سرهنگ کارآگاه جعفر رحمتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد دستگاه از یک کارگاه ریخته گری واقع در شهرک صنعتی زنجان به دست آمد و پس از تشکیل و تکمیل پرونده به منظور اعمال قانون تحویل اداره کل تعزیرات حکومتی و سازمان اموال تملیکی این استان شد.

وی، ارزش دستگاه های کشف و ضبط شده را ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: متهم که غیربومی است به منظور فعالیت غیرقانونی این کارگاه ریخته گری را اجاره کرده بود که با حکم قضایی، محل مورد نظر از سوی ماموران پلیس آگاهی مورد بازرسی قرار گرفت.

رحمتی با تاکید براینکه این دستگاه‌ها علاوه بر قاچاق بودن، برق بسیار زیادی را مصرف کرده و موجب هدر رفت انرژی شده و به شبکه برقی استان و کشور نیز آسیب وارد می کند، اظهار داشت: برای خرید دستگاه ماینر که به صورت غیرقانونی نیز وارد می شود، ارز زیادی از کشور خارج می شود که به همین جهت پلیس با عاملان آن به شدت برخورد کرده و دستگاه های کشف شده را نیز توقیف می کند.    

پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص تولید آن (ماینر) ساخته شد که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است.

بیت کوین یکی از رایج‌ترین ارزهای دیجیتال است که در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود و از طریق دستگاه‌هایی به نام ماینر که نوعی پردازشگر است، با مصرف برق بالا تولید می‌شود و برخی از افراد غیر حرفه‌ای و ناآگاه به مخاطرات سرمایه‌گذاری، سرمایه‌های خود را صرف این کار می‌کنند.

۶۰۸۴/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.