هر از چندگاهی همت خود را بلند می‌کند و همانند سیمرغ پر می‌گشاید تا بیشتر و بیشتر از سبد خانوار دور شود، با وجود قیمت بالای گوشت قرمز، افزایش قیمت مرغ گرم، می‌تواند آخرین سنگر خانوار برای مصرف پروتئین حیوانی را فرو بریزد.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، سرنخ کلاف سردرگم افزایش قیمت‌ها، از جمله افزایش قیمت مرغ با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کلید خورد و در طی این‌سال‌ها با عناوین و دلایل مختلف ادامه داشته و حال مرغ در روزهای اخیر به بالاترین قیمت در سال‌های گذشته رسیده است.

 

مرغ جزو آن دسته از اقلام غذایی است که جایگاه ویژه‌ای در سبد خانوار دارد و همین جایگاه ویژه باعث شده است که از چرخه این کالای غذایی مهم به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین چرخه‌های تولید موادغذایی در کشور یاد شود؛ چراکه اگر بخواهیم از ابتدای این چرخه و یا همان جوجه یک‌روزه به چرخه آخر که مرغ کشتار شده در مرغ‌فروشی‌ها است نیم‌نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که در این چرخه بسیاری از افراد از نزدیک و بسیاری دیگر از دور، دستی بر آتش دارند و شاید همین پرجمعیت بودن افراد حاضر در این چرخه باعث شده است که کمتر کسی بتواند سر از کار چرخه تبدیل جوجه یک‌روزه به محصولی که در مرغ‌فروشی‌ها عرضه می‌شود، درآورد.

 

باز تکرار به بار آمده است

 

پس از شوک قیمتی سال گذشته در قیمت مرغ گرم، امسال نیز دوباره با افزایش قیمت رو به ‌رو شد و این افزایش قیمت دلایل مختلفی دارد که برخی از آن با توجه به شرایط فصلی قابل قبول است.

 

در این رابطه، رئیس اتحادیه مرغ‌داران زنجان می‌گوید: افزایش قیمت‌ها یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، بلکه تامین گران نهاده‌ها، عدم تامین و جوجه‌ریزی کم و نبود افق روشن برای تولید، از عوامل افزایش قیمت مرغ گرم محسوب می‌شود.

 

جعفری حصاری ادامه می‌دهد: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان، جوجه‌ریزی در استان‌های جنوبی کشور اتفاق نمی‌افتد و تامین مرغ گرم این مناطق از استان‌های سردسیر انجام شده و باید توجه داشت که این کاهش جوجه‌ریزی، توازن طبیعی موجود در بازار را برهم می‌ریزد.

 

وی می‌افزاید: در استان زنجان نیز به دلیل تلفاتی که داشت، در برهه‌ای شاهد کاهش جوجه‌ریزی بودیم، به طوری‌که مرغ‌داری‌ها به لحاظ تعدادی، در کم‌ترین سطح جوجه‌ریزی قرار دارد.

 

این مسئول با بیان اینکه قریب به 30 درصد جوجه‌ریزی مرغ‌داری‌های استان به خاطر تلفات از بین رفته است، تصریح می‌کند: یکی از دلایلی که سبب این حجم از تلفات شده، واکسینه نشدن جوجه یک‌روزه قبل از ورود به سالن است و این مهم سبب پایین آمدن دوام جوجه و ایجاد تلفات شده و این به دلیل افزایش قیمت گزاف واکسن است؛ چراکه این واکسن‌ها خارجی بوده که یا امکان تهیه آن وجود ندارد و یا از گمرک دیر ترخیص شده و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

 

حصاری یادآور می‌شود: علاوه ‌بر این‌که جوجه‌ریزی و عرضه کم به بازار سبب افزایش قیمت شده، در حال حاضر نیز به علت شرایط جوی، جوجه‌ها در دوره زمانی تقریبا 60 روزه به وزن ایده‌آل برای فروش می‌رسد و این خود نیز سبب می‌شود که مرغ با تاخیر به مرحله کشتار و در نهایت به بازار مصرف برسد.

 

رئیس اتحادیه مرغ‌داران زنجان از حضور نداشتن این صنف در جلسات تنظیم بازار و جلسات تصمیم‌گیری در رابطه با مرغ گرم گلایه کرد و خاطرنشان می‌کند: متاسفانه سیستم نظارتی معیوب است و این ایراد، نظام تولید را مختل می‌کند و از آنجایی‌که بخش خصوصی در جلسات تصمیم‌گیری حضور ندارد، سبب پررنگ شدن حضور دلالان در چرخه تولید و توزیع و زیان مردم و تولیدکننده می‌شود.

 

خرده‌فروشان متضرر می‌شوند

 

نایب‌رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان در رابطه با افزایش قیمت مرغ گرم، اظهار می‌کند: در روزهای اخیر، شاهد افزایش قیمت مرغ بودیم که این مهم تاثیر زیادی در مصرف اقشار متوسط جامعه به همراه خواهد داشت.


