با نزدیک شدن به ایام انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در اردیبهشت 96، شمارش معکوس ظهور و بروز کاندیداهای مختلف، متکثر و رنگارنگ از هر کوی و برزنی، به گوش می رسد.
اهمیت و جایگاه نهاد مردمی شوراها آنچنان است که علاوه بر تمرین دموکراسی در جامعه، پازل قدرتمند و پر اهمیتی را در عرصه مدیریت و خدمات شهری داراست و از این رو مشارکت آگاهانه مردم در این انتخابات، تعیین کننده و اساسی خواهد بود.
به عبارت دیگر با انتخاب یک شورای کارآمد، می توان به شهری خوب دست یافت که از نظر عمرانی، خدماتی، رفاهی- تفریحی، فضای سبز، اماکن هنری و فرهنگی و ... زبانزد و نمونه باشد.
در انتخابات شوراها، تکثر کاندیداها خود نوعی فرصت برای اداره بهتر امور شهر است.
مطرح شدن برنامه های کاندیداها در مدیریت شهری و تلاش برای تبلیغ آن در بین شهروندان فرصتی است که می توان از آن به نفع شهر و شهرداری بهره گرفت.
روزنامه صدای زنجان در صدد اجرا و احیاء گفتمانی است که یک طرف آن کاندیداها هستند و طرف دیگر آن کارشناسان و مردم. به باور ما با ایجاد چنین گفتمان در حوزه مدیریت شهری می توان به انتخاب بهترین ها دست یافت و شهر را از وضعیت نابسامان فعلی نجات داد.
در صفحه شهر و حقوق شهروندی چنانچه قبلا نیز گفته ایم، این مهم در اولویت ما خواهد بود تا شهروندان بتوانند با آگاهی و اطلاع رسانی مستند و صحیح و به دور از هیاهوی سیاسی و جناحی، یک انتخاب حرفه ای و درست در مقوله شوراها داشته باشند.

*** مقصود خدایی، فعال اقتصادی و کارآفرین می گوید: ارتقاء درآمدهای پایدار و کلان شهرداری و تعریف جدید از کدهای درآمدزای شهرداری، می تواند یکی از اولویت های اصلی شوراها باشد.
مقصود خدایی، کارآفرین و فعال اقتصادی در پاسخ به خبرنگار ما از تعریف جدید کدهای درآمد زای شهرداری سخن می گوید و ادامه می دهد: متاسفانه مشکل همیشگی ما در عرصه مدیریت شهری،وضعیت نابسامان مالی شهرداری زنجان و کم درآمدی آن است، چنانچه در آمار شهرداری های مراکز استان ها، زنجان از آخر، ششم است و همین نقیصه اساسی، شهرداری زنجان را در اجرای پروژه های عمرانی در شهر دچار مشکل می کند.
چراکه اگر پول نباشد یا پروژه ای تعریف نمی شود یا اگر هم تعریف شد، خوب اجرا نمی گردد.
وی با تاکید بر ایجاد فضای پر شور و نشاط در جامعه در ایام برگزاری انتخابات شوراها و ریاست جمهوری افزود: رسانه ها و مطبوعات نقش تعیین کننده ای در انتخابات اگاهانه مردم دارند.
مردم اول باید بدانند وظایف قانونی و اختیارات واقعی شوراها چیست و بعد از آن با توجه به این اختیارات و وظایف، افراد مختلف را مرتبط با تخصص و مدرک تحصیلی و تجارب و سوابقشان، انتخاب نمایند.تا زمانی که یک نگرش واقع بینانه از اختیارات و وظایف شورای شهر نباشد، نباید انتظار داشت انتخابات آگاهانه باشد.
