رئیس بهزیستی شهرستان زنجان  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار  ایرنا افزود: هم اکنون ۲۷ تیم شهری، ۱۲ تیم روستایی،  چهار تیم محیط، پنج تیم مهد و پیش دبستانی و سه تیم نظامی در محلات آسیب خیز شهر زنجان تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.

رزاق منافی افزود:  این نهاد حمایتی با تقویت و توسعه تیم های اجتماع محور سعی در پیشگیری از آسیب ها و افزایش سطح آگاهی عموم جامعه دارد و در این میان اعتیاد بلای خانمان‌ سوزی است که مبارزه با آن نیازمند مشارکت همه جانبه مردم و مسئولان در کنار آموزش و فرهنگ سازی  است.

این مسئول، طرح اجتماع‌محور را توانمندسازی عموم مردم با فراهم کردن زمینه مشارکت آنها عنوان کرد و گفت که  اقشار مختلف مردم  با شرکت در کلاس‌ها و برنامه‌های آموزشی به آگاهی لازم در خطرات و مضرات مورد اعتیاد می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه نقش برنامه های اجتماع محور و افراد تاثیر گذار در ارتقای کیفیت زندگی تاثیر بسزایی دارد، گفت: خطر اعتیاد در کمین  گروههای هدف است  و در این، همه افراد و آحاد جامعه باید نسبت به آگاه سازی خانواده و فرزندان خود اقدام کنند.

منافی افزود:  شیوه اجتماع محور رویکردی است در پیشگیری که در آن به نقش عوامل محیطی و اجتماعی در کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی مردم توجه می شود و برنامه‌های اجتماع محور در سه حوزه شامل محیط‌های کاری، محیط‌های آموزشی و محلات شهری و روستایی اجرا می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان زنجان ادامه داد: اجتماع محور به شرایطی گفته می شود که مردم یک اجتماع در تعیین شرایط زندگی خود و اقدام هایی که برای بهبود آن انجام می شود، حضور واقعی و پذیرفته داشته باشند.

وی اضافه کرد: بر این اساس مردم یک اجتماع (محله) به خود متکی هستند و این مردم می توانند درباره محل زندگی خود تصمیم بگیرند و برگزینند که چه کاری باید بکنند و چه کاری برایشان دارای اهمیت و اولویت است و برای بهتر شدن ارتقای سلامت تلاش کرده و از حمایت های سایر نهادها و سازمان ها و یا افراد خیر برای  بهبود شرایط محله استفاده کنند.

این مسئول ادامه داد:  موسسات و پایگاههای فعال در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ابتدا در محلات (آسیب خیز) با استفاده از تسهیلگران مجرب و توانا به آغازگر فرایند اجتماع محور کمک می کند تا وارد اجتماع شده و به مردم در تعیین مشکلات و طراحی برنامه هایی برای حل مسایل و ارتقاء سلامت در جامعه محلی، کمک کند.

وی یادآوری کرد:  این طرح  طی سال های گذشته در این استان اغاز شده  و تا کنون موفقیت های به  دنبال داشته اما از سه سال گذشته بسیار پررنگ تر بوده است.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.