رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، قرار است که امسال 122 هزار هکتار در سطح کشور جنگل‌کاری صورت گیرد.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، فریبرز غیبی در سفر یک روزه خود به زنجان افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است که امسال 122 هزار هکتار در سطح کشور جنگل‌کاری صورت گیرد.

 

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ادامه داد: امسال از محل صندوق توسعه ملی در 60 هزار هکتار از سطح کشور به جز بوم‌سازگان زاگرس جنگل‌کاری انجام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا جنگل‌های ایران تورانی را به یک تعادل اکولوژیکی برسانیم، افزود: افزایش رطوبت خاک که با عملیات مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی آبخیزداری صورت می‌گیرد، از جمله اولویت‌های سازمان جنگل‌ها در طی سال‌جاری است.

 

این مسئول با تاکید بر اینکه اجرای طرح کاداستر با جدیت در کشور دنبال می‌شود، گفت: احیا و توسعه پوشش جنگلی، احیای پوشش مرتعی، برنامه حفاظت ویژه از جنگل‌ها و مراتع را از برنامه‌های دیگر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد.

 

فعالیت 127 نهالستان در کشور

 

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از فعالیت 127 نهالستان در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 94 نهالستان در خارج از شمال قرار دارند.

 

غیبی افزود: سالیانه 13 میلیون اصله نهال در خارج از شمال تولید می‌شود، در حالی که بر اساس ظرفیت نهالستان‌های کشور، این رقم می‌تواند به بیش از 170 میلیون اصله نهال هم برسد.

 

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه نهالستان‌ها در هر استان نقش ویژه‌ای دارند، گفت: در تلاش هستیم تا به منظور حفظ صفات ژنتیکی از درختان هر نهالستان نهال تولید کنیم و حتی بذر هم در همان نهالستان تولید و در همان استان کاشته شود.

 

وی تاکید کرد که برای جابه‌جایی، مدیریت و ساماندهی نهال‌ها نیز برنامه‌ریزی‌های مختلفی در سازمان صورت گرفته است.

 

غیبی، نهالستان‌ها را به عنوان پشتوانه و تامین نهاده برشمرد و گفت: پارسال 25 هزار هکتار از محل صندوق توسعه ملی جنگل‌کاری در سطح کشور انجام گرفته که این آمار در تاریخ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بی‌نظیر است.

 

این مسئول بیان کرد: در اراضی جنگلی و مناطقی که با عنوان 6 F شهره است، برای اجرای طرح جنگل‌کاری در اولویت است.

 

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به آمار جنگل‌کاری چهار استان اول گریزی زد و گفت: در ایلام 9500 هکتار، فارس 4200 هکتار، خوزستان 2390 هکتار و لرستان نیز 2350 هکتار اقدامات جنگل‌کاری صورت گرفته است.

 

غیبی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌جاری برای استان زنجان از محل صندوق توسعه ملی 110 هکتار جنگل‌کاری در نظر گرفته شده که با توجه به بذرکاری، نهال‌کاری و نیز تنوع گونه‌هایی که این استان دارد، انتظار می‌رود سطح اجرای طرح جنگل‌کاری به 1000 هکتار افزایش یابد.

 

چند قدم تا قطب شدن نهالستان زنجان

 

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: به زودی نهالستان کوشکن منابع‌طبیعی زنجان به یکی از قطب‌های تولیدکننده نهال و به‌ویژه نهال ارس در کشور تبدیل خواهد شد.


 

غیبی در حاشیه بازدید از نهالستان کوشکن زنجان با تولید 24 گونه مختلف نهال و بر اساس استانداردهای تعریف شده و به عنوان یکی از نهالستان‌های ویژه در کشور محسوب می‌شود، گفت: به زودی نهالستان کوشکن زنجان به یکی از قطب‌های تولیدکننده نهال و به‌ویژه نهال ارس در کشور تبدیل خواهد شد.

 

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه زنجان توانسته موفق به تولید گونه ارس با روش متفاوتی نسبت به تولیدکننده‌های این‌گونه در سایر نقاط کشور شود، افزود: این موفقیت ما را بر آن داشت تا به منظور توسعه این‌گونه و انتقال آن به دیگر مناطق کشور در سال‌های آینده نهالستان کوشکن زنجان را به عنوان مرکز تولید ارس در منطقه غرب و ایران تورانی معرفی کنیم.

 

وی افزود: نهالستان زنجان به دلیل برخورداری از آب، خاک، مکان مناسب و کادر فنی مجرب، امکان تولید گونه ارس را فراهم کرده است.

 

این مسئول، تولید گونه‌های درختی و درختچه‌ای بومی استان و نیز برخی از گونه‌های ویژه فضای سبز که در راستای توسعه جنگل‌کاری در این نهالستان تولید می‌شوند را مطلوب ارزیابی کرد.

 

به گفته غیبی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای تهیه بذر از نهال و درختانی که دارای صفات ویژه مادری و ژنتیکی برتر هستند نیز برنامه‌های متنوعی در دستور کار خود دارد که یکی از این برنامه ها شناسنامه‌دار کردن بذور تولیدی است.

 

استفاده از بذر درختان دیرزیست همانند سرو ابرکوه، بنه و انواع گونه‌های چنار که عمر طولانی نیز دارند دیگر برنامه سازمان جنگل‌ها است که رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به آن اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح از استان زنجان آغاز می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تولید و حتی صادرات بذور شناسنامه‌دار ایرانی از نظر اقتصادی برای جوامع محلی و کشور نیز موثر خواهد بود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.