مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مساجد یا حسینیه‌های با جمعیت زیر ۵۰۰ نفر باید حداقل دارای ۲ راه دسترسی و درب خروجی مناسب باشند و حداقل عرض دسترسی های خروجی ۱.۵ متر باشد.

مجید امیرفضلی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورتی که  افراد حاضر در مساجد و تکایا بین ۵۰۰ تا یک هزار نفر باشند حداقل راه های خروج باید سه عدد در نظر گرفته شود و حداقل دسترسی های خروجی ۲ متر باشد.

وی یادآوری کرد: مساجد و تکایایی که بیش از یک هزار نفر عزادار در خود جای می دهند باید حداقل چهار راه خروج در نظر گرفته شود و در واقع  به ازای افزایش ظرفیت برای هر ۲۰۰ نفر یک درب خروجی اضافه شود.

این مسئول ادامه داد: الصاق برچسب و یا تابلو و راهنمایی خروج در نقاط مختلف مساجد، تکایا و حسینیه ها الزامی است تا در مواقع اضطراری و بروز آتش سوزی و حوادث دیگر افراد را به معبر عمومی مناسب راهنمایی کنند.

وی اضافه کرد: جهت تمامی بازشوهای درهای خروج باید به سمت معابر خروجی باشد و به هیچ عنوان به سمت داخل مسجد یا حسینیه نباشد و از طرفی از آذین بندی و یا مسدود کردن درهای خروجی مساجد و تکایا جدا خودداری شود.

امیرفضلی افزود: موضوع  مهم دیگر اینکه استقرار خاموش کننده های دستی و چرخدار در محیط مساجد، حسینیه ها و تکایا با توحه به وسعت آن در فاصله هر ۱۳ متر در محل هایی که کاملا قابل رویت و دسترسی و در ارتفاع ۱.۲۰ از کف باشد الزامی است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در صورت حوادث احتمالی حجم زیاد جمعیت در زمان کوتاهی باید تخلیه شوند و از مکان حادثه دور شوند، در صورت امکان  باید درهای خروجی با عرض زیاد ایجاد شود تا در هنگام تخلیه برای افراد امکان تخلیه ایمن فراهم باشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان ادامه داد: در فضاهای دارای طبقات بیشتر از یک طبقه وجود پله اضطراری علاوه بر پله های اصلی الزامی است تا در مواقع حادثه تخلیه طبقات به راحتی صورت گیرد.

وی اضافه کرد:  ایجاد شبکه آبرسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه ها ضروری است و باید به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط را داشته باشد، ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین و حداقل برای مدت زمان ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شود.

این مسئول ادامه داد: نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک در مساجد و حسینیه هایی که به صورت دایمی است الزامی بوده و تمامی تکایا و مساجد نگهبان (صبح و شب) داشته باشند که بهتر است افراد مطمئن و آموزش دیده ای انتخاب شوند.

امیرفضلی افزود: به محض اتمام برنامه ها و تخلیه افراد از محل تکایا و مساجد، نگهبانان ضمن بازدید از داخل و جوانب بیرونی محل، برق و گاز را از تابلو و شیر اصلی قطع و در طول نگهبانی تمامی ورود و خروج ها را کنترل و ثبت کنند.

وی یادآوری کرد: در صورت بروز آتش سوزی توصیه می شود، ضمن حفظ خونسردی بلافاصله آتش نشانی را از طریق تلفن ۱۲۵ مطلع و اقدام به کنترل آتش سوزی با استفاده از وسایل آتش نشانی موجود کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه در ایستگاه­ های صلواتی سماورها باید بر روی سکوی مستحکم قرار داده شوند گفت: در اتصال این وسیله توسط شیلنگ به سیلندر گاز مایع موارد ایمنی باید در نظر گرفته شود و در صورت امکان یک رشته شیلنگ آب (متصل به نزدیک ترین شیر آب) در محل ایستگاه ­ها مهیا باشد.

وی اظهار داشت: از روشن کردن آتش در داخل تکایا و ایستگاه­ ها به منظور دود کردن اسپند و علاوه بر آن از ریختن ضایعات در مجاورت چادر تکایا و ایستگاهها خودداری شود.

به گفته امیر فضلی، نصب تابلو و علایم هشدار دهنده در شب الزامی است و موضوع مهم دیگر اینکه  تهیه چند دستگاه خاموش کننده پودر و CO۲ مهم بوده که افراد مسئول طرز کار با آنها را فرا گیرند.

 هم اکنون ۱۰۶ آتش‌نشان در ۶ ایستگاه آتش‌نشانی در سطح شهر زنجان فعال هستند که با برنامه ریزی انجام گرفته تلاش می‌شود با توجه به نیاز شهر این تعداد افزایش یابد.
شهر زنجان به عنوان مرکز استان با سه منطقه شهرداری ۴۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.