این روزها زنجان میزبان دومین جشنواره ملی روستا و اقوام و عشایر است، جشنواره‌ای که زمینه را برای گردهمایی اقوام مختلف از گوشه گوشه این کشور پهناور فراهم می‌کند، جشنواره‌ای با شب‌های روشن و شلوغ، فریاد برای فروش غذاهای داغ و عطر ادویه‌هایی که هر کدام، گواه طعم غذاهای اصیل یکی از اقوام ایرانی است ولی آن‌چه اهمیت دارد، این است که برای بازدید از این جشنواره باید گوش جان داشته باشیم و صداها را بشنویم.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، شاید اگر دل به کار دهیم، بتوانیم صدای اولین چکش‌کار زنجانی را بشنویم وقتی قلم‌زنی می‌کند. شاید صدای اولین گلاب‌گیر کاشانی را بشنویم وقتی پای دیگ‌هایش آواز می‌خواند و شاید صدای تنوره‌های آتش اولین سوهان‌پز قمی به گوش‌مان آشنا بیاید. باید گوش جان داشته باشیم تا بشنویم که دومین جشنواره روستای زنجان چه می‌گوید.

 

دومین جشنواره ملی روستا با حضور روستاهای برتر کشور از 13 مردادماه در زنجان آغاز به کار کرده و تا 5 شهریورماه دایر است. به این صورت که دور اول با مضمون «جشنواره استانی روستا» از 13 تا 18 مردادماه برگزار شد. همچنین دور دوم با مضمون «جشنواره ملی اقوام و عشایر» از 19 تا 28 مردادماه و دور سوم با مضمون «جشنواره ملی روستا و بزرگداشت هفته دولت» از 29 تا 5 شهریور برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در جشنواره از ساعت 17 تا 23 به مجموعه گردشگری گاوازنگ مراجعه کنند. همچنین امسال برای نخستین‌بار ایده داده شده است که در جریان جشنواره روستا، میز خدمت دستگاه‌های اجرایی از 29 مردادماه تا 4 شهریورماه دایر شود.

 

امسال، غرفه‌های جشنواره روستا به صورت متحدالشکل خواهد بود و این طراحی از بازارهای سنتی کشور به‌ویژه بازار زنجان اقتباس گرفته شده است؛ در واقع دومین جشنواره روستا بالغ بر ۲۷۰ غرفه دارد که علاوه بر روستاها، دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها را نیز شامل می‌شود.

 

در همین راستا و با توجه به این‌که امسال مقرر شد جشنواره ملی روستا توام با جشنواره اقوام و عشایر و جشنواره آش برگزار شود، با برخی از غرفه‌داران به گفت‌وگو نشستیم تا قدمی هر چند کوچک در مسیر توسعه گردشگری استان زنجان برداریم. این در حالی است که زنجان، برند برگزاری جشنواره ملی آش بوده و در واقع مرکز یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های غذای ایرانی در سطح کشور به شمار می‌رود.

 

نمایشگاه امسال مجری و فضای تبلیغاتی توانمندی دارد

 

یک غرفه‌دار قمی با بیان این‌که بیست سال است که در کار سوهان‌پزی است، می‌گوید: حدود 14 سال پیش که اولین جشنواره آش زنجان برگزار شد، ما نیز غرفه گرفتیم و در جشنواره شرکت کردیم. امسال نیز دومین سالی است که در زنجان غرفه گرفته‌ایم. به جرات می‌توان گفت اولین جشنواره زنجان بسیار عالی برگزار شد و خاطره آن در اذهان باقی ماند.

