار زندگی می کنند و اگر متوسط خرید هر خانوار را برای عید نوروز حداقل یک میلیون تومان تصور کنیم با خرید محصولات ایرانی مبلغی معادل 21 هزار میلیارد تومان در بخش های تولیدی و بازرگانی سرمایه گذاری خواهد شد و این مبلغ معادل 7/6 میلیارد دلار است.
وی یادآوری می کند: این مبلغ می تواند زمینه اشتغال صدها جوان ایرانی را فراهم کند، ولی متاسفانه طی سال های گذشته کمتر از 30 درصد از این مبلغ صرف خرید محصولات ایرانی شده است.

6085/7320
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.