سیدعلی شفیعی روز پنج‌شنبه در جلسه مشترک شورای راهبردی جمعیت و شورای ثبت احوال استان زنجان اظهار داشت: نیمی از جمعیت استان در شهرستان زنجان و بقیه در سایر شهرستان‌ها بوده و بُعد خانوار نیز در استان ۳.۳ است.

وی تعداد کل ولادت‌های ثبت شده در سطح کشور در سال جاری را یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۱۹ نفر اعلام کرد و افزود: این آمار شامل ۷۰۴ هزار و ۶۷ پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۲ دختر است که یک میلیون و ۴۷ هزار و ۹۲۵ ولادت در شهرها و ۳۱۸ هزار و ۵۹۴ ولادت در روستاها رخ داده است.

شفیعی با اشاره به برخی اقدامات در راستای سیاست‌های ابلاغی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: همایش عواقب تک‌فرزندی و آموزش‌های بهداشتی و سلامتی هنگام ازدواج توسط دانشگاه علوم پزشکی و مشاوره و آموزش‌های ازدواج آسان نیز توسط اداره کل ورزش و جوانان استان طی سال‌های اخیر برگزار شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان با بیان اینکه مهاجرت نیز در کنار ولادت، وفات، ازدواج و طلاق به رخدادهای جمعیتی اضافه شده است، اظهار داشت: بر اساس ابلاغ اختصاص کد ملی در پایان دهه ۷۰ محل سکونت افراد با کد پستی مشخص می‌شد که سازمان ثبت احوال کشور، سامانه‌ای برای تغییر نشانی هموطنان، طراحی کرد.

وی افزود: هموطنان باید در صورت تغییر محل زندگی خود، کد پستی جدید را در آن سامانه ثبت کنند تا میزان مهاجرت‌ها مشخص شود.

فرآیند شهرنشینی در زنجان شتاب گرفته است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه ۶۷.۳ درصد جمعیت استان طبق سرشماری سال ۹۵ شهرنشین و ۳۲.۷ درصد روستانشین بودند، گفت: فرآیند شهرنشینی در این استان شتاب گرفته به طوری که از سال ۱۳۳۵ تا کنون جمعیت شهری کشور ۱۰ برابر شده ولی این میزان در استان زنجان ۱۵ برابر است.

ایرج امینی اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان، یک میلیون و ۵۷ هزار و ۴۶۱ نفر بود که این میزان برای سال جاری، یک میلیون و ۹۵ هزار نفر و برای سال ۱۴۱۵ نیز یک میلیون و ۲۲۲ هزار نفر برآورد شده است.

وی افزود: نسبت جنس جمعیت استان نیز ۱۰۲ مرد در برابر ۱۰۰ زن است.

امینی با اشاره به ترکیب سنی جمعیت استان، گفت: ۶.۵ درصد بالای ۶۵ سال، ۲۴ درصد زیر ۱۴ سال و ۶۹.۵ درصد نیز بین ۱۵ تا ۶۵ سال و در سن کار و فعالیت قرار دارند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان اظهار داشت: نرخ باروری بر مبنای سرشماری سال ۹۵ در کشور ۲.۱ و در استان ۲.۱۱ است.

وی زنجان را استان مهاجرفرست خواند و خاطرنشان کرد: سالانه یک هزار و ۳۰۰ نفر از این استان خارج می‌شوند.

امینی یادآور شد: سهم جمعیتی استان از کشور ۱.۷ بود که بر اساس آخرین سرشماری به ۱.۳ درصد کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداتشی درمانی استان زنجان نیز گفت: از ۱۵ دی سال گذشته تا مرداد جاری ۶ هزار و ۵۷۴ نفر در کلاس‌های آموزشی حین ازدواج در ۲ بخش بهداشت و سلامت جنسی شرکت کرده‌اند.

پرویز قزلباش خاطرنشان کرد: میزان باروری در استان جای نگرانی دارد و به غیر از شهرستان خدابنده که نرخ باروی آن در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۲.۵۶ و ۲.۶۱ بوده، بقیه شهرستان‌ها روند نزولی دارند.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری زنجان نیز گفت: آموزش، یکی از دلایل عمده طلاق است که ابتدا باید اصول آن را رعایت کنیم تا این را باید رعایت کنیم تا افزایش ازدواج را داشته باشیم.

خیرالله ترخانی در خصوص مشارکت دادن سازمان‌های مردم‌نهاد در برنامه‌های آموزشی ازدواج، خاطرنشان کرد: شورای راهبردی جمعیت، تصمیم‌ساز است و می‌توان اجرای تصمیماتی که در این شورا اتخاذ می شود را با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد انجام داد  که باید از اساتید جمعیت‌شناسی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جمعیت، یک هدف است، اظهار داشت: شورا باید تصمیم بگیرد که برای رسیدن به این هدف چه راهکاری دارد.

۹۵۵۶/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.