طی چند سال گذشته  رفت و آمد دانش آموزان علاوه بر مسائل ثبت نام و خرید لوازم مورد نیاز  به یکی از دلمشغولی های والدین و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در طول سال تحصیلی تبدیل شده است.

پیدا کردن سرویس خوب و مناسب، داشتن استانداردهای لازم، قیمت و ایمنی لازم از جمله مشکلاتی است که همواره خانواده ها و والدین را به خود مشغول کرده است.

خانواده ها  برای حفظ امنیت روحی و روانی خود و فرزندان، به دنبال سرویس دانش آموزی مناسب هستند و سالانه عده ای زیادی از دانش آموزان برای تردد بین مدرسه و خانه از این نوع امکانات استفاده می کنند اما همواره نگران وقوع حوادث احتمالی نیز هستند.

زهرا ۳۷ ساله شاغل با اشاره به اینکه در زمان حاضر  سرویس مدارس به ضرورتی مهم برای خانواده ها تبدیل شده است، گفت: مشکل ترافیک، نا امن  بودن معابر و از طرفی شاغل بودن والدین، موجب شده استفاده از سرویس های مدارس بیش  از گذشته افزایش داشته باشد.

وی اضافه کرد: سرویس مدارس با هدف تامین امنیت جانی دانش آموزان و کاهش دغدغه والدین برای جابجایی است و دیگر نمی توان همانند گذشته دانش آموزان  را به حال خود در کوچه و خیابان ها رها کرد.

محمد ۳۴ ساله کارمند نیز در این ارتباط گفت: با توجه به فعالیت کاری ام و از طرفی دور بودن مسیر مدرسه تا منزل، فرزندم از سرویس مدارس استفاده می کند اما در این میان گرانی نرخ این نوع سرویس ها بر هزینه خانوارها سنگینی می کند.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۸۰۰ هزار تومان برای سرویس مدرسه فرزندم پرداخت کردم که امسال این رقم به یک میلیون تومان رسیده که با توجه به شرایط اقتصادی این میزان مبلغ در توان خانواده ها نیست.

او ادامه داد: نظارت مستمر بر  نحوه فعالیت سرویس مدارس، به ویژه ایمنی لازم و احراز صلاحیت های لازم دیگر می تواند نگرانی احتمالی خانواده ها را بیش از گذشته کاهش دهد.

علی، دیگر شهروند زنجانی با گلایه از افزایش نرخ سرویس های مدارس، گفت: افزایش نرخ سرویس ها موجب شده پرداخت آن از سوی خانواده ها با مشکل شود.

سرویس های آزادبر نداریم 

فرماندار زنجان در ارتباط با تمهیدات اتخاذ شده برای خدمات رسانی بهینه سرویس مدارس در شهر زنجان به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع سرویس های مدارس  بر اساس آئین نامه مصوب و ابلاغی هیات دولت در کار گروهی به نام ماده ۱۸ ساماندهی  شده است.

رضا عسگری افزود: اعضای این کار گروه دستگاههای متولی امر از قبیل  آموزش و پرورش، شهرداری و راهور را شامل می شود که  یکی از وظایف آن بحث نرخ گذاری سرویس مدرسه در مسیر های مختلف است.

وی اضافه کرد: این کارگروه در فرماندار ی تشکیل و نرخ تعیین شده سرویس مدارس  پس از  تصویب شورای اسلامی شهر زنجان به ستاد تنظیم بازار نیز اعلام شد.

این مسئول ادامه داد: به طور طبیعی پس از ارسال نرخ به ستاد تنظیم  بازار،  مذاکراتی نیز با دبیرخانه این ستاد که "سازمان صنعت، معدن و تجارت " است، انجام می شود که پس از تعدیل نرخ، نظرات خود را اعلام می کنند.

عسگری با اشاره به اینکه  مسائل و موارد مربوط با سرویس مدارس با جدیت  پیگیری می شود، افزود: با توجه به اعتماد مردم در سپردن والدین به سرویس های مدارس، رانندگان وسایط نقلیه باید صلاحیت های لازم را کسب کنند که وظیفه بررسی این مهم بر عهده سازمان حمل و نقل شهرداری زنجان است.

