مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اگر این روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است، ادامه یابد، می‌تواند ذخائر آبی راهبردی استان را با بحران جدی روبه رو کند.

یوسف رضاپور افزود: در زمان حاضر ۱۳ طرح تغذیه مصنوعی استان به حجم ۴۶.۴ میلیون مترمکعب برای تقویت سفره‌های آبخوان شهرستان‌های زنجان و سلطانیه به بهره‌برداری رسیده است.  
وی اضافه کرد: آبگیری طرح‌های تغذیه مصنوعی از ابتدای بهره برداری تا پایان سال ۹۷ با اعتباری بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیون ریال در این استان و با ذخیره آب ۲۵۴ میلیون مترمکعب، انجام شده که این میزان با احتساب آبگیری سال ۹۸ (در حدود ۲۰ میلیون متر مکعب) به ۲۷۴ میلیون مترمکعب رسیده است.
این مسئول ادامه داد: تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها به روش پخش سیلاب در دشت‌ها راهکاری است که تاکنون در خیلی از مناطق کشور اجرا شده است و در این روش با نفوذ سیلاب به درون آبخوان علاوه بر افزایش حجم مخزن و جلوگیری از روند شدید افت سطح آب زیرزمینی موجب کنترل سیل و حفاظت خاک نیز می‌شود.
وی اظهار داشت: برداشت‌های غیراصولی و بیش از حد مجاز از منابع آب‌های زیرزمینی به همراه حفر چاه‌های غیرمجاز موجب افت شدید کمی و کیفی منابع آب شده که پیامدهای سوء آن به صورت تخریب کیفی آب زیرزمینی، افت شدید سفره های آب زیرزمینی در استان و تخریب زیست بوم منطقه می‌شود.

به گفته این مسئول، ۸۵ درصد از منابع آب استان در بخش کشاورزی، ۸.۹ درصد برای شُرب و بهداشت شهری و روستایی و ۶ درصد نیز در بخش صنعت و سایر خدمات مصرف می‌شود.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.