مدیرکل انتقال خون استان زنجان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شهروندان زنجانی در نذر خون محرم تا اربعین مشارکت فعالانه‌ای داشته‌اند که این جای قدردانی دارد، افزود: از مجموع اهداکنندگان خون ۱۰۱ نفر پلاسما اهدا کردند که این آمار بسیار خوب است.

سیامک اسدی افزود: شمار اهدا کنندگان پلاسما بیش از حد انتظار بود و این بخش فناوری جدیدی در انتقال خون به شمار می‌رود که بیش از گذشته به پیشبرد برنامه های هدف گذاری شده کمک می کند.

یک  واحد پلاکت فرزیس برابر با ۱۰ واحد پلاکت معمولی است و از طرفی پلاکت ها برای بیماران سرطانی، مبتلایان به اختلالات خونی، بیماران پیوند مغز استخوان و بیمارانی که شیمی درمانی می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.
 پلاسما نیز برای تهیه داروهایی که در برخی بیماریها از قبیل تالاسمی نقش حیات بخشی دارند استفاده می شود.

وی اضافه کرد: شمار زیادی از عزاداران حسینی نیز که برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون این شهر مراجعه کرده بودند برای مواقع  مورد نیاز، نوبت دهی شدند که این کار طبق برنامه  انجام خواهد گرفت.

این مسئول ادامه داد: استاندار زنجان و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری نیز در جمع اهدا کنندگان در طرح نذر خون قرار داشتند.

وی اظهار داشت: توجه و پیشگام بودن مسئولان در توریج فرهنگ اهدای خون نقش موثری دارد.

اجرای طرح نذر خون ویژه محرم تا اربعین با هدف دسترسی دائم به خون و فرآورده‌های خونی کافی و سالم با نوبت دهی به داوطلبان در همه روزهای سال آغاز شده است و شهروندان زنجانی می‌توانند در این خصوص یاریگر انتقال خون باشند.

۹۴ درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و بقیه را زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود ۲۳ هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید شده و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.