شروع هر پژوهشی نیازمند آشنایی با منابع و موضوعات پژوهش است و کتابشناسی ها از ابزارهای مهم، مرجع و کلید آشنایی با منابع پژوهش در هر رشته ای به شمار می روند. 

کتاب "آیینه نور" به عنوان کتابشناسی شیخ شهاب‌الدین سهروردی، حاوی بیش از ۲ هزار مدخل ازآثار سهروردی و منابعی است که در اتباط با موضوع سهروردی، آثار و فلسفه او هستند. کتاب ها، پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری و مقاله های پژوهشی به هشت زبان شامل زبان های فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی در این کتابشناسی گرد آوری شده اند.

این کتاب منبعی مفید برای سهروردی پژوهان و علاقه مندان به آشنایی با منابع و پژوهش های مرتبط با سهروردی است.

به زعم مولفان کتاب "آیینه نور"، بررسی آثار سهروردی در کشورها و زبان های گوناگون معلوم می دارد شیخ اشراق در کدام کشورها و چه زبان هایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به چه جنبه هایی از اندیشه و آثار این حکیم برجسته در آنها پرداخته شده است.

مولفان  کتاب "آیینه نور" در مقدمه آن آورده اند: ملاک انتخاب منابع برای درج در این فهرست، ارتباط موضوعی منابع به سهروردی و آثار او بوده است و هیچ گونه گزینشی بر رد یا تایید منابع صورت نگرفته و سعی بر این بوده است تا تمام منابع گردآوری و فهرست شوند. 

کتاب "آیینه نور" توسط قاسم موحدیان و گیتی شاه‌محمدی تدوین و از سوی انتشارات نیکان کتاب در ۲۲۰ صفحه روانه بازار شده است. 

شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی معروف به 'شیخ اشراق' در سال ۵۴۹ هجری در قریه سهرورد از توابع شهرستان خدابنده زنجان چشم به جهان گشود.

سهروردی از برجسته ترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتب ها و جریان های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پر ثمری داشت و با حیات ۳۸ ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.  

رساله ها و داستان های رمزی، بخش مهمی از آثار سهروردی است که شماری از آنها به زبان فارسی و برخی نیز به عربی است؛ از جمله آثار این حکیم بزرگ می توان به 'عقل سرخ'، 'آواز پر جبرئیل'، 'صفیر سیمرغ'، 'لغت موران'، ' روزی با جماعت صوفیان '، 'فی حقیقة لعشق'، 'غربةالغربیة'، 'هیاکل النور' و 'کلمة التصوف' اشاره کرد.  
در برخی منابع تعداد آثار برجای مانده از شیخ اشراق را ۵۰ مجلد ذکر کرده اند، فهرستی از این آثار را شاگرد و مرید او در 'نزهة الارواح' آورده است.  
'حکمت الاشراق 'مهم ترین و معروف ترین کتاب سهروردی است. او در این کتاب که به زبان عربی است به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته است. سهروردی در مقدمه این کتاب خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمی کند. او بهره مندی از تابش بارقه های الهی را از شرایط خوانندگان کتاب 'حمکت الاشراق' عنوان کرده است.  
'تلویحات'، 'المقاومات' و ' المشارع و المطارحات ' هم از دیگر کتاب های مهم سهروردی به زبان عربی است.  
هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نام گذاری شده است. 

۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.