مسعود مینوئیان روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل در زنجان با اشاره به اینکه اگر ملاحظات پدافند غیرعامل رعایت شود، کشور از تهدیدات مصون شده است گفت: در این شرایط می‌توان مردم را مصون و دارایی کشور را حفظ کرد و در صورت آسیب در اسرع وقت موارد احیا و در صورت لزوم ستاد بحران وارد کار شود.

وی اضافه کرد: طی ۴۰ سال گذشته انواع تهدیدات علیه کشورمان اعمال شده است که این روند همچنان ادامه دارد و در این وضعیت پدافند غیرعامل پیش‌بینی می‌کند از چه نقطه‌ای ممکن است آسیب به کشور برسد و باید چه کارهایی انجام داد.

این مسئول ادامه داد: در این خصوص وظیفه ایجاب می کند با تکنولوژی جدید در شهرسازی‌ها آشنا شده و در شهرسازی جدید به این موضوع توجه و استانداردهای لازم آن نیز تدوین شود.

وی اظهار داشت: پدافند موردی است که از دیرباز مورد توجه و همواره انسان دنبال مصون‌سازی بوده ولی این مهم تا زمانی پایدار است که دشمن تهدید نکند.

مینوئیان افزود: به‌طور مثال ریز گرد کل زندگی یک شهر را مختل می‌کند و ارتباط برق که قطع می‌شود، متعاقب آن تصفیه‌خانه ای دچار مشکل می‌شود و ارتباطات تلفنی قطع شده و مشکلات سیستم‌وار رخ می‌دهد.

وی یادآوری کرد: اگر تدابیر لازم برای این مواقع در زمان مناسب انجام گیرد، مشکلاتی به وقوع نمی پیوندد و اعتراضاتی شکل نمی گیرد.

معاون طرح‌ریزی و نظارت فنی سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: در صورت غفلت از وطایف خود نمی‌توان مشکلات را جبران کرد و  وظیفه ما در این نظام حفظ جان مردم است که امری بسیار واجب محسوب می شود.

مینوئیان افزود: الزامات پدافند غیرعامل در طرح‌های توسعه‌ای و زیرساخت‌های شهری اهمیت زیادی دارد که در این راستا  طرح جامع شهری زنجان توسط مشاور وزارت راه در دست تهیه است.

به گفته وی، طرح جامع شهر زنجان با طرح پدافند غیرعامل تطبیق داده خواهد شد و با توجه به عمر کوتاه پدافند غیرعامل هنوز نتوانسته ایم استاندارد و الزامات لازم را در این حوزه تدوین کنیم.

پیشرفت ۹۵ درصدی طرح جامع پدافند غیر عامل زنجان


مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری زنجان نیز گفت: شهرداری زنجان جزو اولین شهرها، طرح جامع پدافند شهری را در دست تهیه دارد و باید همه شهرها این طرح را داشته باشد.

حسن مظفری با بیان اینکه فرهنگ‌سازی لازم باید انجام گیرد، تا مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از یکدیگر جدا شوند، افزود: این ۲ موضوع جدا از یکدیگر اما در کنار هم هستند و باید این نکته مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر طرح جامع  پدافند غیرعامل زنجان پیشرفت ۹۵ درصدی دارد که امیدواریم تا ۲  ماه آینده به اتمام برسد.

این مسئول ادامه داد: بر این اساس  باید به موضوع پدافند و در حوزه‌های مختلف از جمله پدافند کالبدی توجه شود  که بطور قطع این امر تاب‌آوری را ارتقا خواهد داد  که در مواجه با مشکلات می‌توان واکنش مناسب داشته و حتی مانع بروز آن نیز  شد.

مظفری افزود: استان زنجان قطب کشاورزی نیز محسوب می شود و به همین دلیل باید به پدافند زیستی توجه داشت.

وی یادآوری کرد: در صورت بی توجهی به موضوع پدافند مشکلات پیش خواهد آمد و موضوع پدافند سایبری نیز در همین راستا است و باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشت؛ چراکه دشمن به این حوزه توجه دارد و از این ناحیه  کشورمان را تهدید می‌کند که در این زمینه کارهای خوبی انجام گرفته است.

رئیس شورای شهر زنجان نیز گفت: آمادگی در برابر  بحران برنامه‌ریزی خاصی را می‌طلبد. 

حمیدرضا حمیدی تاکید کرد: در توسعه کالبدی شهرها نیز مشکلاتی وجود دارد که در شهرسازی باید به این موارد توجه کرد.

نایب‌رئیس شورای شهر زنجان نیز گفت: ملتی که نتواند دفاع کنند و به فکر دفاع نباشد حیات ندارد، پس باید به موضوع پدافند غیرعامل توجه لازم را داشته باشیم.

سجاد خدایی افزود: قرار گیری برخی شهرک‌های مسکونی یا احداث ریل بر روی گسل حاصل ناآگاهی مسئولان بوده و فردی در این خصوص مقصر نیست، پس باید تصمیم‌گیری‌ها آگاهانه انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.