مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر با کمبود متخصصان طب سالمند مواجه هستیم.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، حامد برکاتی ظهر امروز در همایش آموزش هنگام ازدواج، اظهار کرد: حدود 18 دستگاه در این آموزش نقش داشته‌اند که از خردادماه 96 این برنامه‌ها شروع شده و با یک فرمول دیگر از بهمن‌ماه همان سال اعمال می‌شد، کلید خورده است تا یک مدیریت جمعی اعمال شود. از تیرماه امسال نیز مدیریت برنامه‌ها با همکاری سایر دستگاه‌ها کاملا به وزارت بهداشت سپرده شده است.

 

وی در رابطه با دغدغه فعلی وزارت بهداشت، افزود: دغدغه فعلی وزارت بهداشت، جمعیت است که با توجه به رصدهای انجام شده در وزارت بهداشت، بحث جمعیت که شامل طلاق و ازدواج است، در جامعه وجود دارد. همچنین سالمندی بالای 65 سال بیست و پنج سال دیگر به 30 درصد خواهد رسید که در آینده تخت‌های بیمارستانی مختص این 30 درصد خواهد بود، این در حالی است که امروز در کشور با کمبود متخصصان طب سالمند مواجه هستیم.

 

این مسئول در رابطه با جمعیت فعلی کشور، افزود: اکنون جمعیت فعلی که در خانه‌ها هستند، دارای سه یا چهار فرزندند، به همین دلیل است که بدنه خانواده‌ها در کشور هنوز از سالمندان حمایت می‌کنند.

 

برکاتی ادامه داد: جمعیت افراد صفر تا چهارده سال به 45.5 درصد رسیده بود که امروز به 25 درصد رسیده است. در حوزه ازدواج جوانان، با مشکل جمعیت و فرزندآوری در جامعه مواجه هستیم که در بحث جمعیت، در سال 95 با رشد 1.24 درصد و در سال 90 به 1.29 رسیده است.

 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، تصریح کرد: ما سالمندی را بالای 65 سال می‌دانیم که نرخ سالمندی در سال 95 به 2.2 درصد رسیده بود ولی اکنون حدود 10 درصد است. برآورد می‌شود این عدد در سال‌های آتی بالای 30 درصد شود. مهم‌ترین مسئله در کشور دو بحث فرزندآوری و ازدواج است. سال 1345 با رشد جمعیت 4 درصد مواجه بودیم که سیاست‌های تهدید نسل اتخاذ شد.

 

وی ادامه داد: در بازه حدود هفت ساله، متوسط تولد در سال‌های 59 تا 65 حدود 2 میلیون و 350 هزار تولد، در هفت ساله بعد یک میلیون 800 هزار تولد و در هفت ساله بعدی نیز یک میلیون و 400 هزار تولد داشته‌ایم. در روزهایی که باید بیدار می‌شدیم، نشدیم و در انتهای سال 91 تا بازه زمانی 93 به تعداد یک میلیون و 100 هزار تولد داشته‌ایم که از سال 59 تا 83 آمار متولدین به نصف رسیده که البته مخرج این کسر نیز بزرگ‌تر شده است.

 

این مسئول در ادامه تصریح کرد: متولدین سال‌های 61 تا 70 باید در بازه زمانی 90 تا 97 فرزند‌آوری داشتند، زیرا سنین زیر 30 سالگی بهترین زمان برای فرزندآوری است. در سال 94 بیشترین تولد را در کشور داشته‌ایم که حدود یک میلیون و 600 هزار نفر و به مرور از سال 95 به میزان 400 هزار نفر از سن فرزندآوری خارج شده‌اند.

 

وی اظهار کرد: در سال 96 به میزان 40 هزار تولد، در دو سال منتهی به 97 به میزان 80 هزار تولد و در سال گذشته نیز 120 هزار تولد کاهش داشته‌ایم. همچنین در سه ماهه اول امسال نسبت به سه ماهه اول سال گذشته 30 هزار تولد کاهش داشته‌ایم.

 

این مسئول افزود: اکنون تا سن 45 سالگی یک خانم می‌تواند با مراقبت‌های لازم، باوری داشته باشد ولی بهترین سنین برای بارداری، زیر 35 سالگی است. همچنین از علل کاهش تولد در کشور می‌توان به عدم ازدواج و فرزندآوری اشاره کرد.

 

برکاتی یادآور شد: امروز حدود 11 میلیون جوان، جمعیت کشور را شکل می‌دهند که در شرف ازدواج هستند. باید خیرین جامعه به سمت کمک به جوانان  هدایت شوند تا زوج‌ها را حمایت کرده و برای تحقق این امر نیز خیرین باید آگاهی‌های لازم را نسبت به این موضوع کسب کنند تا حمایت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.