دکتر ابراهیم معظمی گودرزی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه برنامه ملی ترویج ازدواج و کنترل کاهش طلاق توسط شورای انقلاب فرهنگی در سال ۹۵ آغاز شده است، افزود: در این برنامه هفت بسته حمایتی طراحی شده است که بسته آموزشی از جمله آنها به شمار می رود.     
وی یادآوری کرد: از زمان اجرای برنامه ملی و با آموزش های ارائه شده در برخی از استان ها به عنوان مثال در استان فارس کاهش طلاق به وقوع پیوسته که اثرگذاری لازم را به همراه داشته است و علاوه بر آن در بسته های دیگر از قبیل آموزش های قبل از ازدواج  با مشارکت آموزش و پرورش برای دوره های ضمن خدمت فرهنگیان، موضوع خانواده و پایداری خانواده فرهنگ سازی لازم انجام می شود.
این مسئول ادامه داد: هم اکنون آسیب های مختلفی در جامعه ظهور و بروز و در این میان تغییر ذائقه مردم بیش از گذشته نمود و در واقع به سمت فردگرایی گسترش یافته است که این به نوبه خود کاهش سرمایه اجتماعی را موجب می شود.

به گفته معظمی گودرزی، نهادهای مردم نهاد در ترویج ازدواج و کاهش آسیب های اجتماعی به واسطه اعتماد مردم نقش آفرین هستند چرا که امکان گسترش فعالیت ها را فراهم کرده و آن را به شبکه سازی منتهی می کنند.

کارشناس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه طبق سرشماری سال ۹۰ تعداد خانوارهای زنان تک‌ سرپرست ۱۲.۵ درصد بود گفت: این میزان  در سر شماری سال ۹۵،  به ۱۵ درصد رسیده است.

وی یادآوری کرد: میانگین سن ازدواج مردان در سال گذشته ۲۷.۵ سال و زنان ۲۳.۴ سال بود که در مقابل سن طلاق در مردان به ۳۶ سال و در زنان نیز به ۳۲ سال  رسیده است.

 مدیرکل رصد فرهنگی علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بر اساس اعلام ثبت احوال کشور از ۵۵۷ هزار ازدواج در سال گذشته و ۱۷۵ هزا مورد طلاق در کشور به ثبت رسیده است و از طرفی آمار اعلام شده از سوی  رئیس سردفتران  سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور بیش از میزان یاد شده است.

مدیرکل مرکز رصد فرهنگ و علم دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: ازدواج جوانان طی سال های گذشته روند کاهشی داشته و این در حالی است که بر خلاف تصورات، بسیاری عامل طلاق را بیرونی از قبیل اعتیاد، بیکاری، اقتصادی عنوان می کنند اما آمارهای ارائه شده نشان می دهد عمده دلیل این واقعه به مباحث فرهنگی باز می گردد.

معظمی گودرزی افزود: اختلافات زوجین ناشی از تفاوت طبقات اجتماعی، سطح تحصیلات، عدم تفاهم و عدم مسولیت پذیری یکی از زوجین یا هر ۲ طرف، مداخلات خانواده های زوجین در زندگی آنان، در نهایت اعتیاد به عنوان علل مهم طلاق عنوان شده است.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.