بر اساس اعلام رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امسال بیماری آنفلوانزا یک ماه زودتر در کشور شیوع یافته و این در حالی است که سال گذشته زمان آغاز شیوع این بیماری اواسط آبان و اوج بیماری اول دی ماه بود، اما امسال آنفلوانزا یک ماه زودتر  یعنی از مهر شروع شده و اکنون به اوج رسیده است.

محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز دراین ارتباط علام کرده بود: طی هفته گذشته شاهد ۳ هزار و ۹۱۵ نفر انواع مختلف بیماران تنفسی در کشور بستری شدند که از این تعداد  ۳۴۲ مورد مبتلایان به آنفلوانزا فصلی بودند که ۱۵ مورد آن منجر به فوت شد.
هرچند به گفته مسؤولان وزارت بهداشت هیچگونه کمبود دارو و واکسن آنفلوانزای فصلی در کشور وجود ندارد اما بر اساس اعلام متولیان بهداشت و درمان استان زنجان در این بخش کمبود وجود دارد یا بصورت خیلی محدود عرضه می شود.

بهناز ۴۲ ساله از جمله شهروندان زنجانی است که با مراجعه به چند داروخانه در سطح شهر واکسن آنفلوانزا  را دریافت نکرده است، در این خصوص گفت: چند بار به سرماخوردگی مبتلا شده ام، هر چند با مراجعه به پزشک با مصرف دارو بهبود یافتم، اما برای ایمنی بیشتر در صدد تزریق واکسن هستم که تاکنون به دریافت آن موفق نشدم.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی نیز با توجه به گسترش این بیماری در سطح کشور و استان ترس از ابتلا به این بیماری در بین  عموم مردم ایجاد شده و همین امر نیز مراجعات را برای دریافت  واکسن آنفلوانزا  افزایش داده است.

* واکسن آنفلوآنزا در حد مورد نیاز در استان توزیع شده است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز  در این ارتباط به خبرنگار ایرنا، گفت: این دانشگاه طبق برنامه ریزی ها، مرداد هر سال نسبت به خرید واکسن آنفلوانزا  اقدام می کند و از شهریور ماه نیز نسبت به توزیع آن، در سطح داروخانه ها و مراکز بیمارستانی اقدام می کند.

دکتر جواد تاج‌کی افزود: بر این اساس به تعداد زیادی، واکسن نیز طی مهر امسال خریداری و در سطح داروخانه های استان توزیع شد و در مجموع می توان گفت دانشگاه علوم پزشکی استان با توجه به برنامه زمان بندی شده این کار را انجام داده است.

این مسؤول ادامه داد: طی بازه زمانی یاد شده و با اطلاع رسانی انجام گرفته گروه های هدف نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا مبادرت و با کمترین مشکل داروی مورد نیاز خود را خریداری کردند.

وی عمده ترین علل نبود واکسن آنفلوانزا در زمان حاضر را با توجه به شیوع این بیماری، بار روانی آن در بین عموم افراد جامعه ذکر کرد و گفت: این دارو مورد نیاز تمامی افراد جامعه نیست، بلکه شماری از افراد، گروه هدف هستند که پیش از این نسبت به تزریق آن اقدام کرده اند.

تاج کی افزود: بطور معمول در اپیدمی‌های ( شیوع ) آنفلوانزا حدود پنج تا ۱۵ درصد جمعیت مبتلا می‌شوند که امسال هم در کشور سه تا چهار درصد افراد به این ویروس مبتلا شدند که بین نیم تا یک درصدشان نیاز به بستری پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: بطور عمده افرادی بستری می‌شوند که بیماری زمینه‌ای داشته باشند و از طرفی افرادی هم که نسبت به درمان به موقع بی توجهی کرده و استراحت کافی نداشته باشند هم ممکن است در بیمارستان بستری شوند.

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه هم اکنون واکسن آنفلوانزا بجز یکی از داروخانه های بیمارستانی سطح شهر بسیار محدود، در داروخانه های  استان وجود دارد، گفت: این موضوع به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده تا نسبت به تخصیص سهمیه لازم اهتمام جدی داشته باشند.

دکتر محمد جواد میانداری افزود: طبق سال های گذشته و برای مدیریت بهتر واکسن آنفلوانزا قبل از شیوع بیماری، با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در اختیار داروخانه ها قرار گرفته بود.

وی اضافه کرد: معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه ای به معاونان بهداشت دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی سراسر کشور، بر گسترش سطح پوشش مراکز درمانی به داروی اوسلتامی ویر " داروی ضد ویروس بیماری آنفلوانزا " تاکید کرده  که امیدواریم این نوع دارو نیز به زودی در اختیار مراکز بیمارستانی استانی قرار گیرد.

این مسؤول  ادامه داد: بر این مبنا تلاش می شود واکسن موردنیاز بیماران اورژانسی مبتلا به  آنفلوانزا که توسط نسخ پزشکی اعلام شده تامین شود.

