معصومه ابتکار روز شنبه در جلسه گفت و گوی مشترک با بانوان مدیر، کارآفرینان و فعالان سازمان های مردمی زنان و خانواده در زنجان به دستور رئیس جمهوری در خصوص اختصاص ۳۰ درصد مناصب مدیریتی به زنان و جوانان اشاره کرد و افزود: کارنامه عملکرد وزیران و استانداران در این خصوص مورد بررسی قرار می گیرد.

 وی ادامه داد: هم اکنون زنان ۴۱ درصد از کارکنان دولت را نیز تشکیل می دهند.

ابتکار با بیان اینکه عدالت یکی از بحث های محوری در جامعه ما بوده است، اظهار داشت: عدالت هم از جهت فرهنگ و باورهای دینی و هم از جهت ارزش ها و آرمان هایی که انقلاب اسلامی پایه گذاری کرده همواره جزو موضوعات مهم در جامعه ما بوده است.

وی گفت: عدالت علاوه بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، بعد مهم دیگری دارد که در نگاه دینی، انقلابی و نگاه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به آن توجه شده و آن بحث عدالت جنسیتی است.

ابتکار افزود: در جامعه ای که قرار است به سمت اهداف متعالی حرکت کند، منطقی است که نگاه سیاست‌گذاران پیرامون زنان ومردان و نحوه دسترسی آنان به خدمات توسعه، نگاه عادلانه باشد و فرصت های برابر را برای همه فراهم کنند.

وی ادامه داد: بحث عدالت از طرفی توجه به این موضوع دارد که نقش های متفاوت زنان و مردان و به ویژه نقش زنان در فرزندآوری و خانواده نیازمند توجه ویژه سیاست گذاران است به نحوی که این نقش ها نادیده گرفته نشود و زنان وادار نشوند تا مثلا بین ازدواج و ادامه تحصیل و یا بین فرزندآوری و اشتغال یکی را انتخاب کنند.

ابتکار با بیان اینکه خانواده باید یک کارکرد مشارکت داشته باشد، گفت: مردان هم باید به همان میزان زنان در امور خانواده نقش آفرینی داشته باشند و از طرفی قوانین و مقررات در جامعه هم باید حمایتی باشند به نحوی که از زنانی که شاغل هستند و در عین حال فرزندآوری و مسئولیت های خانوادگی دارند، حمایت کند.

 معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در برنامه ششم توسعه، سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب و در سیاست های اختصاصی ابلاغی رئیس جمهوری و برنامه های دولت دوازدهم، فرصتی است که بتوانیم بر اساس آنها برای عدالت جنسیتی برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: شاخص های عدالت جنسیتی از ابتدای دولت دوازدهم در هشت محور و ۱۷۹ شاخص تنظیم و ابلاغ شده و اکنون بر روی پورتال معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دسترس است و به استانداری ها و دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است.

ابتکار خاطرنشان کرد: این شاخص ها متعلق به جامعه است و تنها منحصر به دولت نیست و میدواریم بر اساس آنها بتوانیم حرکت کنیم.

وی پیگیری قوانین و لوایح پیرامون موضوع زنان و خانواده را از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد و افزود: معاونت اموز زنان و خانواده رئیس جمهوری در این دوره تا کنون پنج لایحه را برای دولت ارسال کرده و علاوه بر آنها پیگیر لایحه تامین امنیت زنان نیز هستیم که اخیرا از طرف قوه قضاییه پس از حدود ۲ سال، به دولت بازگردانده شده است.

ابتکار اظهار داشت: همچنین  پیگیری لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نیز جزو دغدهه ها است، این لایحه حدود ۱۰ سال در مجلس مانده بود و با پیگیری های دولت از کمیسیون قضایی به صحن مجلس آمد و چند ماه پیش تصویب نیز شد ولی اشکالاتی از طرف شورای نگهبان به آن وراد شده که از مجلس و شورای نگهبان تقاضا داریم لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را در هفته ای که به نام آنان است، برای اجرا ابلاغ کنند.

وی تصریح کرد: تصویب قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نشان داد که ما می توانیم به سمت اصلاح قوانین و مقررات حرکت کنیم.

ابتکار به موضوع توان افزایی اقتصادی زنان اشاره کرد و افزود: امروز زنان دانش آموخته سه تا چهار برابر مردان بیکار هستند، از این رو حمایت از شرکت های دانش بنیان و صنایع خلاق و حمایت از زنان روستایی جزو جهت گیری های دولت دوزادهم است.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته و امسال بیش از ۴۰ درصد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به زنان پرداخت شده است.

۳۰۸۸/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.