وی اضافه کرد: در صورت وجود سوء پیشینه و اعتیاد از فعالیت رانندگان جلوگیری می شود.

فرماندار زنجان ادامه داد:در  فرصتی که داده شده، رانندگان برای  سرویس مدارس معرفی و سپس بررسی های فردی  انجام و مجوز فعالیت به آنان داده خواهد شد.

وی اظهار داشت: پروانه بهره برداری برای وسایط نقلیه ای که به عنوان  سرویس های مدارس انتخاب می شوند صادر می شود که این اقدامات در حال انجام است، اما مشکلاتی در این بخش گزارش شده  چرا که خودروهای که بکار گرفته شده، فاقد شرایط لازم بوده  و به عبارتی دیگر فرسوده و معاینه فنی نداشتند.

عسگری افزود: به سازمان حمل و نقل شهرداری تاکید شده این موارد را  با جدیت پیگیری کنند و برابر دستور العمل های  فقط اجازه فعالیت به رانندگان صلاحیت دار  داده خواهد شد.

فرماندار زنجان با بیان اینکه افراد و  رانندگان به صورت آزاد اجازه فعالیت در سرویس مدارس  ندارند، ادامه داد: به طور طبیعی بر اساس دستور العمل های صادره امکان فعالیت خودروها خارج از  آئین نامه و ضوابط اعلام مقدور نیست و در این میان مدیران و معاونان  اجرایی مدارس وظیفه نطارتی را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: در صورت بروز چنین مساله و بکارگیری رانندگانی خارج  از ضوابط یاد شده به عنوان سرویس  مدارس، مدیر مدرسه باید پاسخگو باشد و در آئین نامه تکالیف نیز مشخص شده و آ موزش و پرورش  نیز مجموعه ای را مشخص کرده که کنترل ها و نظارت های لازم ار انجام می دهد.

این مسئول ادامه داد: خانواده ها باید مراقبت لازم را انجام دهند و توجه داشته باشند که راننده ای که پروانه فعالیت نداشته و مورد تایید دستگاههای ذی ربط نیست، حق جابجایی سرویس دانش آموزان را ندارد. 

وی اظهار داشت : دراین راستا فرمانداری نیز با همکاری حوزه عمرانی پیگیر مصوبات کارگروه ماده ۱۸ بوده و  تاکید شده که نظارت های جدی بر این مساله را داشته باشند.

عسگری در ارتباط با وضعیت بکارگیری ناوگان حمل و نقل سرویس مدارس شهر زنجان نیز افزود: در این راستا  برخی خودروهای جمعی  بکارگیری شده به عنوان سرویس مدارس ضوابط لازم را نداشتد که این مهم به سازمان حمل ونقل شهرداری تاکید شده  تا شرایطی را فراهم کنند که این نوع خودروها اعم از مینی بوس و اتوبوس بر مبنای دستور العمل ابلاغی اجازه فعالیت  ندارند.

این مسئول ادامه داد: نرخ سرویس مدارس در زنجان  با توجه به نوع خودرو متفاوت  بوده و در این میان خودروها بر اساس ظرفیت مندرج در کارت خودرو، دانش آموزان را  جابجا می کنند.

عسگری افزود: برای رانندگان این نوع خودروها نیز پروانه صادر شده تا  هویت وی بطور کامل  مشخص شود چرا که فرد دیگری نمی تواند به جای او، حق رانندگی داشته باشد.

مهلت ثبت نام در سامانه سرویس مدارس تا ۱۵ مهرماه است

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه موضوع  سرویس مدارس در کارگروه ماده ۱۸ در همه مناطق استان تشکیل شده است، گفت:  عین نرخ سرویس های ایاب و ذهاب دانش آموزی بر اساس پیشنهاد  کارگروه ماده ۱۸ (ستاد سرویس دانش آموز) متشکل از نماینده آموزش و پرورش، پلیس راهور، انجمن اولیا، شهرداری، نماینده فرمانداری، سازمان حمل و نقل و نماینده مدیران مدارس انجام می شود.

