رفع بیکاری جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیازمند ترویج و گسترش فرهنگ مهارت آموزی است، از این رو ترویج فرهنگ فراگیری آموزشهای فنی و حرفه‌ای در جامعه ضرورت دارد.

باید پذیرفت که فقط داشتن مدرک موجب ورود به بازار کارو اشتغال نمی‌شود و باید فرهنگ مدرک‌گرایی جای خود را به افزایش دانش فنی و مهارتی بدهد، ترویج فرهنگ کارآفرینی و تولید به ویژه در جوانان از مزیت‌های آموزش های فنی و حرفه‌ای است، چرا که آشنا نبودن با مهارت‌های عملی و فنی، مانع جذب دانش‌آموختگان شده‌است.

تولید و اشتغالزایی یکی از دغدغه‌های کشور به حساب می‌آید و این درحالی است که درجهان امروز توسعه به معنی عام بدون توجه به آموزش های فنی و حرفه‌ای مفهومی نخواهد داشت و همین امر ضرورت توسعه این آموزش ها را بیشتر می کند.  
مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی از موضوع‌های جدی برای ایجاد فرصت شغلی در کشور است، اجرای این دو برنامه موجب می‌شود که نگرانی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رفع شود و از سوی دیگر این اشخاص در محیط های واقعی کار قرار می گیرند و اعتماد، جسارت و ریسک پذیری را به افراد می دهد.

یکی از مهمترین راه های اشتغال‌زایی اصولی و حل معضل بیکاری در استان زنجان، آموزش صحیح مهارت های فنی است، جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی با وجودعلم آموزی، بصیرت و دانایی به دلیل آموزش ندیدن به صورت کاربردی، فاقد مهارت لازم هستند، در حقیقت نداشتن مهارت لازم یکی از دلایل بیکاری جوانان و نوجوانان مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار در شهرستان های ابهر و خرمدره است.
مرکز آموزش شهید چمران ابهر و خرمدره از مراکز موفق در زمینه آموزش های فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی با توجه به نیازهای صنعت، کشاورزی و خدمات این دو شهرستان مهم استان به تربیت نیروی کار ماهر مبادرت دارد.

 رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید چمران در پاسخ به این سوال که نبود مهارت تا چه حد در میزان بیکاری استان زنجان تاثیر گذاشته است؟ به خبرنگار ایرنا گفت: امروزه رشد فزاینده نیروی کار در شهرستانهای ابهر و خرم دره، فقدان ارتباط کافی و عدم هماهنگی بین نظام آموزش و بازار کار، عدم تناسب رشد اقتصادی و ظرفیت های اشتغالزایی جامعه با رشد دانش آموختگان،  افزایش میزان مشارکت نیروی کار در جامعه به ویژه در بین زنان، نبود مهارت های مورد نیاز بازار کار از سوی فارغ‌التحصیلان و فقدان اطلاعات مورد نیاز بازار کار موجب شده است تا موضوع اشتغال از جمله مهم ترین دغدغه‌های جامعه به شمارآید.

مجید معینی افزود: یکی از شاخص‌های موفقیت شهرستان های ابهر و خرم دره توسعه آن در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات است،  این سه بخش نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و کار آمد در زمینه آموزش های فنی و حرفه‌ای است که با توجه به موارد بالا می توان گفت که نبود مهارت یکی از عوامل اصلی بیکاری استان است.

وی اظهار داشت: با توجه به تقاضا محور بودن آموزش های فنی و حرفه‌ای که مبتنی بر اصل نیازسنجی دوره های آموزشی است و توجه به گروه‌های هدف که در چهار بخش شامل کارجویان روستایی، کارجویان شهری، شاغلین بنگاه های اقتصادی، دانشجویان و فارغ التحصیلان است و سه بخش اصلی افراد تشکیل دهنده مخاطبین را بیکاران شهرستان را تشکیل می دهند، این مرکز با تشکیل واحد مشاوره، رهگیری و همکاری با دستگاه ها و کاریابی های بخش خصوصی نسبت به جمع‌آوری آمار مربوطه پیگیر و اقدام به تشکیل بانک اطلاعاتی در زمینه تقاضاهای افرادبیکار فاقد مهارت در غالب طرح پژوهشی است.

معینی با اشاره به مشکلات مهارت یافتگان فنی و حرفه‌ای در حوزه اشتغال خاطرنشان کرد: با رهگیری وضعیت اشتغال مهارت یافتگان وجود مقررات پیچیده در استفاده از تسهیلات اعتباری، نگرش سنتی برخی افراد جامعه به ویژه بنگاه های اقتصادی به آموزش های فنی و حرفه‌ای، عدم تدوین آیین نامه اجرای التزام همه دستگاه ها و م‌وسسه ها در به کارگیری نیروی کار مهارت آموخته، نداشتن تجربه عملی جهت فعالیت در اشتغال، تبعیض جنسیتی در بازار کار از مهمترین مشکلات پیش روی مهارتآموختگان فنی و حرفه‌ای است.

مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید چمران در پاسخ به این سوال که آیا آموزشهای فنی و حرفه‌ای با نیازهای روز مطابقت داده می‌شود؟ ادامه داد: با توجه به تقاضا محور بودن آموزش های مهارتی فنی و حرفه‌ای جهت بروزرسانی و منطبق نمودن آموزش ها با نیازهای بازار کار، بازنگری استانداردهای شغل، آموزش و شایستگی با رویکرد کارآفرینی، نیازسنجی دوره های آموزشی و برنامه‌ریزی اجرای دوره‌های مصوب بر اساس اصل تقاضا محوری در بازه‌های سه ماهه اجرا شده است.

وی تاکید کرد: وظیفه اصلی و قانونی آموزش فنی و حرفه‌ای تأمین نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز بازار کار است که این امر در صورت حمایت دستگاه های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی از مهارت آموختگان و نخبگان مهارتی،  استفاده از ظرفیت های بالقوه در این افراد و حمایت از خوشه‌های تولید در آموزش های بازار محور از طریق کارآفرینان و پشتیبانان این امر میسر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید چمران ابهر و خرم دره در رشته های برق صنعتی، تاسیسات حرارتی و برودتی، تراشکاری، جوشکاری و بازرسی جوش، صنایع خودرو، صنایع ساختمان و کنترل ابزار دقیق به صورت رایگان در راستای مهارت آموزی با توجه به نیاز بازار کار فعالیت می‌کند.

۹۵۵۶/۸۰۶۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.