خدایی با اشاره به آراء قومیتی و قبیله ای در برخی مناطق زنجان در انتخابات، ادامه داد: شهروندان تمامی مناطق اعم از بافت اصلی شهر، شهرک های اقماری و حاشیه نشین ها بایستی یک جامع نگری در انتخابشان نسبت به حل معضلات تمامی مناطق شهر داشته باشند و اینگونه نباشد که شورای شهر به مناطقی بسیار اهمیت بدهد و به سایر مناطق توجه اندکی کند.
در واقع تعیین کردن اولویت های عمرانی، خدماتی، رفاهی و تفریحی، کارکرد اصلی شورای شهر است و بایستی این تعیین اولویت ها بر اساس مطالعه، نیاز سنجی، امکان سنجی و مشارکت مدنی شهروندان انجام شود.
این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم راه اندازی شورایاری محلات در سطح شهر زنجان، بیان کرد: شورایاری ها نمایندگان محلات و مناطق مختلف شهر هستند و می توانند اولویت ها و نیاز های اساسی محلات خود را به اعضای شورا انتقال دهند تا در برنامه ریزی و بودجه بندی لحاظ گردد.
شورایاری ها حلقه واسط بین مردم و نهاد شورای شهر و شهرداری اند و در جهت دهی تصمیم مدیران شهری، نقش قابل توجهی دارند و باید از این پتانسیل در بهبود مدیریت شهری استفاده نمود.

***نقی سالک فعال اجتماعی فرهنگی در پاسخ به صدای زنجان گفت: بر کسی پوشیده نیست هر انتخاباتی در کشور ما اهمیت خاص خود را دارد در این میان انتخابات شورای شهر به لحاظ ارتباط با توسعه ی شهری و تاثیر مستقیم آن در زندگی مردم و شهروندان اهمیت ویژه ای پیدا می کند و حضور آگاهانه بدون نگاه قومی قبیله ای به این انتخابات می تواند هم در جایگاه شورای منتخب تاثیر بگذارد و هم روند پیشرفت امور را بدنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: انتخاب افراد مسئول و متخصص به عنوان شهروندان فعال و پویا فارغ از جناح بندی های موجود بر این تاثیر گذاری خواهد افزود به گونه ایکه افراد منتخب خواهند توانست در حوزه ی حقوق شهروندان فعال تر باشند.
همانگونه که رهبر انقلاب می فرمایند جایگاه شوراها این است که نظارت کنند، رابط و پیگیر دغدغه های مردم و مسئولین باشند، به درد مردم برسند، زبان مردم باشند و چشم مسئولان.
سالک افزود: خیلی از شهرهای کشور به برکت شورای شهر خوب به دستاوردهای خوبی هم رسیده اند ضمن اینکه بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اداره امور کشور باید به اتکای آرای عمومی انجام شود، همانطور که قانون اساسی مقرر نموده است مداخله سیستم در حکومت از طریق ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، و شوراهای کشور تحقق می یابد.
وی در خصوص ویژگی های یک عضو شورای شهر گفت: اول اینکه دانش و اطلاعاتش به روز باشد یا به عبارتی اندیشه های نو و ایده های جدید داشته باشند.
دوم اینکه اداره شهر را بر اساس نیازهای مردم تنظیم کنند و برنامه مدونی برای هدایت مدیریت شهری و زیر ساخت های آن داشته باشد و سوم اهل عمل باشد و از شعارگرایی پرهیز کنند، شهامت و شجاعت لازم جهت اجرای طرح ها و برنامه های خود داشته باشند.
چهارم بدنبال ایجاد وحدت، همدلی و وفاق شهروندان باشد، پنجم آشنا به حقوق شهروندی بوده و اصول دموکراسی و آزادی بیان را محترم شمارد و از حقوق زنان و کودکان دفاع کند.
ششم از فن بیان و ارتباط موثر برخوردار باشد تا بتوانند از حقوق مردم دفاع نماید و در اخر اینکه خداجو و خدامحور باشد و از مقدسات دینی و احساسات مذهبی مردم به نفع گروه یا جناح سیاسی خود بهره برداری نکند.
