سید محمد پژمان روز سه شنبه در بازدید از مناطق شامل طرح بازآفرینی شهری زنجان افزود: هم اکنون جهش، تغییر و تحولی جدی در باز آفرینی شهری ایجاد شده است که در این راستا اقدامات و کارهای توسعه ای این مناطق از توان و ظرفیت دستگاه‌های دولتی خارج بوده و  یک عزم ملی و حاکمیتی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: هر اقدام توسعه ای تغییراتی را ایجاد می کند که به رشد، رونق کار، کسب و ارتقای سکونتگاه مردم منتهی می شود.

این مسؤول ادامه داد: در باز آفرینی شهری نواقصی در وضعیت موجود شهرها وجود دارد و صرفا به بافت فرسوده و کهنه اختصاص ندارد و حتی می توان گفت بافت های جدید نیز کمیت و کیفیت لازم را ندارند.

وی اظهار داشت: بافت های فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی دردهای مزمن، گسترده و عمیق تری دارند و بر این مبنا  این مهم در دستور کار قرار گرفته و تلاش می شود ساکنان این مناطق از خدمات رو بنایی و زیر بنایی مورد نیاز بهره مند شوند.

پژمان افزود: رویکرد باز آفرینی شهری اقتضایی بوده به این معنیکه  با بهره گیری از مشاوران با دانش و با تجربه نارسایی این مناطق را  شناسایی کرده و سپس اقدامات مربوطه انجام می گیرد.

وی یادآوری کرد: در این راستا باید مطالعه ای خیلی دقیق، عمیق، اجتماعی و فرهنگی و اقتضایی در محلات بافت فرسوده انجام بگیرد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: باز آفرینی شهری، حیات و رونق اقتصادی را به همراه دارد و اقدامات انجام گرفته بر ارزش این مناطق می افزاید و در واقع روزآمدتر می شوند.

وی اظهار داشت: باز آفرینی شهری رقیب مردم نیست و اقدامات این بخش برای ایجاد فرصت، زمینه رشد و رفاه بوده و در این میان باورمان بر این است ظرفیت های محلی بیشترین  فرصت برای هر گونه تغییر وتحول توسعه ای  را دارند.

پژمان افزود: شهرداری ها مسؤول رونق بخشی به اقتصاد شهری هستند و شورای اسلامی شهرها نیز باید دستور کار خود را در این راستا و اقدامات این بخش برای ثروت آوری مردم این مناطق مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: تنها مسیر تغییر وتحول و توسعه در همه بخش ها سرمایه گذاری، کار، تولید، اشتغال  بوده و غیر آن، فقر و عدم رفاه را به دنبال درد.

این مسئول ادامه داد: یک سوم طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در حوزه بازآفرینی شهری است که در بخش مسکن استیجاری اگر انبوه‌سازان توان اجاره‌ای دارند، می‌توان به آنها تسهیلات ارائه داد.

وی یادآوری کرد: بدنه شهر از حقوق مالکانه بنا نیست و به حقوق شهر تعلق دارد و در این راستا همه تسهیلات و مشوق‌ها به مردم ارائه می شود و اگر کسی با حقوق عمومی همراهی نکند، باید از راهکارهای قانونی استفاده کرد.

به گفته این مسؤول، تسهیل‌گران و توسعه‌گران و بخش‌های دولتی نباید پروژه‌ها را نیم‌کاره رها کنند تا رغبت مردم برای توسعه جامع و ثروت‌آفرینی کم نشود.

معاون عمرانی استاندار زنجان نیز با اشاره به موضوع بحث های بازآفرینی شهری گفت: در انبوه سازی بحث کمیت مطرح بوده و اما در باز آفرینی شهری کیفت لحاظ می شود.

مهرداد سلطانی افزود: پروژه هایی از قبیل دلجوئی شهر زنجان از جنس باز آفرینی شهری هستند و  دراین میان  بحث اقدام ملی مسکن ملی در دستور کار قرار گرفته که پیگیری می شود اما  نگرانی وجود دارد که تحت تاثیر باز آفرینی شهری قرار بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.