دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان در روز هشتم محرم به عنوان دهمین میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و عشق و ارادت به اهل بیت(علیهم‌السلام) با برگزاری عزاداری پرشور مردم سبب اطلاق پایتخت شور و شعور حسینی به شهر زنجان شده است.

هر سال میهمانان زیادی از اقصی نقاط ایران و سایر کشورهای دنیا خود را جهت بهره‌مندی از فیوضات ماه محرم و شرکت در دسته عزاداری حسینیه اعظم در یوم‌العباس به زنجان می‌رسانند.

خبرنگاران و اصحاب رسانه استان روز چهارشنبه و در چهارمین روز از ماه محرم از حسینیه اعظم و موسسه کشت و صنعت مصباح که متعلق به این حسینیه است، بازدید کردند.

دسته عزاداری حسینیه اعظم، بزرگترین مراسم جهان تشیع است

مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان، دسته عزاداری این حسینیه در هشتم محرم را بزرگترین مراسم جهان تشیع خواند و گفت: برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های محرم، هماهنگی‌ها و جلسات از ۲ ماه قبل آغاز می‌شود و دسته عزاداری حسینیه به عنوان الگوی عزاداری در کشور معرفی شده است.

مجتبی شهامی با بیان اینکه این مراسم بیش از ۷۰ سال قدمت دارد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های دسته عزاداری این است که به طور متوسط ۵۰۰ هزار نفر، مسیر ۲ کیلومتری را طی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حسینیه اعظم زنجان، دومین قربانگاه جهان اسلام و بزرگترین قربانگاه جهان تشیع بوده و تعداد قربانی‌های نذری به این حسینیه در محرم تا ۱۲ هزار راس نیز رسیده است.

شهامی با بیان اینکه ۸۰۰ خادم افتخاری فقط در امور قربانی، فعالیت می‌کنند، افزود: سالانه ۵۰ هزار بسته گوشت تبرک در بین نذردهندگان و همچنین به صورت دوره‌ای در مناطق مختلف شهر زنجان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: سادگی، یکی دیگر از ویژگی‌های دسته عزاداری حسینیه اعظم بوده و جلوه اصلی مراسم، حضور ساده و بی‌آلایش مردم است.

شهامی تصریح کرد: مداحان و ذاکران این حسینیه نیز الگوهای نمونه در سطح کشوری هستند.  

مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان گفت: در سنگ‌نوشته‌ای که بر روی دیوار مسجد قدیمی حسینیه نصب شده، مشخص است که این حسینیه در سال ۱۲۶۱ قمری، بازسازی شده است و با توجه به سایر اسناد موجود، قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: حسینیه اعظم زنجان علاوه بر مسجد قدیمی دارای صحن اصلی و همچنین سه شبستان به نام‌های قمر بنی هاشم(ع)، حضرت زینب و حضرت زهرا(سلام‌الله عیهما) است.

شهامی اظهار داشت: شبستان قمر بنی هاشم(ع) در گذشته به صورت محوطه بوده و عزاداری‌ها در ایام محرم در زیر خیمه برگزار می‌شده که پیش از انقلاب اسلامی، مسقف شده است.

وی گفت: طرح توسعه حسینیه اعظم نیز چند سالی است که آغاز شده و تا کنون بیش از ۸۰ باب منزل از محل نذورات، خریداری و تملک شده و امروز مساحت مجموعه از ۷۰۰ مترمربع به ۲۰ هزار مترمربع رسیده است.

شهامی یادآور شد: از شبستان حضرت زینب(س) که یکی از شبستان‌های طرح توسعه است برای بخش بانوان و همچنین مراسم جمع‌خوانی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان استفاده می‌شود.

وی افزود: ویژه‌برنامه‌ها نیز در صحن اصلی برگزار شده و از این صحن برای حضور آقایان استفاده می‌شود.

مسئول روابط عمومی حسینیه اعظم زنجان گفت: ظرفیت حسینیه اعظم در مجموع حدود ۱۵ هزار نفر بوده و تمام شبستان‌ها مسقف هستند.

وی اظهار داشت: شبستان حضرت زهرا(س) نیز برای بخش بانوان استفاده می‌شود.

شهامی، برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی، تربیتی و آموزشی در طول سال را از برنامه‌های حسینیه اعظم خواند و خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها به طور معمول برای بچه‌های جنوب شهر زنجان و والدین آن‌ها که از لحاظ اقتصادی وضعیت متوسط به پایینی دارند اجرا می‌شود.

وی افزود: کمترین هزینه از متربیان دریافت شده و بخش زیادی از هزینه کلاس‌ها از محل نذورات تامین می‌شود.

