مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: هیچ موردی از تب کریمه کنگو در زنجان گزارش نشده است.

 

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه زنجان، با اشاره به این‌که اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع تب کریمه کنگو در دو سطح روستایی و شهری همچنان ادامه دارد و در این میان، شهروندان بیشترین نقش را ایفا می‌کنند، اظهار کرد: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است و از طریق گزش کنه‌ها و تماس انسان با بافت و خون دام‌های آلوده منتقل می‌شود. از همین‌ رو برای پیشگیری باید افرادی که با دام سر و کار دارند نکات بهداشتی را مدنظر قرار دهند و از تماس با کنه و یا دام‌هایی که به صورت غیر مجاز کشتار شده‌اند، خودداری کنند.

 

این مسئول با تاکید بر این‌که شهروندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیماری و راه‌های انتقال می‌توانند با شماره 1512 تماس بگیرند، ادامه داد: در راستای پیشگیری از این بیماری، تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی و انتقال کشتار به کشتارگاه‌های صنعتی از اقدامات اساسی و مطلوب اداره‌کل دامپزشکی به شمار می‌رود؛ چراکه اگر لاشه‌های کشتار شده ۲۴ ساعت در سردخانه نگه‌داری شود، عامل تب کریمه کنگو، تب مالت و بسیاری از بیماری‌ها غیرفعال می‌شود.

 

وی تصریح کرد: نظارت مستمر بر مراکز عرضه گوشت و تشدید نظارت‌ها در فصول گرم سال، برخورد با متخلفان و افرادی که کشتار غیرمجاز انجام می‌دهند، همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی به کارکنان کشتارگاه‌ها و میادین دام، سلاخان و قصابان، از دیگر اقدامات اداره‌کل دامپزشکی استان برای مقابله با تب کریمه کنگو به‌شمار می‌رود.

 

حاج‌کاظمی با تاکید بر این‌که شهروندان گوشت را فقط از مراکز عرضه مجاز تهیه کنند، یادآور شد: در حال حاضر بیماری تب کریمه کنگو در استان زنجان توسط اکیپ‌های دامپزشکی در حال پایش است و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه ذبح دام خارج از کشتارگاه و عرضه گوشت بدون برچسب دامپزشکی در مراکز عرضه و قصابی‌ها، مراتب را با شماره 1512 در میان بگذارند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.