 

والد اکبری با اشاره به این‌که غرفه‌های خوراکی در مقایسه با صنایع‌دستی از فروش بالاتری برخوردار است، ادامه می‌دهد: به نظر من آن‌چه در جشنواره امسال شاخص است، وجود مجری توانمندی است که غرفه‌ها را برای بازدیدکنندگان معرفی می‌کند و چند نمایشگاه را توام با هم اداره می‌کند. تبلیغات نقش خیلی زیادی در جذب مشتری دارد و می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

 

وی تصریح می‌کند: من به عنوان کسی که دومین بار است در جشنواره‌های زنجان شرکت می‌کنم، عیب و ایراد خاصی در چیدمان غرفه‌ها و نحوه برگزاری جشنواره ندیدم. از نظر من همه چیز مرتب است و جز این نمی‌توانست باشد. فقط این‌که غرفه‌های انتهایی سالن تا حدودی گرم‌تر از غرفه‌های ابتدایی است ولی این هم ایراد بزرگی به‌شمار نمی‌آید.

 

اکبری با تاکید بر این‌که برگزاری هر جشنواره‌ای سختی‌های خود را دارد و نباید مته به خشخاش گذاشت، ادامه می‌دهد: ترکیبات سوهان، ریشه جوانه گندم است که باعث جوشش آرد می‌شود. برای پخت سوهان، به ازای 20 کیلو آرد، 40 لیتر آب اضافه می‌کنیم و در نهایت این مقدار آب، تبخیر می‌شود. همچنین شکر، روغن‌ حیوانی و کره از ترکیبات اصلی این خوراکی خوشمزه است؛ در واقع سوهان طبع گرمی دارد و حدود 7 ساعت با حرارت بالای 100 درجه می‌پزد، از همین ‌رو بسیار لذیذ است و خواهان زیادی دارد.

 

این غرفه‌دار خاطرنشان می‌کند: امروزه افزایش سرسام‌آور قیمت پسته تاثیر زیادی بر روی قیمت سوهان گذاشته است و همین مسئله، از تعداد مشتریان و فروش سالانه می‌کاهد. البته ما همه توان خود را به کار گرفته‌ایم که به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه، کیفیت محصول را کاهش ندهیم ولی متاسفانه مثلا بسیاری از تولیدکننده‌های گز آردی اصفهان چاره‌ای ندارند که ترکیبات این محصول خوشمزه را تغییر دهند و به جای گز، از بادام استفاده کنند.

 

کم بودن عرض سالن‌های نمایشگاه باعث قفل شدن جمعیت می‌شود

 

خانم زارع که غرفه‌دار مشهدی است و با تولیداتی از جمله قابلمه، دیگ و هاون سنگی به زنجان آمده است، می‌گوید: یکی از پسرانم در صنف دیزی‌سنگی صنعت‌گر و تولیدکننده است و در قالب نمایشگاه‌های مختلف حضور داریم؛ در واقع ظروف سنگی حاوی آهن و منیزیم است و بهترین ظروف برای آشپزی شناخته شده است، طوری که گویی خوراک حاصل در این دیگ‌ها، به صورت ارگانیک و بدون از دست دادن مواد مغذی به عمل می‌آید.

 

وی ادامه می‌دهد: دیزی‌سنگی‌های مشهد معروف است؛ چراکه رشته‌کوه‌های مشهد، تنها مکانی است که از وجود این سنگ‌ها برخوردار است و می‌تواند معدن تولید ظروف سنگی به‌شمار آید. امسال نیز اولین‌بار است که در نمایشگاه‌های زنجان شرکت کرده‌ایم و تا به امروز راضی بودیم. البته جشنواره روستا نسبت به جشنواره اقوام و عشایر از استقبال بالاتری برخوردار بود و امیدواریم جشنواره آش باز هم تعداد بازدیدکنندگان را افزایش دهد.

 

زارع تصریح می‌کند: یکی از مسائلی که تا حدودی باعث نارضایتی غرفه‌داران شده، کم بودن عرض سالن‌های نمایشگاه است و ازدحام جمعیت باعث می‌شود مردم فقط نظاره‌گر بوده و دنبال راهی برای خروج باشند، در حالی که اگر غرفه‌ها کمی عریض‌تر بود، مردم فرصت می‌کردند که پای هر غرفه بایستند و با دقت بیشتری تبلیغات را ببینند.