شهامی گفت: در کنار برنامه‌های عزاداری، نیازسنجی لازم با توجه به شرایط منطقه انجام شده و بر این اساس، کتابخانه، صندوق قرض‌الحسنه، سالن اجتماعات، پارکینگ، محوطه‌سازی و دارالشفا برای حسینیه اعظم ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: مسائل اجتماعی از جمله کمک به سیل‌زدگان و پخش غذای تبرک در بین همسایگان نیز از دیگر برنامه‌های این مجموعه مذهبی- فرهنگی است.

تحقق اقتصاد مقاومتی هدف عمده موسسه مصباح است

مدیرعامل موسسه کشت و صنعت مصباحِ حسینیه اعظم زنجان نیز گفت: این مجموعه ۷۵ هکتار بوده که ۳۵ هکتار به آبیاری تحت فشار بارانی و ۱۵ هکتار نیز به آبیاری تحت فشار قطره‌ای مجهز شده و فعالیت عمده موسسه در سه بخش دامداری، تولید نهال و زراعت و باغبانی است.

محمد آسیابی افزود: ۱۲ هکتاز از ۱۵ هکتار بخش باغبانی، درخت سیب و بقیه شامل انواع میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار مناطق سردسیری است.

وی اظهار داشت: محصول سیب این مجموعه به صورت تجاری و سایر میوه‌ها به عنوان پایه‌های مادری و پیوندک برای تولید نهال‌های شناسه‌دار استفاده می‌شود.

آسیابی خاطرنشان کرد: نهال شناسه‌دار اصلاح‌شده تحت نظر مرکز تحقیقات کشاورزی استان زنجان تولید شده و استان‌های مختلف از نهال‌های این موسسه خریداری می‌کنند.

وی گفت: به دلیل داشتن واحد دامداری، نیازهای این بخش با کاشت ذرت علوفه، گندم و جو تامین می‌شود.

آسیابی اظهار داشت: مزرعه گل محمدی نیز در این مجموعه وجود دارد که یکی از ارقام خوب برای گلاب‌گیری بوده و چند سال است که گلاب آن به عنوان تبرک در مراسم شاخص حسینیه توزیع و بقیه نیز در بازار فروخته می‌شود.

مدیرعامل موسسه کشت و صنعت مصباح، ایجاد اشتغال را هدف اصلی تاسیس این موسسه خواند و خاطرنشان کرد: این موسسه، اشتغال دائمی برای ۱۵ تا ۲۰ نفر ایجاد کرده و در ایام پیک کاری نیز تا ۵۰ نفر می‌رسد،  ضمن اینکه اشتغال غیرمستقیم نیز در بخش‌های مختلف ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: تولید سالم، تولید محصول پایدار و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای اقتصاد مقاومتی هدف مهم  موسسه در کنار ایجاد اشتغال است.

آسیابی خاطرنشان کرد: حسینیه اعظم زنجان در کنار برنامه‌های فرهنگی و مذهبی به ارتقای سلامت غذایی نیز کمک می‌کند.

 موسسه مصباح از بزرگترین پایگاه‌های ژنتیک کشور است

مدیر اجرایی موسسه کشت و صنعت مصباح و مسئول واحد احشام حسینیه اعظم زنجان نیز چندقلوزایی در واحد دامداری این موسسه را یکی از بزرگترین پایگاه‌های ژنتیکی کشور خواند و گفت: این مجموعه در کنار اشتغالزایی، خدمات زیادی به تمام استان‌های کشور و همچنین به آستان قدس رضوی، اتکا، قرارگاه خاتم سپاه و تمام دامداری‌های فعال در زمینه ژن چندقلوزایی ارائه می‌دهد.

سجاد بهرامی اظهار داشت: دام‌های موجود در این موسسه، سالم، باکیفیت و با قیمت مناسب (پایین‌تر از نرخ بازار روز) فروخته می‌شود.

وی تصریح کرد: این واحد دامداری زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی و با نظارت دامپزشکی مدیریت شده و تمام دام‌ها معاینه و به‌موقع واکسینه شده و سالم هستند.

بهرامی، شناسایی ژن چندقلوزایی را مهم‌ترین اقدام این موسسه در بخش دامداری خواند و گفت: اینجا مانند سایر موسسات نیست که تراریخته شده و تلقیح مصنوعی صورت پذیرد بلکه ژن طبیعی خدادادی است که توسط کارشناسان، شناسایی شده است.

وی افزود: ثبت اختراع شناسایی ژن چندقلوزایی در دانشگاه زنجان بوده و تولید انبوه و پخش به کشور نیز توسط حسینیه اعظم زنجان انجام می‌شود.

۹۵۵۶/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.