مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: عزاداران حسینی می‌توانند با شرکت در طرح نذر نیابتی علاوه بر مدیریت مناسب، صرفه جویی در زمان، سهولت در خرید دام، نظارت بهداشتی دقیق و جلوگیری از فساد گوشت به علت طولانی شدن فاصله ذبح تا قطعه بندی، از بروز مشکلات بهداشتی آن از قبیل تب کریمه کنگو به میزان قابل توجهی پیشگیری کنند.
جمال ناصحی افزود: بر این اساس کشتار دام‌ها در مسیر دسته‌های عزاداری علاوه بر ایجاد صحنه‌های ناخوشایند، مشکلاتی بهداشتی دارد و اجرای طرح نذر نیابتی این معضلات را به حداقل ممکن کاهش می دهد.
وی اظهار داشت: طبق هماهنگی انجام شده کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان برای ذبح دام ها در محل‌های تعیین شده حضور خواهند داشت و نظارت های لازم را انجام می دهند.
این کارشناس ادامه داد: به رغم همکاری‌های انجام شده دستگاه‌های متولی و مردم، این طرح ارزشمند نیازمند فرهنگ سازی است تا به حد قابل قبول و حتی به سطح مطلوبی برسد.

وی به عزاداران حسینی توصیه کرد، ذبح دام بصورت نیابتی در قربانگاه انجام و از ذبح آن در معابر عمومی خودداری شود و کشتاردام سنگین مانند شتر، گاو و شترمرغ در معابر ممنوع اعلام شده است.

ناصحی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه طرح نذر نیابتی با همکاری دستگاه‌های متولی نهادینه شود، گفت: سال گذشته از اجرای این طرح استقبال خوبی شد.

 مدیر گروه بهداشت محیط استان زنجان ادامه داد: به منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، عزاداران از هرگونه تماس با فرآورده های گوشتی خودداری کنند و پس از ذبح نیز بعد از ۲۴ ساعت ماندگاری در یخچال از آن استفاده کنند.
وی از شهروندان و هم استانی خواست، در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی و یا شکایات مراتب را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.