خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها صبح روز چهارشنبه / ۱۶ مرداد/ به اتفاق مسئولان این شرکت از سد مشمپا در ۱۱۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان و پنج کیلومتری روستایی به همین نام بازدید و در نشست خبری که در حاشیه این بازدید برگزار شد نیز حضور یافتند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه سدسازی، موضوعی بود که از دهه گذشته در کشور آغاز شد و مانند تمام طرح‌های دیگر اشکالاتی داشته است، گفت: سدسازی بر اساس دانسته‌ها و داشته‌ها اجرا شده و از نظر عددی نمی‌توان اطلاعات درستی به دست آورد که کدام استان در این موضوع عقب مانده است چون شرایط جغرافیایی استان‌ها یکسان نیست اما این مهم در استان زنجان، دیر شروع شده است.

پرویز قزلباش اظهار داشت: در دوره‌ای تمام استان‌ها به فکر توسعه کشاورزی بودند و بخش زیادی از اعتبارات نیز به این سمت، سوق داده شد اما اکنون توسعه صنعتی مورد هدف است.

وی افزود: به همین منظور برنامه شرکت آب منطقه‌ای برای آینده استان، تامین آب شرب در افق درازمدت و تامین آب مصرفی صنعت برای توسعه استان است.

قزلباش با اشاره به مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه برای تامین آب شرب به جای سدسازی، چاه حفر کنید، گفت: باید مسائل مثبت و منفی را در کنار یکدیگر در نظر داشته باشیم.

وی اظهار داشت: آب شرب را نمی‌توان منوط به حفر چاه کرد زیرا آب شرب باید سالم و بهداشتی باشد که احتمال آلودگی و غیربهداشتی بودن آب چاه وجود دارد.

قزلباش، سدسازی را نیاز ضروری استان خواند و خاطرنشان کرد: در تمام دنیا اینگونه است که نواقص در بخشنامه‌های زیست‌محیطی، رفته‌رفته و به مرور زمان و با آمدن نسخه‌های جدید مرتفع می‌شود که سدسازی نیز اینطور است و پروژه‌ها بر اساس بخشنامه‌های جدید پیگیری می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: بهترین مشاور کشوری با استفاده از تجربیات و نمونه‌های خارجی برای سد مشمپا به‌کارگیری شده و بر اساس مطالعات و نتایج پروژه را ادامه می‌دهیم.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد حوزه آبی استان مربوط به رودخانه قزل‌اوزن است، گفت: منابع آبی و مقاطع احداثی برای احداث سدهای بزرگ در استان زنجان وجود ندارد اما سدهای مشمپا، مراش و بلوبین بزرگ‌ترین سدهای استان هستند.

وی در خصوص چاه‌های غیرمجاز و برداشت مازاد از چاه‌های مجاز استان نیز اظهار داشت: چاه مانند سد نیست که از سوی سیستم دولتی بتوان برای حفر غیرمجاز آن نظارت و کنترل کرد زیرا ممکن است در داخل منازل و سوله‌ها حفر شود.

قزلباش خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برنامه عملیاتی داشته و اولویت آن در منابع آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از برداشت مازاد و پر کردن چاه‌های غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز به مسائل فرهنگی اجتماعی برمی‌گردد، افزود: سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب مازاد برداشت از چاه‌های مجاز و ۳۰۰ میلیون مترمکعب نیز برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز استان وجود دارد و بهره‌برداران  و روستاییان باید پای کار آمده و به دولت در این زمینه کمک کنند.

قزلباش با اشاره به ابلاغ قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، گفت: بر اساس این قانون، چاه‌هایی که تا تاریخ مشخصی حفر شده بودند مجوز دریافت کردند که این مورد، ضربه به منابع زیرزمینی بود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای زنجان تاکید کرد: باید خود روستاییان از داشته‌هایشان دفاع کرده و مدیریت منطقه را در دست بگیرند و در صورت مشاهده مشکل یا تخلفی آن را گزارش دهند زیرا آب، مخزن ذخیره مشترکی است و دولت به تنهایی نمی‌تواند در مقابل متخلفان بایستد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل بعدی در افزایش چاه‌های غیرمجاز، رایگان بودن آب بخش کشاورزی است که برای این مورد نیز باید تمهیداتی اندیشیده شود.

سد مشمپا، آخرین گذرگاه برای جلوگیری از خروج آب از استان زنجان است

سرپرست نظارت کارفرما از شرکت مهندسین مشاور بهان سد نیز در این بازدید نسبت به اهمیت ساخت سد مشمپا گفت: این نقطه، آخرین گذرگاه برای جلوگیری از خروج آب از استان زنجان است.

سیامک آریان‌پور اظهار داشت: دِبی رودخانه قزل‌اوزن به عنوان پرآب‌ترین رود استان ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است اما تونل‌هایی به طول ۹۵۰ متر برای این سد ساخته شده که توان خیلی بالایی تا ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه برای مهار آب را دارند.

وی خاطرنشان کرد: این سد در مرحله تحکیم پی بوده و مرحله اول، منحرف کردن آب برای آغاز طرح بود.

آریان‌پور گفت: جهت جلوگیری از اتلاف وقت، تونل‌ها را مسقف می‌کنیم تا همزمان با خاکریزی، آب‌بندی نیز انجام شود که در این صورت زمان عملیات به نصف کاهش می‌یابد.

این مشاور گفت: پروژه سد مشمپا ۲۷ درصد از لحاظ ریالی و ۳۱ درصد از لحاظ فیزیکی پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

وی قرارداد اولیه را ۴۱۱ میلیارد تومان خواند و اظهار داشت: به دلیل زمان توقف پروژه و افزایش قیمت‌ها طبیعی است که هزینه تمام‌شده پروژه نیز افزایش یابد.

آریان‌پور با بیان اینکه کلنگ حفاری سد مشمپا در سال ۸۸ توسط پیمانکار وقت، زده شده است، خاطرنشان کرد: قرارداد پروژه در شهریور ۹۲ به قرارگاه خاتم‌الانبیاء(گروه سپا سد) ابلاغ و در همان سال، تجهیز و شروع به کار شده است.

وی گفت: اکنون سختی کار، سپری شده است زیرا بخش انفجارها، ایمن‌سازی و نگهداری سخت و زمان‌بر است که این مراحل تمام شده است.

آریان‌پور در خصوص ایرادات وارده نسبت به مکان‌یابی پروژه، تصریح کرد: کارفرما چند مشاور تخصصی برای این پروژه به‌کارگیری کرده که بر روی آن مطالعه می‌کنند و تمام اقدامات با مجوزهای مشاوران و دستگاه‌های مربوطه انجام شده و برقراری ایمنی و قرار نگرفتن در موقعیت بحرانی از اولویت‌های انجام پروژه است و تاکنون نیز مشکلی در این رابطه وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری برای کارهای عمرانی، اهدافی پیش‌بینی می‌شود، اظهار داشت: در صورتی که در حین اجرا مشکلاتی پیش بیاید با پارامترهای متفاوت مهندسی، راهکار مناسبی نسبت به رفع آن‌ها پیدا می‌شود.

به گزارش ایرنا، سد مشمپا از نوع خاکی سنگریزه‌ای با هسته ناتراوای مرکزی بوده و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۸۹ متر است.

۹۵۵۶/۶۰۸۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.