ابوالقاسم حسین‌پور روز دوشنبه در کارگاه آموزشی که با رویکرد اهمیت آبخیزداری در کنترل و پخش سیلاب در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان برگزار شد، افزود: سال گذشته نیز بیش از یک میلیون هکتار از عرصه‌های حوزه آبخیز کشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و سایر منابع مکمل آن، تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تاثیر اجرای طرح‌های آبخیزداری در بارندگی‌ها و سیل‌های ابتدای سال جاری، مشخص شد، اظهار داشت: خسارت‌های ناشی از وقوع سیل در مناطقی که این پروژه‌ها اجرا شده بود به حداقل رسید.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: آنچه که در سیاست‌های محوری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دنبال می‌شود اصل رضایتمندی مردم و جوامع محلی است.

این مسئول با بیان این که هم‌اکنون بیش از یک هزار حوزه آبخیز کشور در حال اجرا است، گفت: ۱۸۰ طرح در بخش کنترل و پخش سیلاب در نقاط مختلف کشور به مناسبت هفته دولت سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین کارگاه‌هایی در انتقال دانش و تجربه‌های موفق، موثر است.

حسین‌پور با تاکید بر حرکت در مسیر مدیریت ریسک سیل، افزود: بیش از ۷۰ درصد موضوع مدیریت سیلاب باید به موضوع اقدامات پیشگیرانه اختصاص یابد زیرا فعالیت‌های حفظ منابع طبیعی و اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت‌های سیل و پیشگیری از سیلاب، گامی موثر و مهم است.

وی ابراز کرد: ایران در پهنه خشک قرار گرفته و موضوع سیلاب با توجه به مشکلات کم‌آبی و خشکسالی در کشور، یک فرصت محسوب می‌شود.

حسین‌پور گفت: روند اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور، مطلوب است و با اجرا و توسعه پروژه‌های آبخیز می‌توان خطرات سیل را به فرصت، تبدیل کرد.

وی اظهار داشت: برنامه‌ای در قالب آبخیزداری و کنترل سیل در سطح حوزه‌های مشرف به مراکز جمعیتی شهرها و روستاهای کشور با همکاری وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران در حال تدوین است.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: حفظ خاک، احیای پوشش گیاهی، تغذیه آبخوان‌ها، پرآبی چاه‌ها و قنات‌های خشک، کاهش پدیده گرد و غبار، پایداری فعالیت‌ها و استمرار رونق تولید از مهم‌ترین اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور است.

کارگاه آموزشی با رویکرد اهمیت آبخیزداری در کنترل و پخش سیلاب ویژه فرمانداران و بخشداران استان توسط اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان برگزار شد.

۹۵۵۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.