مدیر روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان روز پنجشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اساتید و دانشجویان دانشکده علوم رایانه و فناوری اطلاعات دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به سرپرستی دکتر ابراهیم انصاری و دکتر پروین رزاقی، سیستمی را با عنوان "سیستم ایمنی هوشمند برای وسایل نقلیه نیمه خودکار مبتنی بر انسان" طراحی کرده اند که هدف اصلی این سیستم، جلوگیری از حوادث ناشی از خستگی، خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی رانندگان است.

رعنا مغانلو با بیان اینکه امروزه اکثر تولیدکنندگان بزرگ خودرو در تلاشند تا راه‌هایی را برای ایمن کردن خودروها ایجاد کنند، افزود: نظارت بر اقدامات راننده توسط تکنیک‌های بینایی کامپیوتر برای تشخیص بلادرنگ اشتباهات رانندگی و سپس برنامه‌ریزی برای رانندگی مستقل در جهت اجتناب از برخورد خودرو، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در بینایی ماشین و سیستم‌های حمل و نقل هوشمند مورد بررسی قرار گرفته است. 

وی یادآورشد: این پروژه یک سیستم ایمنی یکپارچه را پیشنهاد می‌کند که به طور مداوم راننده و محیط اطراف خودرو را نظارت می‌کند و در نهایت تصمیم می‌گیرد که وضعیت فعلی خودرو ایمن است یا خیر. برای این منظور، یک خودروی معمولی که 'فراز' نامگذاری شده با یک سیستم بینایی که متشکل از چهار دوربین نصب‌شده همراه با یک ابزار جامع برای ارتباط با حسگرهای نصب‌شده فعلی و دیگر سیستم‌های خودرو و ارسال فرمان‌ها به عملگرهای مختلف است، مجهز شده است.

مغانلو خاطرنشان کرد: سیستم بینایی از یک شبکه رمزگذار - رمزگشای کانولوشنال عمیق برای درک صحنه و از تشخیص حالت راننده بهره می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین در این مطالعه توانایی‌های داخلی برای توسعه فناوری توسط وسایل نقلیه مرسوم به منظور تولید خودروهای هوشمند و یک سیستم هوشمند برای افزایش ایمنی و کمک به راننده در شرایط یا موقعیت‌های مختلف بررسی شده است.

مغانلو گفت: خودرو نیمه‌خودکار که آن را با نام خودروخودران می‌شناسیم، وسیله نقلیه‌ای است که ویژگی‌های یک ماشین سنتی را همراه با قابلیت حمل‌ونقل بدون دخالت انسان دارد و یک سیستم بدون راننده با درک محیط اطراف براساس فرآیندهای دینامیک که منجر به ایمنی می‌شود، خودرو را هدایت می‌کند.

وی افزود: آنطور که به نظر می‌رسد، مطالعات انجام شده برای رسیدن به ماشین‌های خودران به ایجاد سیستم‌های کمک راننده منجر شده است و از دیدگاه دیگر، یک سیستم کنترل کامل خودرو، بدون درنظرگرفتن سیستم‌های مختلف کمک راننده و همچنین استفاده از بزرگراه‌های هوشمند، بی‌معنی است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان تاکید کرد: هدف اصلی در این کار ایجاد یک خودروی نیمه‌خودکار با ادغام برخی از روش‌های پیشرفته در بینایی کامپیوتر و یادگیری ماشین برای کمک به رانندگان در لحظات بحرانی و خطرناکی است که در آن راننده قادر به هدایت ماشین با ایمنی کامل نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.