محصول انار طارم همواره زبانزد عام و خاص است و بیشتر به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و مرغوبیت و کیفیت آن باعث شده تا مردم این استان در این فصل از سال، با علاقه ای وافر در پی خرید این محصول باشند.

شاید نام انار طارم به گوش کمتر کسی در این استان و استان‌های دیگر نخورده باشد و باید اذعان کرد مردم زنجان از دیرباز در شب نشینی‌های این فصل از سال به ویژه در زمستان که هوا سرد و برفی است با این میوه سرخ و خوشمزه پذیرایی می‌شدند.

یک شهروند زنجانی گفت: انار طارم را به خاطر مرغوبیت و کیفیت بالای آن به محصول انار دیگر استان‌ها ترجیح می‌دهم حتی اگر کرم زده هم باشد و خوردن آن برای من و خانواده‌ام در کنار مزیت آن برای سلامتی جسم، بسیار لذت بخش است.

مجید هاشمی، افزود: هرچند انار مرغوب طارم که از رنگ، عطر و بوی خاصی نیز برخوردار است بیشتر در خود طارم مصرف شده و مقداری از آن نیز به منظور تازه خوری به سایر استانها صادر می‌شود اما با این حال مشتری پر و پاقرص این محصول هستم و اگر تهیه آن برایم در شهر زنجان مقدور نباشد به صورت سفارشی از طارم می‌خرم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: شاهبار و پوست سیاه از مرغوبترین نوع انارهای این شهرستان هستند و بازار گرم و مناسبی را در بین مردم طارم و دیگر شهرستانهای استان زنجان و حتی دیگر استان‌های همجوار دارد.

مجتبی اسکندری افزود: انار شاهبار، شیرین،گوشتی و دارای هسته‌های ریز و پوستی نازک است اما مقدار این محصول به دلیل بالا بودن کیفیت آن از میزان باردهی کمتری برخوردار است.

وی اظهار داشت: انار پوست سیاه نیز که بازار آن همچنان گرم و داغ است و خاصیت دارویی نیز دارد متاسفانه از سطح زیر کشت پائینی برخوردار است و قصد داریم میزان باغات این رقم از انار طارم را توسعه دهیم.

اسکندری با بیان اینکه انار پوست سیاه در حال حاضر ۲ درصد از باغات بارده انار این شهرستان که قریب یک هزار و ۵۰۰ هکتار است را به خود اختصاص داده است افزود: هرچند محصول زیتون باعث شد تا باغات انار این شهرستان تحت تاثیر قرار گرفته و میزان استقبال باغداران کمتر شود اما اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که میزان عملکرد انار زیاد بوده و چیدن آن نیز آسان‌تر است و در مدت سه یا چهار سال به باردهی اقتصادی می رسد که این عاملی شد تا باغداران به توسعه این محصول باغی، تمایل بیشتری نشان دهند.

مسؤول باغبانی اداره جهاد کشاورزی شهرستان طارم نیز گفت: شاهبار قرمز و سفید، می‌خوش، پست کدوئی، کبابی، ملیس ترش، ملس شیرین، پوست سیاه، پوست سفید،کله نار، ترش جنگلی، راغ، دوستی و ملس ساوه ازجمله انواع محصول انار موجود در این شهرستان هستند.

فرهاد اکبری افزود: بطور معمول آن دسته از انارهایی که دارای رنگ قرمز و صورتی بوده و پوستی نازک و هسته‌ای نرم دارند و در مجموع شکل ظاهری خوش دارند، بازار پسند هستند و مردم به خرید آن تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

وی، انار ملس ساوه، شاه‌بار قرمز و سفید، کله نار و پوست سیاه را بازارپسند خواند و اظهار داشت: این ارقام از کیفیت، عطر و طعم خوبی برخوردار هستند و مصرف کنندگان زیادی را دارند.

اکبری افزود: در زمان حاضر سطح زیر کشت باغات انار درجه یک و استاندارد این شهرستان قریب ۳۰ درصد و میزان باغات درجه ۲ و سه نیز به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد است.

وی ادامه داد: توسعه باغات انار طی سال‌های نه چندان دور به حد صفر رسیده بود اما با توجه به عملکرد و کیفیت خوب و توجیه اقتصادی بالای این محصول و قیمت بیشتر و پایین بودن هزینه آن نسبت به سایر محصولات زراعی و زیتون، ذهنیت خوبی در افراد به منظور افزایش سطح زیر کشت باغات انار، ایجاد شده است.

سطح زیرکشت محصول انار در شهرستان طارم را یک هزار و ۷۴۶ هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت، یک هزار و ۴۵۱ هکتار بارده و ۲۹۵ هکتار آن نیز غیر بارده است که در واقع طی سال‌های آتی به بار خواهد نشست.

امسال بیش از ۱۸ هزار تن در این شهرستان انار تولید شد و تعداد بهره‌برداران از این محصول نیز بالغ بر سه هزار نفر است و ۱۵ درصد انار تولیدی (۲ هزار و ۷۰۰ تن) به صورت رب انار فرآوری شده و ۸۵ درصد مابقی نیز به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.