پرویز رستمی  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تدابیر لازم از سوی این اداره کل برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اتخاذ شده است اما با توجه به پایش‌های صورت‌ گرفته تا زمان حاضر هیچ پرنده تلف شده‌ای در زیستگاه‌های ‌پرندگان مهاجر این استان مشاهده نشده که نشان از نبود این بیماری است.

وی اظهار داشت: آبگیرها و سدهای مختلف استان زنجان اعم از گلابر، تهم، فیله‌خاصه، قره‌تپه و کهلا، همه ساله پذیرای پرندگان مهاجر است و تاکنون نیز انواع پرندگان ازجمله خوتکا، حواصل و مرغابی‌ها در این مناطق، رویت شده است که با سردتر شدن هوا، تعداد آنها نیز سیر صعودی به خود خواهد گرفت. 

رستمی تصریح کرد: عرصه‌های طبیعی زنجان بطور مدام از سوی کارشناسان و محیط‌بانان این اداره کل به دقت رصد و پایش می‌شود تا در صورت مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اقدامات لازم به منظور کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شود. 
وی با بیان اینکه بازگشت پرندگان مهاجر غیربومی از طبیعت زنجان به زیستگاه‌های اصلی خود از اسفند ماه آغاز شده و بطور معمول تا اردیبهشت ماه طول می‌کشد، افزود: برای حفاظت از پرندگان مهاجر و جلوگیری از شکار غیرمجاز، تدابیر و تمهیدات لازم از سوی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست زنجان انجام می‌گیرد تا امنیت و آرامش آنها به خطر نیفتد. 
رستمی خاطرنشان ساخت: در سال ۹۷ هیچ گزارشی مبنی بر وجود این بیماری و همچنین شکار پرندگان مهاجر در استان زنجان را نداشتیم.

در سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی زنجان که از سوی کارشناسان و محیط‌بان این اداره‌کل در سال ۹۷ انجام گرفت، تعداد ۶ هزار و ۳۱۳ قطعه انواع پرندگان مهاجر در سطح این استان مورد سرشماری قرار گرفتند. 
انواع اردک (سرسبز، نوک پهن و سرحنایی)، باکلان، خوتکا، بوتیمار کوچک، کاکایی، انواع حواصیل (خاکستری و سفید)، تنجه، چنگر و سایر پرندگان آبزی و کنارآبزی در این سرشماری مشاهده شد که چنگر، اردک سرسبز، خوتکا و باکلان، به ترتیب بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند. 
این سرشماری نیز اواخر بهمن ۹۷ به مدت پنچ روز توسط چند اکیپ از کارشناسان و محیط بانان این اداره کل، در هشت سایت پرنده زنجان،  شاملسد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و فیله‌خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم، است. 
سال ۹۶ تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه، سال ۹۵ بیش از چهار هزار و ۳۰۰ قطعه و سال ۹۴ نیز ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان، مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفت. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.