اصغر ابراهیمی افزود: امسال برای ساماندهی بر فعالیت سرویس های مدارس در سطح کشور سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) راه اندازی شده و  بر اساس ابلاغ از سوی وزارت آموزش و پرورش دانش آموزانی که قصد استفاده از سرویس های مدارس را در سال تحصیلی جدید دارند، باید در سامانه یاد شده ثبت نام کرده باشند.

وی اضافه کرد: در فرایند تعریف شده در این سامانه استعلام های فردی  و  تایید صلاحیت افراد و استعلام های خودرویی مانند معاینه فنی و مشخصات خودرویی در سامانه ثبت  می شود  و  والدین به صورت سیستمی نسبت به درخواست و انتخاب سرویس خود بدون مراجعه حضوری اقدام می کنند.

این مسئول،  کنترل، نظارت و بازرسی بر عملکرد رانندگان این حوزه، رصد و پایش ناوگان دانش آموزی، رسیدگی به تخلفات و شکایات از طریق مراجع مرتبط و کاهش فعالیت خودروهای فاقد مجوز را از مهمترین اهداف سامانه سپند  اعلام کرد و گفت:  این سامانه به شفاف سازی بهتر فعالیت ها در این بخش کمک فراوانی می کند.

وی اظهار داشت: با توجه به راه اندازی این سامانه برای اولین بار در کشور و مشکلاتی که در هنگام ثبت نام وجود داشت، شمار زیادی از والدین نتوانستند به موقع این فرآیند ثبت را به سرانجام برسانند و  حتی پس از طی تمامی فرآیند ها پیامک تایید با تاخیر ارسال می شد که طبق برنامه اعلام این موارد برای سال  آینده برطرف خواهد شد.

ابراهیمی  افزود: برای رفع این مسائل فرصتی به مدارس داده شد تا روند ثبت نام سرویس مدارس  به صورت سنتی انجام شود و  تا ۱۵ مهر به اولیا فرصت داده شده در سامانه سپند ثبت نام کنند.

افزایش ۲۵ درصدی نرخ سرویس مدارس در زنجان 

این مسئول با اشاره به افزایش نرخ سرویس مدارس  نیز گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی افزایش این نوع نرخ ها دور از انتظار نبود، هر چند خانواده ها معترض نبودند  اما نارضایتی در بین رانندگان و شرکت ها بیشتر نمایان بود.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ سرویس دانش آموزی در سطح استان ارائه شد و امسال پیش بینی می شود همین تعداد برقرار باشد  اما با توجه به راه اندازی سامانه سپند نمی توان آمار دقیق و جامعی را اعلام کرد.

ابراهیمی  افزود: از جمله مزیت های مهم این سامانه، شفاف سازی، کاهش دغدغه والدین و امنیت محوری است چرا که می تواند بر مبنای  آن، آمار دقیق  و برنامه ریزی صحیح بر روند سرویس مدارس دانش آموزان را داشت.

وی اظهار داشت: وسایط نقلیه مورد نیاز سرویس دانش آموزی توسط سازمان حمل و نقل شهرداری و بر مبنای ویژگی های  یاد شده به آموزش و پرورش معرفی می شود و در این میان، این نوع خودروها حق پذیرش ظرفیت بیش از حد را نداشته  و در این ارتباط پلیس راهور نظارت های  لازم را انجام می دهد.

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: فعالیت آزاد سرویس های مدارس بدون ضابطه و قانون مشکلاتی را در نحوه ساماندهی و حتی نظارت ها به وجود می آورد،  که این موضوع به دلیل قوی نبودن شرکت های  فعال در این بخش است.

وی اضافه کرد: متاسفانه با فعالیت سرویس های آزاد، امکان نظارت های کافی وجود ندارد و این انجمن نیز مسولیتی در قبال بروز اتفاقات ناخوشایند احتمالی آن ندارد.

ابراهیمی افزود: تردد سرویس های مدارس در شهر زنجان با برچسب مشخص از سوی شهرداری تعیین شده  که می توان آنها را از سایر خودروهای شهری حتی آزادبر ها، تشخیص داد که لزوم توجه خانواده ها به این موضوع مهم ضروری است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته  ۲۵ هزار دانش آموز در سطح استان از سرویس مدارس استفاده کردند، گفت: این رقم در  شهر زنجان ۱۹ هزار دانش آموز بود.

۹۶۴۶/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.