اسماعیل قلی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس رای و نظر کمیته کارشناسی این اداره کل، زمان آغاز و پایان شکار نیز از ۱۷ آبان جاری تا ۲۰ دی ماه امسال خواهد بود.

وی با تاکید براینکه به شکارچیانی که پرونده تخلف در حوزه شکار و صید دارند، پروانه شکار داده نمی‌شود، اظهار داشت: متقاضیان می‌توانند برای دریافت پروانه شکار با به همراه داشتن ۲ قطعه عکس، جواز حمل سلاح شکاری، پروانه شناسایی عکس دار، دفترچه شکار و فیش واریزی مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به شماره حساب تعیین شده، به واحد صدور پروانه این اداره کل و یا اداره‌های محیط زیست شهرستان‌های تابعه مراجعه کنند. 
قلی‌زاده با بیان اینکه پروانه شکار در صورت بروز بیماری پرندگان از درجه اعتبار ساقط خواهد شد، افزود: شکارچیانی که پروانه دریافت کرده‌اند فقط می‌توانند روزهای جمعه دست به شکار بزنند و در غیر این صورت با خاطیان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. 
وی تصریح کرد: برابر دستورالعمل و تصمیم اتخاذ شده، هر شکارچی در طی یک روز جمعه در مجموع می‌تواند فقط سه قطعه پرنده کبک معمولی، باقرقره،تیهو، بلدرچین و کبوتر وحشی از قبیل فاخته و کبوتر چاهی، شکار کند. 
قلی‌زاده با تاکید براینکه شکار پرندگان آبزی و کنارآبزی، همچنان ممنوع است و به هیچ وجه مجوز شکار به متقاضیان داده نمی‌شود اظهار داشت: شکارچیان که پروانه دریافت کرده‌اند فقط می‌توانند در مناطق آزاد دست به شکار پرندگان خشک‌زی بزنند و با کسانیکه به شکار در مناطق شکار ممنوع، حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش، مبادرت کنند مشمول اعمال قانون شده و پس از تشکیل و تکمیل، علاوه بر پرداخت جریمه به محیط زیست، پرونده تخلف آنان به منظور اعمال قانون از جنبه عمومی جرم به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. 

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل محیط زیست استان زنجان از عموم مردم و حتی شکارچیان مجاز خواست در صورت مشاهد شکارچیان غیرمجاز، موضوع را با شماره تلفن  ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ به محیط زیست زنجان اطلاع دهند. 

مناطق حفاظت شده سرخ‌آباد و انگوران، سه منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه، خرمنه‌سر و خراسانلو و پناهگاه حیات وحش انگوران در استان زنجان، محل‌های امنی برای حیات وحش این استان محسوب می‌شوند. 
منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم و با مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت قرار گرفته و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس‌قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک،کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک‌لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است. 
منطقه حفاظت شده انگوران نیز با مساحتی برابر با ۹۲۲۹۷ هکتار از سال ۱۳۴۹ تحت حفاظت بوده و زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن (بز کوهی) خرس‌قهوه ای، روباه معمولی، سیاه‌گوش، سمور سنگی،کبک دری،کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه،آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک‌پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه‌ای، سس، زرده پر، اسبله است. 
منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه نیز از توابع بخش قره‌پشتلو و زنجانرود در شهرستان زنجان قرار دارد که از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است و آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارند. 

منطقه شکار ممنوع خرمنه‌سر که از اول آبان سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله بال البرز در شهرستان طارم واقع شده و حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاهگوش،کفتار، گراز،کبک دری ،کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها است. 

منطقه شکار ممنوع خراسانلو واقع در شهرستان‌های ابهر - خرمدره به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی و زمین‌های حاصلخیز از تنوع گونه‎های گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است و بیش از ۱۳ نوع پستاندار از جمله قوچ و میش ارمنی و البرزی، آهو، پلنگ، خرس قهوه‎ای، خوک وحشی، گرگ و سیاه گوش و ۲۲ گونه از انواع پرندگان چون کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه در این منطقه زیست می‌کنند. 
پناهگاه حیات وحش انگوران بخشی از جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران که خود از سال ۱۳۴۹ به حفاظت درآمد و در سال ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد و دارای گونه‌های جانوری، همچون قوچ و میش ارمنی، پازن، خرس قهوه‌ای، گرگ، سیاه‌گوش، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه‌ای و اسبله است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.