مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به مناسبت ۱۵ مهرماه روز ملی روستا اظهار داشت: توسعه روستایی راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستائیان است.

سجاد صنعتی منفرد افزود: پس از انقلاب اسلامی خدمات قابل توجهی در راستای بهبود زندگی روستائیان ارائه شده است که در نتیجه موجب پایداری فضاهای روستایی در ابعاد مختلف و نقشی موثر در توسعه منطقه ای و ملی شده است.
وی اظهار داشت: برنامه ریزی توسعه روستایی، فرآیندی هدفمند با مشارکت روستاییان بوده که نتیجه آن تحقق توسعه همه جانبه در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  است.
 این مسئول، چهار هدف عمده برای برنامه ریزی روستایی را ایجاد فرصت های اشتغال در روستا، بالا بردن سطح زندگی در روستاها، توجه به عقب ماندگی زندگی اجتماعی و اقتصادی و جلوگیری از تخریب مناظر زیبا و طبیعی روستا و حفظ زیبایی روستاها ذکر کرد.

به گفته صنعتی منفرد، امروزه یکی از راهبردهای موثر در توسعه همه جانبه پایدار نواحی روستایی، استفاده از مشارکت و توانمندی‌های دهیاران و روستائیان برای عمران و توسعه مناطق روستایی در همه ابعاد بوده که بنیاد مسکن استان، با برنامه‌ریزی صحیح و همکاری دهیاری‌ها، توانسته روند توسعه روستاها را در سطح استان سرعت بخشد.
وی اضافه کرد: توانمندسازی جوامع محلی و توسعه اشتغال در سطح روستاها امری ضروری است که این مقوله و نقش موثری که در راستای توسعه مناطق روستایی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی می تواند ایفا کند، یکی از مهمترین و اساسیترین راه حل های غلبه بر معضلات مناطق روستایی محسوب می شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زنجان ادامه داد:، روستاها مهد ایجاد و حفظ آداب و سنن ملی و بومی ایران زمین هستند که در طول سالیان دراز، کمتر دستخوش تغییرات شده و کماکان اصالت خویش را تا حد ممکن حفظ کرده اند.

وی یادآوری کرد: با توجه به اینکه، بسیاری از اماکن تاریخی و یادمان های فرهنگی در مناطق روستایی وجود دارد و غالب این نقاط، گوشه ای از تاریخ و فرهنگ اسلامی- ایرانی را درخود جای داده اند، باید به این مناطق توجه ویژه ای شود.

صنعتی منفرد اضافه کرد: شیوه زندگی منحصر به فرد روستایی با خصیصه هایی مانند قناعت، خودکفایی و توانمندی، قادر خواهند بود ضمن ایجاد ثبات اجتماعی و فرهنگی و منطقه ای، در گسترش فرهنگ کار و تولید در جامعه موثر افتاده و به ایجاد و به ثمر رسیدن فرآیند توسعه ملی کشور در بخش اجتماعی و فرهنگی کمک کند.
 وی با بیان اینکه، ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق زیرساخت‌های لازم در زمینه صنعت گردشگری راهکاری برای ماندگاری اهالی روستاهاست، گفت: توسعه مشاغل اقتصادی در روستاها می تواند نقش اساسی در مهاجرت های بی رویه به شهر ها و حتی مهاجرت معکوس داشته باشد.

به گزارش ایرنا، استان زنجان ۹۰۴ روستای دارای سکنه دارد.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.