 واکسن آنفلوانزا در داروخانه های استان زنجان وجود ندارد

 رییس انجمن داروسازان استان زنجان در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق پیش بینی های قبلی، طی هفته گذشته واکسن آنفلوانزا بصورت محدود در بین داروخانه های استان توزیع شد و هم اکنون به اتمام رسیده است.

دکتر مهدی بیگدلی افزود: این در حالی است  واکسن آنفلوانزا طی شهریور امسال با اقلام دارویی دیگر در بین داروخانه‌های کشور و این استان توزیع شد و گروه‌های هدف بدون مواجهه با مشکلی نسبت به خرید و تزریق آن اقدام کردند.

این مسؤول ادامه داد: با توجه به شیوع موج جدید بیماری آنفلوانزا در سطح کشور و همزمان در این استان نیز بسیاری از افراد به دلیل ترس از عدم ابتلا طی هفته گذشته به داروخانه های این استان مراجعه کردند و موارد باقیمانده  را به مصرف رساندند.

وی اضافه کرد: با بررسی های انجام گرفته در زمان حاضر میزان موجودی واکسن آنفلوانزا در داروخانه های استان، به صفر رسیده و حتی بیماران نیز برای دریافت واکسن مورد نیاز از طریق نسخ پزشکی با مشکل مواجه شده اند.

این داروساز ادامه داد: تعداد داروی اوسلتامی ویر نیز محدود بوده که این مهم نیز در سطح کشور وجود دارد و بصورت کاملا کنترل شده و فقط از طریق خود بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: الزامی ندارد که همه گروه های مختلف جامعه واکسن آنفلوانزا تزریق کنند، این مهم گروه‌های پرخطر از قبیل افراد بالای ۶۵ سال، کودکان، زنان باردار، مبتلایان به بیماری های قلبی و بیماری‌های مزمن ریوی، آسم، افراد مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، را شامل می شود.

بیگدلی تاکید کرد: داروخانه های این استان تا هفته گذشته واکسن آنفلوانزا داشتند، این در حالی است که طی سال های ۸۹  یا ۹۰ این بیماری با شدت بیشتری تمامی استان های کشور را در بر گرفت و امسال نیز تا حدودی زیادی همین روند حاکم شده است.

 ایمنی واکسن سه هفته بطول می‌کشد 

وی اضافه کرد:  واکسن آنفلوانزا بلافاصله بعد از تزریق تاثیرگذاری لازم را ندارد، چرا که به مدت سه هفته طول می کشد تا ایمنی آن در فرد بطور کامل ایجاد شود و از طرفی در کودکان زیر سه سال ۲ دوز باید در نظر گرفته شود، که در حدود حداقل یک ماه اثر دارو خود را نشان می دهد.

 رییس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: هر چند تزریق واکسن در زمان حاضر چندان تاثیری ندارد اما می تواند برای موج بعدی بیماری که بطور معمول برای ماه بهمن بصورت کوتاه ایجاد می شود تا حدود زیادی اثر گذار باشد.

وی اظهار داشت: رعایت اصول بهداشتی نقش بسیار مهمی در عدم ابتلا به این نوع بیماری در بین عموم مردم به ویژه گروه‌های هدف دارد، اما بحث روانی موضوع بیش از گذشته نمایان است بطوری که ممکن است نیمی از بیمارانی که به مرکز درمانی مراجعه می کنند، صرفا نشانه های سرماخودرگی داشته باشند.

 رییس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: این استان از جمله استان های سطح کشور بود که  واکسن آنفلوانزا به موقع در سطح داروخانه های استان توزیع شد و وقتی که پیک بیماری  افزایش می یابد به نو به خود نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد می کند و در نتیجه نیاز القایی " بیش از حد" بوجود می آورد.

وی اضافه کرد: عموم مردم به ویژه گروه های آسیب پذیر توجه داشته باشند که تزریق واکسن در موعد اعلام شده آن اثر و کارآیی لازم را دارد و همه ساله باید این مهم را مد نظر قرار دهند.

پیش از این نیز  مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت زنجان به خبرنگار ایرنا، مهم­ترین راه انتقال ویروس از طریق استنشاق هوای آلوده به ویروس اعلام کرده و گفته بود: از طریق سرفه و عطسه بیماران مبتلا به آنفلوانزا ویروس در هوا پخش شده و بطور معمول افرادی که در نزدیکی بیماران قرار بگیرند (بویژه در فاصله یک متری) بیش از همه در معرض ابتلا به این نوع بیماری قرار می گیرند.

حسین معصومی گفته بود: عموم مردم به ویژه گروه‌های آسیب پذیر برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا، شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون، خودداری از دست زدن به بینی و چشم ها، پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی، هنگام سرفه و عطسه، انداختن دستمال کاغذی های استفاده شده در سطل زباله را مورد توجه قرار دهند.

وی یادآوری کرد بود: رعایت فاصله حداقل یک متری از دیگران و عدم حضور در اماکن عمومی در هنگام بیماری، خودداری از دست دادن و روبوسی با دیگران در هنگام بیماری و استراحت کافی از دیگر موارد پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.