محمدرضا مهراسبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احداث و بهسازی بلوک های زایمانی در طرح تحول نظام سلامت در سطح کشور و استان زنجان تحول بزرگی بوده که موجب رضایتمندی دریافت کنندگان خدمات درمانی در این بخش شده است.
وی تاکید کرد: بلوک های زایمان طبیعی' ال دی آر' در سطح این استان برای ترویج زایمان طبیعی احداث شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: در بلوک های زایمان طبیعی' ال دی آر' مادارن باردار در اتاقی جدا قرار می گیرند و همه عملیات زایمان از ابتدا تا انتها در این اتاق انجام می شود.
مهراسبی تاکید کرد: این بلوک های زایمان به اتاق عمل برای مواقع اضطراری نیز مجهز هستند.
وی خاطرنشان کرد: امکان حضور همزمان اقوام مادر باردار و حتی پرستار خصوصی نیز در زمان زایمان وجود دارد که این اقدام طرح تحول نظام سلامت خدمت بزرگی برای رفع مسائل مادران باردار است.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مواقعی مادران باردار برای زایمان به تهران اعزام می شدند که بعد از اجرای این طرح زایمان ها در مراکز درمانی استان انجام می شود و خطر مرگ و میر مادر و نوزاد به شدت کاهش یافته است.
مهراسبی تاکید کرد: توسعه و گسترش بلوک های زایمان طبیعی در بیمارستان های امیرالمومنین(ع) خدابنده 750 مترمربع، شهدا طارم 259 مترمربع، ولی عصر(عج) زنجان 534 مترمربع، آیت الله موسوی زنجان یکهزار و 303 مترمربع، رازی ماهنشان 327 مترمربع، بیمارستان ایثار ایجرود 297 مترمربع، ابهر 224 مترمربع و بیمارستان بوعلی خرمدره نیز 352 مترمربع توسعه یافته است.
وی اظهارکرد: توسعه چهار هزار و 46 مترمربعی بلوک های زایمان طبیعی در این شهرستان ها پیشرفت فیزیکی 100 درصدی دارد و این بلوک ها هم اکنون در حال تجهیز هستند.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: با اتمام تجهیز، همه این بلوک های زایمانی در سطح استان، تا پایان سال جاری در اختیار درمان و ارائه خدمات قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، زایمان به روش سزارین استان زنجان قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 50 درصد بود که بعد از اجرای آن به 30 درصد کاهش یافت.
میزان زایمان به روش سزارین در کشورهای پیشرفته 25 درصد است، قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت میانگین زایمان های طبیعی بیش از 50 درصد یعنی 2 برابر میانگین کشورهای توسعه یافته بود.
طرح تحول نظام سلامت هشت بسته خدمتی سلامت به منظور پیشبرد اهداف وزارتی تدوین و از 15 اردیبهشت ماه 1393 اجرایی شد.
این هشت بسته شامل برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان های مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های وابسته به این وزارتخانه، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش برنامه ترویج زایمان طبیعی، نظارت بر حسن اجرای برنامه های تحول سلامت و تعرفه گذاری خدمات سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال 1393است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.