معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: مبارزه با مقاومت آنتی ‌بیوتیک‌ها، استفاده صحیح و منطقی از آنها بوده و برای دستیابی به این هدف باید آگاهی و تغییر رفتار را در تجویزکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرد.

دکتر جواد تاج کی افزود: نظارت جهانی و تحقیق برای نیل به این هدف لازم و علاوه بر آن، کنترل و پیشگیری از عفونت و رعایت بهداشت و محیط زیست نیز ضروری است.

وی اضافه کرد: میزان مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ در ایران بالا است و البته آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما آمارهای موجود بیانگر آن است که مصرف این داروها از استاندارد جهانی بالاتر است.
این مسئول ادامه داد: گزارشهایی وجود دارد که مصرف آنتی ‌بیوتیک‌ها در ایران بطور تقریبی معادل مصرف کل اروپا بوده و بر این اساس یکی از اهداف مدنظر در این حوزه توجه به شاخص‌های بین المللی است.

وی اظهار داشت:  این شاخص‌ها  کمک می‌کنند که بتوانیم به لحاظ آمار جهانی و از طریق استانداردهای بهداشت جهانی، مقایسه مصرف را در کشور، استان و در بیمارستان‌ها داشته باشیم.

تاج کی از جمله عوامل مصرف بالای آنتی ‌بیوتیک‌ها در ایران را رعایت نکردن دوز درمانی آنتی ‌بیوتیک‌ها اعلام کرد و افزود: عدم استفاده صحیح از آنتی ‌بیوتیک مانند پنی‌سیلین موجب از بین رفتن اثر آنها و مقاومت دارویی شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: آنتی ‌بیوتیک‌ها و دیگر اقلام دارویی نباید در طبیعت رها شوند و در این میان داروهای تاریخ مصرف گذشته باید به مراکز مختص معدوم سازی تحویل شود و بهترین روش استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌ نوع غیرخوراکی کم خطر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.