راه بعنوان یکی از مهمترین زیرساخت ها نقش اساسی در رونق اقتصادی هر منطقه دارد و توسعه متوازن بدون وجود آن ممکن نیست، اما با این شرایط شهرستان طارم با وجود طرح های ملی راهسازی و جاده های روستایی با روکش آسفالت، همچنان در زمینه راه استاندارد و ایمن فقیر بوده و نیاز به بهسازی جاده های قدیمی در کنار توسعه راه‌های ارتباطی دارد.
جاده اصلی طارم از سمت درام به آب بر و سراهی قانقلی چای بخش عمده ای از ارتباطات جاده ای غرب تا شرق طارم را عهده دار است، این شاهراه ارتباطی، از مهم ترین و اصلی ترین راه های مواصلاتی شهرستان به شمار می رود و قرار است در آینده جزئی از مسیر ارتباطی خلخال - کلور - درام - منجیل باشد و هم اکنون نیز بسیاری از مردم خلخال این مسیر را برای تردد انتخاب می کنند.

مرتضی حیدری، یکی از اهالی شهرستان طارم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه سال هاست در این مسیر مسافران را به شدت آزار می دهد، وضعیت نامناسب آسفالت و عرض این راه ارتباطی است که حتی در خیلی از مقاطع، کیفیتی پایین تر از جاده های روستایی دارد و برای خودروهای عبوری زیانبار و خطرناک است.
وی افزود: متاسفانه در طول سال های اخیر به رغم مطالبه مردم و پیگیری های مکرر، این مسیر مدام در حال لکه گیری و آسفالت و بهسازی است، اما چاله های کوچک جاده ای و سنگ ریزه های نمایان از آسفالت، پدیده خاص و پایان ناپذیر این محور است.
حیدری اظهار داشت: با توجه به سرازیر شدن مسافر بواسطه طبیعت بکر و خدادادی و همچنین محصولات باغی و کشاورزی متنوع در تمام فصول سال به شهرستان طارم، اکنون تردد در راه‌های ارتباطی این شهرستان بسیار زیاد است، به نحوی که در فصل پاییز این تردد به اوج خود می رسد و با ایجاد ترافیک در جاده های باریک این شهرستان مردم و مسافران عبوری را با خطر جدی روبه رو می کند.

وضعیت جاده های طارم در خور این شهرستان هدف گردشگری نیست

یکی از مسافران حاضر در شهرستان طارم نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از وضعیت جاده های این شهرستان گلایه کرد و گفت: متاسفانه به رغم وجود ظرفیت های گردشگری فراوان در طارم، این شهرستان فاقد راه‌های ارتباطی استاندارد و ایمن است.

یزدان محمدی که از تهران به طارم سفر کرده است اظهارداشت: هر سال برای خرید محصولات کشاورزی و باغی در فصل پاییز به طارم سفر می کنم و همچنان راه‌های ارتباطی این شهرستان استانداردهای لازم را ندارند و خطر تصادف، مسافران و رانندگان عبوری از این راه‌ها را تهدید می کند.

محمدی عنوان کرد: جاده های طارم ظرفیت این حجم از تردد خودروها را ندارد و در نتیجه با ترافیک سنگین روبه رو می شود که بیشتر مسافران از نقاط مختلف کشور از این وضعیت ناراضی هستند.

محمود سعادتی از رانندگان اتوبوس طارم که در مسیر این شهرستان به تهران تردد می کند گفت: نزدیک به ۲۵ سال است که از روکش آسفالت مسیر ارتباطی درام به سراهی قانقلی چای می گذرد و متاسفانه با از بین رفتن کامل روکش آسفالت این مسیر خودروهای عبوری متحمل هزینه های فنی فراوانی می شوند.

وی حجم تردد در جاده های طارم را نسبت به سالهای قبل چندین برابر بیشتر عنوان کرد و گفت: با توجه به حجم بالای تردد، جاده های طارم به دلیل کم عرض بودن ظرفیت این تعداد تردد را ندارد و در نتیجه احتمال تصادف در این جاده های بالا رفته است.


بهسازی روکش آسفالت فاز اول محور درام- آببر- گیلوان ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد


رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان طارم نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طول فاز اول اجرای آسفالت مسیر درام - آببر - گیلوان تا روستای آستاکل ۱۵ کیلومتر و طبق برآوردها نیازمند ۶۰ میلیارد ریال اعتبار است.
حمیدرضا نجفی اظهار داشت: در حال حاضر قیمت تمام شده برای هر کیلومتر آسفالت ریزی چهار میلیارد ریال است، که در صورت تامین اعتبار لازم این قسمت از جاده ارتباطی طارم در اولویت بهسازی قرار دارد.
وی وضعیت آسفالت راه‌های ارتباطی در طارم را مناسب توصیف و خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد جمعیت روستایی شهرستان طارم از راه آسفالته برخوردار هستند که این میزان برای راه‌های روستایی آسفالته بر حسب روستا ۶۵ درصد است.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
۹۸۸۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.