این فعال اجتماعی فرهنگی در خصوص ارائه لیست در انتخابات شوراها بیان کرد: با توجه به ریزش تعداد کثیری از نیروهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان، اکثر نیروها تمایل دارند خود را در کارزار انتخاباتی شوراها محک بزنند و همین امر باعث خواهد شد با تعدد نامزد مواجه شویم و این باعث می شود تا رقابت درون جناحی شکل بگیرد.
دوستان اصلاح طلب باید فارغ از اندیشه و تفکرات حزبی و گروهی برای انتخاب افراد متخصص با وجهه اجتماعی بالاتر تلاش کنند و کار سیاسی را از دوش شورا بردارند تا ان شالله به موفقیت مناسبی دست پیدا کنند.
ضمن اینکه باید به افراد خوش فکر و صاحب صلاحیت جناح مقابل هم میدان داده شود و از انحصار طلبی صرف جدا پرهیز گردد.
سالک تصریح کرد: مکانیزم و روشی که منجربه پیروزی شود فقط و فقط وحدت و یکپارچگی اصلاح طلبان است و لا غیر چرا که تشتت آرا و خود را دیدن قطعا منجر به شکست می شود.
ارائه لیست واحد و داشتن برنامه ی منسجم که جزء جزء آن برای مردم تبیین شده باشد و استفاده از جایگاه خوب اصلاح طلبی پیروزی را به ارمغان خواهد آورد.
وی درباره اولویت کاری شورای بعدی گفت: زنجان متاسفانه از شهرهای هم ردیف خود بشدت عقب مانده و این عقب ماندگی باید به سرعت جبران شود.
ساختار عمرانی شهر، عدم وجود پروژه های عمرانی بزرگ، وضعیت بد شهر از نظر فضای سبز و مبلمان شهری، وضعیت نامناسب فضاهای فرهنگی مانند نبود یک سالن اختصاصی نمایش، اتمام پروژه های نیمه تمام و فعال کردن شوراهای محلی و منطقه ای و ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری و پرهیز از روزمرگی و ارائه یک دیدگاه راهبردی میتواند اولویتهای یک شورای موفق باشد.

*** خاتمی فعال حوزه مدنی و جوانان می گوید: پرداختن به شورا سبب شکست در انتخابات ریاست جمهوری نشود
اهم انتخابات شورا برای اصلاح طلبان و حامیان دولت را میتوان بعد از انتخابات ریاست جمهوری احصا نمود چون وضعیت دولت کنونی برای جلب مشارکت عمومی در سال 96 بسیار پایین می باشد و اهمال کاری و ضعف بدنه میانی دولت بخشی بزرگی از حامیان را منفعل نموده است.
خاتمی فعال حوزه مدنی و جوانان با بیان جمله فوق گفت: جبران این نقیصه بزرگ دولت، که شاید بالاجبار بر عهده کسانی بیفتد که شاید در روند کنش ها و تصمیم های دولت نقشی نداشته اند و یا کمرنگ بوده اند و شاید صرف وقت و هزینه این جریان به 2 بخش شورا و ریاست جمهوری سبب ساز ضعف در هر 2 انتخابات گردد.
خاتمی ادامه داد: شاید انتخابات شوراها بسیار تاثیر گذار باشد ولی چون در این برهه زمانی و ضعف مزبور دولت، پرداختن به شورا سبب شکست در انتخابات ریاست جمهوری شود، دیگر طومار عقلانیت و تدبیر و تغییر و شاید اصلاح طلبی حتی محافظه کارانه بسته می شود.
بنابراین پرداختن به انتخابات ریاست‌جمهوری به خصوص در زنجان باید در اولویت قرار گیرد و در زنجان شاید ضعف دولت، انتخابات شورا ها را تحت تاثیر قرار دهد و احتمال موفقیت را در شورا به کمترین حد برساند.
3216/6085
دریافت کننده: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.