ساختار سد مخزنی مراش در استان زنجان  بگونه ای است که این پروژه مهم در شهرستان ماهنشان از توابع بخش انگوران و در ۱۲۵ کیلومتری گوشه جنوب غربی شهر زنجان و در حدود چهار کیلومتری شهر دندی قرار دارد.

این پروژه از جمله طرح های مهم شرکت آب منطقه ای استان زنجان قرار دارد که هدف از اجرای ان، تامین آب شرب شهرستان ماهنشان، دندی و ۱۲۲ روستای منطقه، تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، بهبود شرایط زیست محیطی  منطقه، اشتغال زایی و از همه مهمتر کنترل سیلاب های رودخانه ای اعلام شده است.

ساکنان  این منطقه امیدوارند با بهره برداری به هنگام این پروژه و در صورت  توجه جدی مسئولان برا ی تامین منابع مورد نیاز مشکلات شان به مراتب کاهش یافته  وو چشم انداز رو به رشد را در انتظار  هستند.

استاندار زنجان  روز سه شنبه در  در بازدید از سد مخزنی مراش در شهرستان ماهنشان گفت که : امروز همه قوا، ضرورت دارد  بیش از گذشته در مقابل خدمت به مردم یکصدا باشند و همگان وظیفه دارند در جامعه آرامش  ایجاد کنند.

فتح الله حقیقی افزود : در این میان هنر  همه قوا ایجاد آرامش در  جامعه است  و نا آرامی هیچکاه  مورد پسند هیچ  فردینبوده، به دلیل انکه این مهم  از جمله خواسته مهم  بیگانگان در راس آنها آمریکا است که هم اکنون   شرایطی را ببر کشور تحمیل کرده و به دنبال دستیابی  به هدف تعیین شده خود هستند.

این مسئول ادامه داد:دشمنان در جامعه به دنبال ایجاد ناآرامی، ایجاد ذهنیت منفی  در بین  مردم  هستند که از سال ۹۶  تا به اکنون تحلیل غلط  از سوی  ترامپ و ایادی وابسته به هدف مد نظر خود   نرسیده اند و ملت ایران  بخاطر  بروز مشکلات کنونی اجازه سوء  استفاده به بیگانگان را نخواهند داد.

وی اضافه کرد: در هفته دولت امسال و از مجموع ۵۰۷ روژه با هزار ۶۶ میلیارد تومان، ۵۲ پروژه در شهرستان ماهنشان به مبلغ ۲۲۳ میلیارد تومان به شهرستان ماهنشان اختصاص دار که برخی از انها افتتاح  شده و یا در این هفته این مهم انجام خواهد گرفت  که  از مجموع پروژه های یاد شده ۵۱ مورد آن فقط فتتاحیه است.

حقیقی افزود: طبق برنامه قبلی سفرهای شهرستانی  موضو ع گاز رسانی به ۱۴ روستای این شهرستان با بدعهدی  مواجه  شد که این مهم تحقق می یابد.

وی یادآوری کرد: هفته دولت فرصت بسیار خوبی است که دولتمردان شکر گزار توفیق  عنایت شده  از سوی خداوند  باشند و این مهم  به این معنی است که صادقانه، چابک و با وجدان نیت الهی به مردم خدمات صادقانه ای ارائه  کنند.

 برای ساکنان روستای مراش تدبیر شود 

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز ادامه داد:  عملیات  طرح انتقال آب از سد مراش برای ۱۲۲ روستای شهرستان در حالی اغاز می شود که ۲ شهر ماهنشان و دندی نیز از این موهبت بهره منده خواهند شد و هم اکنون این شهرستان ۴۰ هزا ر نفر جمعیت دارد.

دکتر سید مرتضی خاتمی افزود: بسیاری از روستاهای واقع در این مطقه ازا سال های گذشته با تنش آبی مواجه شده اند که برا ی تعدادی از انها  اقداماتی  انجام گرفته،   هر چند امیدواری های مبنی بر انتقال آب از سد مراش  داده شده است.

وی اضافه کرد:  سد مخزنی آبر سانی مراش حجم ۴۰ میلیون متر مکعب را شامل می  شود که میزان مبلغ تخصیص یافته  به این طرح، نیز  چندان مناسب نبوده  که ا انتظار می رود با اجرای آن  بتوان علاوه بر جلوگیری از سیلاب و  آ ب شرب منطقه برای بخش های صنعت، اشتغال و آبزی پروری نیز بتوان ااز این منبع مهم استفاه لازم را داشت

خاتمی افزود:به این مهم توجه داشت  از محل اقدامان سد سازی انجام گرفته مشکلاتی برای اهالی این منطقه ایجاد شده که مشکلات برای  تردد روستاییان واقع بوجود امده که وزارت نیرو بر تسریع و رفع معضلات این بخش توجه جدی داشته باشند.

وی اظهار داشت: روستای مراش به دلیل احداث سد به  ناچار به مهاجرت و کوچ شده اند که  دستخوش تغییرات  مختلفی بوده و  بر این مبنا برای ایجاد شرایط ایمن مردم نیز تدابیری  اتخاذ  شود تا در مکان مناسب اسکان یابند.

 پیشرفت ۶۴ درصدی سد مراش 

مدیر علمل شرکت آب منطقه ای زنجان نیز ادامه داد هم اکنون و با کارهای انجام گرفته سد مراش  ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که  در صورت جذب منابع مورد نیاز سال آینده و یا حتی قبل از دولت دوازدهم   به مرحله آبگیری خواهد رسید.

 یوسف رضاپور افزود:  ظرفیت حجم مخزنی سد مراش ۴۰ میلیون متر مکعب،  حجم تنظیمی ۲۷ میلون متر مکعب است  در حالی که ۶.۵ میلیون مترمکعب ب از سهمیه داده شده، چهار  میلیون مترمکعب آن برای آب شرب و ۲.۵ میلیون مترمکعب برای بخش صنعت است،
و ی،  اضافه کرد: در زمان حاضر سیتسم انحراف این  سد انجام گرفته  و  حجم عملیات خاکریزی  آن سه میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب و یک میلیون  ۹۰۰ هزار متر مکعب ان خاکبرداری است و تا کنون ۱۶۷ میلیارد  تومان هزینه شده است.

این مسئول ادامه داد: اعتبار امسال تخصیص یافته در سال جاری ۱۲ میلیارد تومان است که برای اتمام این پروژه مهم به ۲۴۸ میلبیارد تومان نیاز دارد که این شرکت  ۵۲  میلیارد تومان نیز  به پیمانکاران بدهکار است.

وی ضافه کرد:  طرح آبرسانی  از سد مراش  شهرستان ماهنشان ودندی و  ۱۲۲ روستا   را در بر می گیرد  که برای تامین منابع  راهکارهای مختلفی  در نظر گرفته شده که تحقق انها چشم انداز خوبی را فراهم خواهد کرد.

۹۶۴۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.