گل‌نسا آقامحمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای این طرح ۲۰ هزار کودک سه تا ۶ ساله شهری و ۱۶ هزار کودک روستایی که در مجموع ۳۶ نفر از گروه‌های هدف را شامل می شود، تحت پوشش  غربالگری تنبلی چشم قرار گرفته اند.

وی یادآورشد: طبق آمار اداره کل ثبت احوال استان زنجان امسال ۶۲ هزارو ۵۲۴ کودک سه تا ۶ ساله زنجانی واجد شرایط غربالگری تنبلی چشم هستند که پیش‌بینی می‌شود اغلب آنها تحت پوشش قرار بگیرند.

این مسؤول ادامه داد: با وجود اطلاع رسانی های مکرر مبنی بر وجود پایگاه های غربالگری تنبلی چشم برای کودکان سه تا ۶ سال در استان این مهم آن گونه که باید از سوی خانواده ها جدی گرفته نمی شود.

وی تاکید کرد: عدم غربالگری و رفع نشدن مشکلات بینایی کودک در سنین پایین، منجر به کم بینایی و نابینایی می شود، که علاوه بر نداشتن درمان بطور میانگین هر سال ۴۰ میلیون تومان هزینه به خانواده تحمیل می کند.

آقامحمدی افزود: بر این اساس اثربخشی اجرای این طرح بیشتر نمایان می شود، چرا که متخصصان امر معتقدند رده سنی اعلام شده (سه تا ۶ سال) سنین طلایی برای مداخلات درمانی در این بخش محسوب می شود.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت که در برخی موارد ظاهر چشم کودک به طور کامل طبیعی بوده و مشکلی چندانی ندارد و به همین دلیل والدین برای مراجعه به موقع احساس نیاز نمی کنند.
آقامحمدی تاکید کرد: شرکت در این طرح اجباری نیست اما مواردی وجود داشته که با وجود اطلاع رسانی ها، کودک به موقع برای تشخیص و حتی درمان مراجعه نکرده و مشکلات عدیده ای ایجاد شده است.

وی یادآوری کرد: اجرای این طرح از اول آبان امسال در سطح استان آغاز و برای مشارکت گروه های هدف تا پایان آذر امسال تمدید شده است.

این مسؤول ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت که طی مدت یاد شده در صورتی که خانواده هایی به دلایلی امکان مراجعه نداشتند، ۱۲ پایگاه دائمی این اداره کل در طول سال آماده ارائه خدمات دهی است.

سال گذشته ۶۱ هزار و ۵۴۶ نفر از کودکان سه تا ۶ ساله زنجانی واجد شرایط تحت پوشش طرح غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند که ۷۷ درصد جمعیت واجد شرایط تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

بر اساس اعلام سازمان بهزیستی استان زنجان ۴ پایگاه دائمی و ۲۴۵ پایگاه ثابت در استان و تیم های سیار نیز برای اجرای سنجش بینایی کودکان در سطح روستاها در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.