مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه عملکرد این محصول در باغ‌های شهرستان در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش یافته و امسال، سال آور زیتون است، تصریح کرد: از این میزان سطح زیر کشت، ۱۵ هزار و ۶ هکتار بارور و پنج هزار و ۱۸۰ هکتار غیربارور است.
مجتبی اسکندری تعداد بهره بردارانی که مشغول کشت و کار محصول زیتون در شهرستان طارم هستند را هشت هزارو ۷۰۰ بهره بردار با ۴۵۰ هزار نفر روز برشمرد و افزود: با توجه به اینکه سالانه ۷۰ درصد محصول به صورت کنسروی و سبز برداشت می شود، در سال زراعی جاری پیش بینی می شود حدود ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن محصول کنسروی زیتون برداشت شود و بر این اساس یک هزارو ۸۹۰ میلیارد ریال از راه برداشت زیتون کنسروی، درآمد ناخالص نصیب بهره برداران این محصول خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه، زیتون شهرستان طارم از لحاظ کیفیت مرغوبترین زیتون کشور است، تشریح کرد: با توجه به عدم استفاده از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا موقع برداشت زیتون و همچنین استفاده اصولی و به موقع از کودهای شیمیایی، کودهای دامی، کمپوست و ...، محصول تولیدی از نظر باقی‌مانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد بوده و به همین علت طرفداران زیادی در بازار داخلی و خارجی چون کشورهای عراق، روسیه، پاکستان و افغانستان دارد.

شهرستان طارم با ۴۰ درصد تولید زیتون کشور، رتبه اول بیشترین تولید زیتون در کشور را دارد

به گزارش ایرنا، طبق اذعان کارشناسان جهاد کشاورزی طارم، مهمترین محصول باغی شهرستان طارم، زیتون است که بالاترین سطح زیر کشت را دربین محصولات باغی و زراعی دارد به طوری که این شهرستان با بیش از ۲۰ درصد سطح زیر کشت کشور و ۴۰ درصد تولید محصول زیتون، رتبه اول تولید این محصول در سطح کشور را دارد و بسیاری از تولید کنندگان برتر زیتون کشور از این شهرستان معرفی می شوند.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: در سال های اخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد بازارهای مختلف فروش زیتون، این محصول به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان و استان تبدیل شده است.
اسکندری افزود: طارم به دلیل برخورداری از شریان حیاتی رودخانه قزل اوزن و خاک حاصلخیز به بزرگترین قطب کشاورزی استان و منطقه تبدیل شده و کیفیت محصولات باغی و زراعی بویژه محصول زیتون آن شهرت جهانی دارد به طوری که این شهرستان برای چندمین بار رکورد جهانی برداشت زیتون را به خود اختصاص داده و بالاتر از کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، مراکش و ترکیه قرار گرفته است.
وی یادآورشد: ارقام زیتون داخلی مورد کشت در شهرستان طارم شامل، زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون است که رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد سطح زیر کشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون به خود اختصاص داده است.
اسکندری گفت: در سال‌های اخیر کشت ارقام خارجی چون کنسرو الیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین به علت سازگاری با منطقه، عملکرد بالا و خواص خوب، توسط باغداران شهرستان با استقبال فراوانی روبرو شده و در حال گسترش است.
وی اظهار داشت: طارم، یکی از بزرگترین بانک ژنهای زیتون خاورمیانه است و در حال حاضر ایستگاه تحقیقات زیتون طارم، با در نظر گرفتن ژنوتیپ ها و ارقام موجود خود بین ایستگاه های زیتون کشور، مقام اول را دارد.

برداشت زیتون کنسروی شهرستان طارم از نیمه دوم شهریور ماه شروع می شود و تا اواخر مهر ادامه می یابد.

همه ساله کارگران فصلی زیادی از استانهای گیلان، اردبیل، شهرستانهای استان زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، شهرکرد، اردبیل، کرمانشاه، کردستان و...، برای یافتن شغل در این شهرستان حضور می یابند، به طوری که از مرحله داشت تا برداشت این محصول با ارزش، یک میلیون نفر روز، شغل در سال جاری برای کارگران فصلی ایجاد شده است.
زیتون تولیدی طارم به اقصی نقاط کشور از جمله استانهای گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، آذربایجان شرقی و غربی، مازندران، گلستان و سایر شهرستانهای استان زنجان صادر می گردد، به طوری که یکی از مهمترین بازارهای فروش زیتون کشور درشهر رودبار استان گیلان بیشترین زیتون خود را از شهرستان طارم تامین می کند.
زیتون به صورت خام و یا روغن زیتون قابل مصرف و دارای خواص فراوان برای سلامت قلب و عروق، مغز، چشم، استخوان ها و کاهش وزن است.
شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

۹۸۸۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.