 

سید‌ناصر موسوی می‌افزاید: حاشیه سود فعالان حوزه فروش مرغ و تخم‌مرغ‌ در سال‌های قبل به ازای فروش هر کیلو مرغ 350 تومان بود که از ابتدای سال گذشته این مهم به 500 تومان و یا به عبارتی ۶ درصد به ازای هر کیلو فروش مرغ رسیده است.

 

وی می‌افزاید: حاشیه سود 6 درصدی با وجود پرداخت مالیات 8 درصدی خرده‌فروشان را با زیان مواجه کرده است و فعالانی که سود خود را به 8 درصد و برابر با مالیات دریافتی از جانب دولت افزایش داده‌اند، جریمه شده‌اند.

 

افزایش قیمت بدون مصوبه کارگروه تنظیم بازار غیرقانونی است

 

همه ساکنان شهری و روستایی به عنوان مصرف‌کننده محسوب می‌شوند که کالاها و خدماتی را مصرف می‌کنند و برای به ‌دست آوردن این کالاها و خدمات، ناگزیر از ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی و به عبارت دیگر با تولیدکنندگان هستند.

 

حقوق مصرف‌‌کننده، مجموعه اختیارات و امتیازاتی است که مصرف‌‌کننده در قبال عمل خرید یک کالا یا خدمت از فروشنده دریافت می‌‌کند تا در صورت بروز اشکال، معلوم شدن عیب و نقص، احراز ضرر و زیان و کارآیی نداشتن و ثمربخشی، برای جبران ضرر و زیان خود، از آن بهره ببرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در این رابطه، می‌گوید: بنا بر دستورالعمل صادره از دفتر ریاست‌جمهوری، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تنها مرجع قیمت‌گذاری کالا و خدمات بوده و واحدهای تولیدی می‌بایست قبل از افزایش هرگونه قیمت محصولات، درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت را به کارگروه‌های تنظیم بازار استان ارائه و پس از تصویب اجرایی کنند.

 

رضا استجلو ادامه می‌دهد: در صورت عدم رعایت فرآیند قانونی ذکر شده، موارد تخلف جهت رسیدگی و صدور رای به اداره‌کل تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود، ولی متاسفانه در استان نماینده انجمن حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده به جلسه دعوت نمی‌شود.

 

کشتارگاه‌ها تاثیری در افزایش مرغ گرم ندارند

 

به اعتقاد بسیاری، قیمت گوشت مرغ در کشتارگاه تغییرات جدی داشته و به عبارت دیگر این بخش تاثیر بسیاری در این زمینه دارند، در حالی که ناظران مدعی هستند که تغییرات قیمتی صورت‌ گرفته در این بخش کاملا بر اساس فرمول و قیمت مصوب است.


 

مدیر کشتارگاه طیور زنجان در این رابطه می‌گوید: کشتارگاه‌ها به هیچ‌وجه در کاهش و افزایش قیمت گوشت مرغ نقشی نداشته و سودی که از قبل این فعل و انفعالات دست آن‌ها را می‌گیرد، بر حسب فرمولی است که از سوی مراجع ذی‌صلاح تعیین شده است.

 

ناصر رمضانلو ادامه می‌دهد: اصل قیمت مرغ از تهران گرفته شده و شهرستان‌ها هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری آن ندارند. بر حسب فرمولی که در اختیار داریم، سود کشتارگاه در این زمینه مشخص است و به هیچ‌وجه نمی‌تواند تاثیر آن‌چنانی بر افزایش قیمت گوشت مرغ داشته باشد.

 

وی می‌افزاید: 6 مرداد‌ماه کشتارگاه‌های استان فعالیت نداشتند، کشتارگاه‌هایی که فعالیت داشتد به صورت حق‌العمل‌کاری برای سایر استان‌های همجوار که مرغ خریداری کرده بودند، کشتار انجام دادند.

 

این مسئول با بیان اینکه بهترین روش برای قیمت‌گذاری مرغ گرم رسیدن به نقطه تعادل عرضه و تقاضا است، یادآور می‌شود: اجرای قانون مصوب برای مرغ گرم در استان باید همزمان با سایر استان‌های همجوار باشد تا مشکلاتی که در سال گذشته شاهد آن بودیم، دوباره پیش نیاید و با اجرای این قانون سود کشتارگاه‌ها 150 تومان کاهش می‌یابد.

 

دور باطل مرغ در چرخه قیمت

 

با وجود تورم 46.4 درصدی در بخش خوراکی و آشامیدنی‌ها در خرداد‌ماه امسال، افزایش قیمت مرغ سبب کاهش این محصول از سبد خانوار می‌شود، ولی باید توجه داشت که قیمت‌گذاری دستوری شاید در کوتاه‌مدت موثر باشد ولی طبق آنچه که در سال گذشته تجربه شد، مشکلاتی برای بخش تولید پیش می‌آید و پس از فروکش کردن التهاب بازار، در دوره‌های بعدی تولید دوباره مشکل بروز می‌کند و این راه‌حل دائمی نیست، بلکه مسکنی برای جلوگیری از برخی مشکلات است و این مهم سبب ایجاد دور باطل مرغ در چرخه قیمت شده است.

 

پریسا یوسفی ـ خبرنگار ایسنا (منطقه زنجان)


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.