امجد باقری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهتر است پخش نذورات با ظروف گیاهی یکبار مصرفی که فاقد هرگونه مواد مضر و شیمیایی مقاوم در برابر مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا هستند، صورت گیرد.

وی با تاکید براینکه غذای گرم و چرب در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و با تولید مواد بسیار خطرناک، سلامت افراد را تهدید می کند اظهار داشت: لازم است توزیع نوشیدنی ها اعم از چای، شیر، شیرکاکائو و شربت و غذاهای گرم نذری از قبیل برنج، شله زرد، آش، حلوا، در ایام عزاداری ها بهتر است در ظروف یکبار مصرف گیاهی تجزیه پذیر صورت گیرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد. 
باقری افزود: دریافت کنندگان نذری ها نیز باید این ظروف را پس از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی داخل آن در سطل های زباله بیندازند تا فضای شهر نامناسب جلوه نکند و از طرفی نیز محیط زیست و طبیعت مورد تهدید واقع نشود. 
وی با اشاره به اینکه ظروف یکبار مصرف نایلونی با توجه به ماندگاری طولانی مدت و مضرات و خطرات زیست محیطی آن، نباید مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: حیات وحش نیز از آسیب های ظروف یکبار مصرف و کیسه های نایلونی رها شده در دامان طبیعت در امان نمی مانند و با بلع تکه هایی از آن به سمت بیماری و مرگ می روند. 
باقری با بیان اینکه عموم مردم باید هشدارها و توصیه ها در خصوص مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را جدی بگیرند افزود: در ایام عزاداری ها، استفاده از ظروف یک بار مصرف افزایش می یابد و افراد نباید به هشدارها و توصیه ها و رعایت نکات بهداشتی بی توجه باشند. 
بنا به اظهارنظر یک متخصص تغذیه در کشور، ظروف یکبار مصرف رایج که به دلیل ارزان بودن در بسیاری از مساجد، هیات ها، تکایا و حسینیه ها مورد استفاده قرار می گیرند، شیمیایی و از جنس پلی استایرن هستند و توانایی تحمل دمای بالاتر از ۶۵ درجه را ندارند و بنابراین مواد سمی آنها به مواد غذایی درون آن منتقل می شود. 
ریختن مایعات به درون لیوان های شفاف پلاستیکی سرطان زا است بنابراین برای مصرف مواد غذایی سرد مانند شربت از ظروف یکبار مصرف شیشه ای و برای مایعات و غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی مقوایی یا اسفنجی استفاده شود. 

۶۰۸۴/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.