مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان  روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به بحران منابع آب زیرزمینی و ممنوع شدن دشت ها،  اجرای طرح حفاظت،  تقویت منابع آب زیرزمینی و با توجه به وابستگی اقتصاد و معیشت مردم به بخش کشاورزی، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی از کوچ جمعیت در این مناطق جلوگیری خواهد کرد.

یوسف رضاپور افزود: هم اکنون  تعداد ۱۲ هزار حلقه چاه کشاورزی در این استان با دبی حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب، از سال های گذشته تاکنون با مجوز شرکت آب منطقه ای استان زنجان حفر شده و کشاورزان در حال بهره برداری از این چاهها می باشند.   

وی یادآوری کرد: تاپایان سال  گذشته، حدود  سه هزار و ۶۱۷ حلقه چاه غیر مجاز در استان زنجان از مدار بهره برداری خارج شده  که  با مسدود کردن این چاه ها حدود ۲۰۲ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است،

این مسئول با اشاره به به نقش کشاورزان در طراحی و برنامه ریزی ها  نیز گفت که حذف و توسعه نیافتن کشت های پرآب بر، آبیاری نوین و جلوگیری از افزایش سطح زیر کشت، از راه کارهای اصلی برای احیای  منابع آب های زیرزمینی است.

وی  اضافه کرد:  اجرای طرح اصلاح شیوه آبیاری، کاهش سطح زیر کشت مسدود، کردن چاه های غیر مجاز، نصب کنتور هوشمند از موارد اساسی است که در صورت رعایت آنها می توان  از بحران به وجود آمده عبور کرد.

بر اساس اعلام مسئولان امر  مسدودسازی چاه های آب غیر مجاز در اولویت این شرکت قرار دارد و با توجه به  هدف گذاری و برنامه ابلاغی وزارت نیرو، تا پایان امسال طبق برنامه این چاه ها مسدود خواهند شد.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.