ناصر فغفوری روز پنجشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: تمام نمایشگاه‌هایی که تاکنون در زنجان برگزار شده در راستای توانمندی‌های استان در بخش‌های تولید و گردشگری بوده اما برای اولین بار، نمایشگاه نیازمندی‌های استان برگزار می‌شود.

وی، برگزاری این نمایشگاه را ایده و ابتکار استان زنجان خواند و خاطرنشان کرد: نمایشگاه نیازمندی‌های وارداتی تا کنون چهار بار در کشور برگزار شده و زنجان، پنجمین استان مجری این نمایشگاه است.

فغفوری گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه، تولید قطعات وارداتی مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی داخل کشور در زنجان است.

وی تصریح کرد: تولید قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی در داخل کشور ضمن کمک به رونق تولید از واردات کالاها نیز می‌کاهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: برای برگزاری این نمایشگاه، لیست ۳۸۰ قلم کالای مورد نیاز ۷۲ واحد تولیدی استان شامل اجزا، قطعات و مواد اولیه در ۶ حوزه صنایع برق، نساجی، صنایع معدنی، شیمی، کشاورزی و خودرو و موتورسیکلت، احصا شده، وضعیت تجارت استان مورد بررسی قرار گرفته و نیازمندی‌های وارداتی واحدهای صنعتی و معدنی که مشابه ساخت داخل ندارند نیز مشخص شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اعلام فهرست این قطعات در نمایشگاه در پی انعقاد قرارداد با استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌هایی هستیم که توانایی تولید نیازمندی‌ها را داشته باشند.

فغفوری با اشاره به واردات کشور و استان در سال ۹۷ گفت: سال گذشته مجموع واردات کشور ۳۲ میلیون تُن به ارزش ۴۲ میلیارد دلار و متوسط قیمت هر کیلوگرم کالای وارداتی نیز یک هزارو ۴۵۳ دلار بود.

وی افزود: مجموع واردات استان زنجان در سال گذشته ۳۴۱ هزار تُن به ارزش بیش از ۲۷۱ میلیون دلار و متوسط قیمت هر کیلوگرم کالای وارداتی نیز یک هزار و پنج دلار بود.

فغفوری با بیان اینکه متوسط قیمت کالای وارداتی استان، کمتر از متوسط کشور است،خاطرنشان کرد: سهم استان زنجان از مجموع واردات کشور در سال گذشته ۶ دهم درصد در مبلغ و یک درصد در وزن است.

این مسئول اظهار داشت: بخش عمده واردات استان شامل مواد اولیه مانند خاک روی، برخی ماشین‌آلات و قطعات خطوط تولید و مصنوعات پلاستیکی است که تبدیل به ارزش افزوده می‌شود و این امر، نشان از رونق تولید در این استان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.