 

این غرفه‌دار مشهدی یادآور می‌شود: این نمایشگاه از تبلیغات خوب و گسترده‌ای برخوردار است و خوشبختانه جمعیت زیادی برای بازدید می‌آیند ولی در مقابل، نبود اسکان برای غرفه‌داران مشکلی است که نمی‌توان از آن غافل شد. کاش می‌شد متولیان برگزاری نمایشگاه شرایطی را فراهم کنند که غرفه‌داران برای اسکان با مشکلات کمتری مواجه شوند. مثلا برای ما که دو نفر هستیم و غرفه‌ها را آزاد گرفته‌ایم، تامین اسکان مناسب خیلی سخت بود.

 

قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است

 

یک غرفه‌دار کرجی که محصولات شمال از جمله رب انار، رب لیمو و رب نارنج را به معرض نمایش گذاشته است، می‌گوید: پنج سال است که با فروش سوغات شهرهای مختلف در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنیم و معتقدیم که فروش این محصولات از استقبال زیادی برخوردار است.

 

علی کریمی ادامه می‌دهد: اولین‌بار است که در جشنواره‌های زنجان شرکت می‌کنیم. جشنواره شلوغ است و با ازدحام جمعیت مواجه شده‌ایم ولی کاملا مشخص است که قدرت خرید مردم کاهش یافته است. علی‌الخصوص این مسئله در زنجان مشهودتر است. در سایر استان‌ها ممکن است جمعیت کمتری برای بازدید بیایند ولی در مقابل فروش بیشتری هم داشته باشیم، در حالی که زنجان این‌طور نیست و بیشتر مردم تماشاچی هستند.

 

وی تصریح می‌کند: جمعیت زیاد است ولی یک‌پنجم میزانی که انتظار داشتیم فروخته‌ایم. این مسئله خیلی ناراحت‌کننده است که جیب مردم کوچک‌تر و قدرت خرید مردم کم‌تر شده است.

 

استقبال مردم در جشنواره روستای پارسال خیلی بیشتر از امسال بود

 

یک غرفه‌دار کاشانی با اشاره به این‌که چهار سال است در حوزه عرقیات گیاهی فعالیت می‌کند، می‌گوید: در کاشان کارگاه تولیدی داریم و در نمایشگاه‌های سراسر کشور حضور می‌یابیم. پارسال نیز در جشنواره روستای زنجان شرکت کردیم و استقبال شهروندان طی پارسال خیلی بیشتر از امسال بود.

 

هادی استکی ادامه می‌دهد: متاسفانه امسال تعدد صنفی خیلی رعایت نشده است و همین مسئله روی کاهش فروش تاثیر زیادی گذاشته است. مثلا امسال 7 غرفه مختص فروش عرقیجات است و این‌طور به نظر می‌رسد که این تعداد غرفه، بیشتر از ظرفیت نمایشگاه است.

 

این‌طور به نظر می‌رسد که جشنواره امسال از کاستی‌هایی رنج می‌برد و به جد نیازمند کارشناسی و رفع نقاط ضعف است. در غیر این صورت، شاید سال به سال شاهد کاهش تعداد بازدیدکنندگان و متعاقب آن، کاهش فروش غرفه‌داران در جشنواره‌های مختلف باشیم. چنین چیزی برای شهری مثل زنجان که به تازگی از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شده است، نمی‌تواند صورت خوشی داشته باشد. زنجان، مقصد گردشگری نوپایی است که به جد مستلزم نوآوری، تربیت، توجه و هم‌افزایی بین دستگاهی است و بی‌توجهی به این مسئله در شرایطی که نیازمند چینش فناوری‌های نرم برای «رونق تولید» هستیم، چندان خوشایند نیست.

 

سعیده شریفی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.