دکتر پرویز قزلباش، شامگاه شنبه در کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی استان با اشاره به وضعیت بیماری آنفلوانزا در این استان گفت: وقوع ایپدمی (همه گیری) بیماری آنفلوانزا غیرقابل پیش‌بینی است، بطوری که ۲۰ درصد افراد جامعه را گرفتار می کند و سرعت انتشار بسیار  بالایی داشته و در برخی موار عوارض جدی مانند مرگ و میرها را به دنبال دارد.

 این مسؤول ادامه داد: مهمترین اقدامات در این خصوص آمادگی سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی کشور در مقابل بیماری ها از جمله آنفلوانزا است که در سطح یک توسط مراکز بهداشتی انجام می گیرد.

قزلباش تصریح کرد: همه ساله مقارن با شیوع این نوع بیماری در کشور و این استان آموزش های جدی برای تمام سطوح پزشکی و دست اندرکاران امر ارائه می شود و علاوه بر آن، به اندازه کافی دارو و واکسن مورد نیاز تامین می شود.

این مسؤول ادامه داد: ۲۰ درصد افراد به شکل شدیدتری به بیماری آنفلوانزا مبتلا می شوند که نیاز به مراجعه و یا کار درمانی پیدا می کنند در این میان گروه‌های در معرض خطر از قبیل افراد بالای ۵۰ سال، محل های تجمع از جمله مراکز دانشگاهی، آسایشگاه‌ها، مدارس و دیگر محیط‌های گروهی فراوانی شیوع این بیماری بیشتر است.

وی اظهار داشت: بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به آسم، بیماری های کلیوی و کبدی، متابولیک "دیابت"، افراد دارای مشکلات سیستم تنفسی، افرد دچار صدمات نخاعی، صرعی، عصبی و عضلانی، زنان باردار در سه ماهه دوم وسوم مقارن با فصل شیوع آنفلوانزا، کودکان ۶ ماهه تا چهار ساله نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

قزلباش افزود: کارمندان مراکز خدمات بهداشتی و درمانی، دامپزشکان و خانواده های این گروه‌ها نیز نسبت به بقیه افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری قرار دارند و در این ارتباط اقدامات پیشگیری و کنترلی آن بر آموزش های عمومی استوار است.

وی اضافه کرد: جلوگیی از طغیان یک بیماری نیازمند، مدیریت خاصی بوده و در این میان شکل "ساری " نوع بسیار شدیدتر بیماری آنفلوانزا است که منجر به بستری بیمار می شود و اگر از شدت بالایی برخوردار باشد، به اتاق ایزوله تنفسی مخصوصی دارای فشار منفی منتقل می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: این بیماری از اواسط آبان شروع می شود و تا اواخر دی ادامه دارد و موج دوم آن اواخر اسفند آغاز تا پایان فروردین به طول می کشد.

 قزلباش افزود: الگوی این بیماری در سال ۲۰۱۹ شدیدتر بوده و بیشترین شیوع بیماری در افراد بالای ۱۶ سال و بیشترین درگیری بین افراد ۱۶ تا ۵۰ ساله دیده می شود و با افزایش سن شدت این افزایش می یابد.

این مسؤول با اشاره به اینکه وضعیت شیوع نوع بیماری در استان زنجان نسبت به استان‌های همجوار بهتر است، افزود: تعداد افراد بستری شده در زمینه این بیماری ۲۲۶ نفر است که تا کنون نمونه گیری ۳۳ بیمار مثبت بوده است.

قزلباش همچنین در ارتباط با تغییر وضعیت داروخانه هلال احمر از شبانه به روزانه گفت: توجیهی برای تغییر وضعیت داروخانه هلال احمر از نظر ما وجود ندارد، چرا که این داروخانه پوشش خوبی را برای شهروندان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.